• 0

Verplichtingen boekhouder aan de belastingdienst

Ik ben boekhouder en heb een ex-klant die de laatste factuur niet wil betalen(inmiddels een gerechtelijke procedure).

Alle jaarstukken en onderliggende boekhouding zijn nog in mijn bezit(retentierecht)

De belastingdienst wil een controle btw instellen bij de ex-klant en vraagt mijn medewerking.

Ben ik verplicht de stukken af te geven? Of kan ik volstaan met relevante delen van het grootboek te verstrekken.?

Ik heb zelf gezocht in de ;;Alg.Wet inz. Rijksbelastingen maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

Kan iemand mij daarover informeren?

m.vr.gr. Herman Nijenhuis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessante vraag!

 

In de toelichting derdenonderzoek staat onderaan op pagina 3 het volgende vermeld:

 

Onderzoek naar een ander, maar geen derdenonderzoek

 

Ook als u (delen van) de administratie van een ander beheert, kunnen wij die onderzoeken. Dat heet dan geen derdenonderzoek. Wij zien u dan als een verlengstuk van die ander.

 

Voorbeeld

U beheert gegevens van een cliënt. Bijvoorbeeld als u een boekhouder bent. Als wij inzage willen in die gegevens bent u verplicht om mee te werken. Net zoals de belastingplichtige, uw cliënt, mee moet werken als wij daarom vragen. Het gaat in dit geval niet om een derdenonderzoek, want u bent niet de eigenaar van de gegevens.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Herman,

 

Op grond van artikel 47 en 53 van de AWR zal de fiscus inzage eisen in de stukken.

De belastingdienst kan alleen stukken opeisen die relevant zijn voor de belastingheffing op basis van deze artikelen dus geen adviezen. In eerste instantie zou ik de fiscus alleen het grootboek, kolommenbalans en evt een auditfile verstrekken.

 

Ik weet niet of jij lid bent van een beroepsvereniging zoals NOAB..... Ik ben lid van de NBA en zou proberen om mij te beroepen op de geheimhoudingsplicht van een accountant voor bepaalde zaken, maar ik denk dat je er niet onderuit komt om relevante gegevens tbv belastingheffing te verstrekken. Je hoeft dus niet je hele dossier te laten zien. Er is namelijk discussie tussen de fiscus en onze beroepsvereniging wat wel en wat niet verstrekt dient te worden.

 

Groet,

Richard

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Herman,

 

Als jij de gegevens hebt liggen zou ik de formele weg volgen. Dit wil zeggen de benodigde gegevens naar jouw cliënt sturen en de fiscus doorverwijzen naar jouw klant om daar de stukken op te vragen.

 

Groet,

Richard

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Herman,

 

Het kan inderdaad zijn dat jou wettelijke retentierecht boven de wettelijke bepalingen van de AWR gaan, maar dat ligt aan de situatie en dat zou denk ik een (fiscaal) jurist moeten bekijken.

 

Je zou kunnen proberen om de inspecteur jou te laten helpen door aan te geven dat jij nog geld van hem tegoed hebt. Wellicht dat de inspecteur genegen is om dan dit vriendelijk aan te geven bij jouw ex-klant. Maar dat is helemaal afhankelijk van welke inspecteur het betreft.

 

Groet,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.