• 0

Werknemers contracten openbreken

Er is op internet veel te vinden over het feit dat werknemerscontracten niet kunnen worden opengebroken omdat dit als extra contract in de keten zou gelden. Terwijl we ons wel willen houden aan het maximum van 36 maanden.

 

Wat ik mij nu al geruime tijd afvraag, waarom kan dit in de voetbalwereld wel, en kan een werkgever dat niet. Ook voetballers zijn toch werknemers van een bedrijf? Daar zouden dan toch dezelfde regels moeten gelden.

 

Dit knaagt al een hele tijd, omdat we werknemers de mogelijkheid willen geven om de 36 maanden vol te maken.

 

Wie weet een bevredigend antwoord hierop?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik mij nu al geruime tijd afvraag, waarom kan dit in de voetbalwereld wel, en kan een werkgever dat niet. Ook voetballers zijn toch werknemers van een bedrijf? Daar zouden dan toch dezelfde regels moeten gelden.

 

De regels zijn ook voor voetballers het zelfde. Die regels zijn in de wet vastgelegd, maar daarvan kan worden afgeweken in een CAO. Dat is bij voetballers aan de hand: voetballers vallen onder een algemeen verbindend verklaarde CAO die afwijkende bepalingen op dat gebied kent.

 

(net als diverse overige sectoren waarin meer opeenvolgende contracten voor bepaalde tijd of een langere termijn dan 36 maanden gelden, al dan niet voor bepaalde specifieke groepen of leeftijdcategoriën )

 

kortom: vergelijken met voetballers gaat niet, bovendien neem ik aan dat je je werknemers ook niet betaalt als ware het profvoetballers

 

Dit knaagt al een hele tijd, omdat we werknemers de mogelijkheid willen geven om de 36 maanden vol te maken.

 

En waarom is daarvoor aanpassing van de bestaande contracten voor bepaalde tijd voor nodig dan?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Er is op internet veel te vinden over het feit dat werknemerscontracten niet kunnen worden opengebroken omdat dit als extra contract in de keten zou gelden. Terwijl we ons wel willen houden aan het maximum van 36 maanden.

 

Wat ik mij nu al geruime tijd afvraag, waarom kan dit in de voetbalwereld wel, en kan een werkgever dat niet. Ook voetballers zijn toch werknemers van een bedrijf? Daar zouden dan toch dezelfde regels moeten gelden.

 

Daar gelden ook dezelfde regels. Alleen is er bij CAO afgeweken van het BW. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor de horeca-CAO waarin ook van de wettelijke bepalingen is afgeweken. En binnen de uitzend-CAO is het hele perioden-ketensysteem losgelaten en is een fasensysteem ingevoerd.

 

Wie weet een bevredigend antwoord hierop?

 

Ik weet niet of het antwoord bevredigend is, we zullen het er mee moeten doen ;)

 

Welke CAO is bij jouw bedrijf van toepassing?

 

[edit: ben ik vrolijk mijn antwoord aan het typen, is Norbert mij weer voor ;D ]

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoord, wist inderdaad niet dat dit ook per CAO afwijkend bepaald kon worden. Toch vreemd als heel Nederland het over de flexwet heeft etc. maar goed, verhaal is wel duidelijk dan.

 

Gaat bij ons om CAO personenvervoer.

 

En Norbert, omdat we meestal starten met 6 maanden, dan afhankelijk van het gevoel bij de persoon, nog een half jaar of een jaar, en dan nog een jaar. Dus 1 of 2x openen breken zou dan wenselijk zijn om weer aan de wettelijke 36 maanden te komen.

Link naar reactie
  • 0

Toch vreemd als heel Nederland het over de flexwet heeft etc.

 

Niet zo vreemd als je dan ook de toelichting op de nieuwe Flexwet per 1 juni 2014 leest :

 

afwijking bij cao van de maximale duur en het maximale aantal contracten blijft mogelijk tot hooguit zes tijdelijke contracten in een periode van ten hoogste vier jaar, maar wordt wel aan voorwaarden gebonden. Het mag bijvoorbeeld niet als in een sector ‘normale’ schommelingen in het werk plaatsvinden, maar alleen bij werkzaamheden die noodzakelijkerwijs met zich brengen dat zij projectmatig worden gefinancierd en daarom verlenging van de ketenbepaling rechtvaardigen. Verder kan een uitzondering van de ketenbepaling worden gemaakt voor zeer specifieke beroepen, zoals topsporters.

 

 

Dus 1 of 2x openen breken zou dan wenselijk zijn om weer aan de wettelijke 36 maanden te komen.

 

Dat is een wettelijk maximum, geen minimum. Doel van de wetgever van de verdere verkorting van deze termijn naar 24 maanden (en verlengen minimale keten-onderbreking van 3 naar 6 maanden) is om mensen juist sneller aan een vaste baan te helpen.

We kunnen filosoferen of deze regeling in de huidige laagconjunctuur niet juist averechts werkt (mijn mening) , maar over 6 weken is het gewoon wet.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.