• 0

Deel bedrijfspand laten gebruiken

Goedenavond,

 

Omdat de zaken de laatste tijd wat rustiger zijn wil ik een deel van het bedrijfspand dat ik verhuur tegen betaling door iemand laten gebruiken. De verhuurder is hiermee akkoord. Mijn vraag is hoe ik dit moet boeken? Is dit onderhuur of wordt dit anders genoemd?

Misschien mede doordat ik niet de juiste term weet kan ik antwoord op mijn vraag op internet niet vinden.

Alvast erg bedankt.

 

Anja

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Anja,

 

welkom op HL.

 

ik zou het gewoon eenvoudig houden en boeken op dezelfde rekening als je huurkosten, het verlaagt immers (tijdelijk) je huurkosten omdat je het nu niet zo druk hebt. het luistert niet zo nauw en je doel is in dit geval tijdelijk de vaste lasten te drukken en niet om een nieuwe inkomstenbron aan te boren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Roel,

 

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie.

Ik wilde het eigenlijk zonder onderhuurovereenkomst doen, dit om niet gelijk vast te zitten aan van alles en nog wat. Op bepaalde tijden kan een deel van het pand worden gebruikt tegen een vergoeding onder mijn beheer. Wat zijn de voordelen van een onderhuurovereenkomst? Als degene die gebruikt maakt van de ruimte een factuur wil, hoe boek ik dat in?

Alvast bedankt.

 

Vriendelijke groet,

 

Anja

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde het eigenlijk zonder onderhuurovereenkomst doen, dit om niet gelijk vast te zitten aan van alles en nog wat.

 

Feitelijk heb je al een overeenkomst, ook als je het niet op papier zet. Je bent dus verplicht om de gemaakte afspraken na te komen.

 

Op bepaalde tijden kan een deel van het pand worden gebruikt tegen een vergoeding onder mijn beheer. Wat zijn de voordelen van een onderhuurovereenkomst?

 

Door de in de overeenkomst gemaakte afspraken op papier te zetten kan veel irritatie worden voorkomen. Denk hierbij aan de hoogte van de vergoeding of het gebruik onder jouw beheer. Als dat op papier staat kan daar al geen misverstand over ontstaan. Leg je het niet vast dan wijst de praktijk vaak uit dat de afspraken bij beide partijen een eigen leven gaan leiden.

 

Als degene die gebruikt maakt van de ruimte een factuur wil, hoe boek ik dat in?

 

Als debiteur. De opbrengst boek je zoals Roel al aangaf niet als omzet maar als huurkosten (de grootboekrekening waar jij jouw huurkosten ook op boekt). Het worden dus negatieve huurkosten.

 

Let wel op valkuilen als het gaat om BTW en dergelijke, zoals Joost zeer terecht aangeeft. Verhuur van onroerende zaken en BTW kan zeer lastig zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb er even over nagedacht en aan de hand van jullie reacties besloten de ruimte per uur te verhuren belast met 6% btw (sportaccomodatie). Mochten jullie hier nog let op's bij hebben hou ik mijzelf aanbevolen :-)

 

Vriendelijke groet,

 

Anja

Link naar reactie
  • 0

Houd in de gaten dat het verhuren van een sportaccommodatie an sich niet kwalificeert voor het lage BTW-tarief. Het criterium is het gelegenheid geven om te sporten. Als de sportaccommodatie gebruikt wordt voor iets anders dan sport, bijvoorbeeld voor een bedrijfsevenement, kun je er niet zondermeer vanuit gaan dat je het lage tarief mag toepassen.

 

BTW en onroerende zaken is gewoon echt lastig...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.