• 0

Beginnen met boekhouden

Hallo,

 

Graag zou ik willen weten waar ik moet beginnen met boekhouden.

Naar mijn idee begin je bij je bank en begin je daar alle transacties toe te wijzen aan een grootboekrekeningnummer.

Maar dan vraag ik me af, is dit inclusief btw of exclusief btw? Want de bedragen op de bank zijn natuurlijk inclusief btw.

 

Dus wat ik eigenlijk wil weten is wat is de allereerste stap bij het boekhouden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eerste stap is een boekhouding opzetten.

Daarna ga jij boekingen verwerken dat kan je dan boekhouden noemen.

 

Per bedrijf kan het heel verschillend zijn hoe jij dit gaat doen. Je kan beginnen met bank. Maar bedrijven met heel weinig bank (marktkoopman?) zal niet zoveel bank hebben.

 

Op zich maakt het niet zoveel uit.... je boekhoudpakket zal het toch verwerken. Mijn tip, bijna vereiste, doe het wel consistent!

 

(Transacties op je bank kunnen met en zonder BTW zijn.... denk aan een crediteur die jij betaald. Die betaal jij neem ik aan met BTW. Dus je crediteur zal dan incl BTW in mindering komen.)

 

suc6

 

 

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie!

Wat bedoel je met de boekhouding opzetten?

Het gaat om een webshop dus ik heb een verkoopboek een inkoopboek en een bankboek.

crediteuren en debiteuren zijn eigenlijk niet van toepassing.

 

Daarna ga jij boekingen verwerken dat kan je dan boekhouden noemen.

En dat is dus de grote vraag, hoe begin ik hieraan :P

Begin ik vanuit de bank te transacties een grootboekrekeningnummer toe te wijzen?

En wat wordt er dan precies bedoeld met een boekstuk?

 

Op dit moment heb ik nog geen boekhoudpakket. Ik ben wel begonnen in Snelstart bijvoorbeeld

maar ik weet dus niet goed waar ik moet beginnen, ik denk zelfs dat het voorlopig nog wel in Excel bij

te houden is.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat ik geen kennis heb van boekhouden, integendeel ik heb zelfs basis boekhouden afgerond met een 9 maar dan is het voornamelijk het boeken van journaalposten.

 

In dit geval moet je helemaal bij het begin beginnen en dat is dus het probleem waar begin ik mee...

Op internet is genoeg informatie beschikbaar over hoe je moet boekhouden maar dat is niet het probleem :P

Wat ik wil is eigenlijk in 'Jip en Janneke taal" uitgelegd krijgen hoe je ermee moet starten...

Link naar reactie
  • 0

Boekhouden in Snelstart of Excel is nogal een verschil. Ik zou dan voor Snelstart gaan. Maar er zijn natuurlijk legio pakketten die allemaal hun eigen voor en nadelen hebben. Daar is op HL voldoende over te vinden.

 

Bedragen die je via bankboek (of kas of Giro) boekt zijn normaal gesproken altijd inclusief btw. In Speedbalance boek ik de inclusief btw bedragen en kies de bijbehorende btw-code. Programma rekent dan de btw zelf uit en boekt die op de ingestelde btw-rekeningen. Boeken van btw-verlegd gaat ook prima (koop zelf veel in Duitsland)

 

Het enige nadeel van Speedbalance is de omslachtige manier van debiteuren en crediteuren (klanten&leveranciers in SB) Dat werkt prima als je er een paar van hebt maar bij veel verschillende wordt het een zoekplaatje.

 

Maar als je als webshop vooruitbetaald krijgt speelt dat een stuk minder zeker als je ook nog weinig leveranciers hebt.

 

En op je vraag "waar te beginnen"kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: Selecteer een pakket wat je qua prijs en functie aanstaat, installeer een demo en ga er gewoon mee stoeien. Als je BKB onder de knie hebt moet dat echt niet zo moeilijk zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je begint met een beginbalans. Wanneer is je onderneming gestart? Welke bezittingen en welke schulden waren er op dat moment?

 

Daarna begin met met de dagelijkse boekingen. Ik weet natuurlijk niet waar de meeste boekingen van jouw ondernemingen zich bevinden, maar ik zou aanraden om te beginnen met de verkoop. Boek alle verkoopfacturen in, dus debiteuren aan omzet, aan af te dragen btw.

Vervolgens kun je ervoor kiezen om de inkoop in te gaan boeken, maar als dat heel beperkt is, kun je dat ook nalaten. Daarna ga je de bankmutaties inboeken. Op die manier creëer je inzicht in de niet-betaalde debiteuren.

Als je 100% zeker weet dat er nooit niet-of-later-betalende debiteuren zijn, kun je dit overslaan en ook de ontvangsten in het bankboek splitsen in omzet en af te dragen btw.

Als er geen sprake is van een inkoopboek, boek je de inkoop via de bank en splits je de betalingen in het bankboek uit in 'kosten' en 'terug te vorderen btw'. Dat laatste uiteraard alleen als je de beschikking hebt over een factuur.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je werkt met een boekhoudprogramma kun je het wel een stuk makkelijker (en waarschijnlijk minder tijdrovend) maken voor jezelf. Dan begin je met een beginbalans en ga je facturen versturen en inkoopfacturen invoeren. Vervolgens importeer je de bankafschriften en koppel je de betalingen aan de facturen. Niet alle betalingen hebben met facturen te maken, zoals uitkeringen aan jezelf en belastingen. Daar maak je aparte boekingen voor. Dan blijven er nog een aantal boekingen over zoals afschrijvingen en correcties.

 

Je kan een boekhouder vragen om de boekhouding op te zetten en je te helpen met de eerste aangifte BTW. Dan kun je vervolgens een groot gedeelte van je administratie zelf doen en je boekhouder mee laten kijken als het ingewikkelder wordt.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.