• 0

ZZP'er vindt niet meer dan één opdrachtgever

Hallo,

 

Ik zal de situatie even uitleggen. Ik ben nu een jaar als zelfstandig ondernemer aan het werk bij mijn afstudeerbedrijf. Dit was bedoeld als overbrugging tussen afstuderen en loondienst bij een bedrijf. Nu ben ik een jaar verder. Elke week gaan er sollicitaties de deur uit voor meer of ander werk, maar ik kom nergens aan de bak.

 

Kortom: ik werk nu een jaar, rond de 40 uur per week (zelf in te delen hoe ik dat doe, waar ik dat doe en wanneer), voor één bedrijf. Dit riekt dus aan alle kanten naar een verkapte loondienst. De werkzaamheden die ik uitvoer zijn verschillende projecten (ontwikkeling, kwaliteitsmanagement, controle inkomende en uitgaande goederen)

 

Ik heb het idee dat ik niet direct gevaar loop voor de belastingdienst, aangezien ik kan aantonen dat ik continu solliciteer en dus de situatie probeer te veranderen. Maar hoe zit het dan met het bedrijf waar ik de werkzaamheden voor uitvoer?

 

Ik hoor graag van jullie,

 

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Erwin: allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Maar hoe zit het dan met het bedrijf waar ik de werkzaamheden voor uitvoer?

 

Zolang jij een VAR WUO krijgt op basis van correcte informatie loopt de opdrachtgever geen risico.

 

Ik heb het idee dat ik niet direct gevaar loop voor de belastingdienst, aangezien ik kan aantonen dat ik continu solliciteer en dus de situatie probeer te veranderen.

 

Criterium voor de fiscus is niet alleen het aantal (beoogde) opdrachtgevers maar ook:

 

[*]loop jij risico? M.a.w. kan de huidige opdrachtgever de samenwerking beëindigen

[*]opereer je ook echt zelfstandig, m.a.w. ben je niet actief in een gezagsverhouding als werknemer maar voer je echt een opdracht uit als zelfstandige. Wat daarin mede meespeelt is of jouw werkzaamheden binnen dit bedrijf hetzelfde zijn als van werknemers van dit bedrijf en/of je zelf de indeling mag/kan bepalen

[*]heb je - formeel - geen verplichting tot persoonlijke arbeid, maar zou je je door een ander mogen laten vertegenwoordigen? Is uiteraard hypothetisch, maar speelt wel mee

[*]kun je nog op andere wijze aantonen dat je zelfstandige bent, o.a. doordat je een eigen administratie voert, en eigen verzekering tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid hebt. (is sec niet verplicht en minder doorslaggevend dan bovenstaande punten, maar kan wel meewegen in de overweging voor fiscus om jou als zelfstandige voor VAR WUO aan te blijven merken)

 

ik werk nu een jaar, rond de 40 uur per week (zelf in te delen hoe ik dat doe, waar ik dat doe en wanneer)

 

Dat laatste is een belangrijk gegeven: jij bepaalt zelf de indeling!

 

Mijn mening

Volgens mij is de fiscus niet direct je grootse probleem; je aqcuisitie wel. Vroeg of laat stopt deze opdracht, en heb je niets om op terug te vallen. Wellicht moet je werken aan je netwerk- en wervingvaardigheden? Je bent kennelijk goed in je werk, maar nu moet je jezelf ook nog leren "verkopen" aan andere opdrachtgevers en een netwerk opbouwen.

 

Lid worden van dit forum is overigens een goede eerste stap!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zowel solliciteren als acquireren. Voorkeur gaat echter wel uit naar loondienst, maar tot die tijd moet ik het zo goed mogelijk zien te overbruggen.

 

Dat ik niet in loondienst kan bij dit bedrijf is helaas een geval koppige directeur. Daar zal ik verder niet over in detail treden.

 

Criterium voor de fiscus is niet alleen het aantal (beoogde) opdrachtgevers maar ook:

 

loop jij risico? M.a.w. kan de huidige opdrachtgever de samenwerking beëindigen

opereer je ook echt zelfstandig, m.a.w. ben je niet actief in een gezagsverhouding als werknemer maar voer je echt een opdracht uit als zelfstandige. Wat daarin mede meespeelt is of jouw werkzaamheden binnen dit bedrijf hetzelfde zijn als van werknemers van dit bedrijf en/of je zelf de indeling mag/kan bepalen

heb je - formeel - geen verplichting tot persoonlijke arbeid, maar zou je je door een ander mogen laten vertegenwoordigen? Is uiteraard hypothetisch, maar speelt wel mee

kun je nog op andere wijze aantonen dat je zelfstandige bent, o.a. doordat je een eigen administratie voert, en eigen verzekering tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid hebt. (is sec niet verplicht en minder doorslaggevend dan bovenstaande punten, maar kan wel meewegen in de overweging voor fiscus om jou als zelfstandige voor VAR WUO aan te blijven merken)

 

 

[*] Ja, ik loop het risico dat ik per direct niet meer nodig kan worden bevonden. Tevens word ik niet doorbetaald bij ziekte of vakantie.

[*] Ik heb een einddoel voor de verschillende projecten, hoe ik dat einddoel bereik is aan mij om te bepalen. Soortgelijke projecten worden ook door werknemers uitgevoerd (product ontwikkeling, kwaliteitsmanagement van producten).

[*] Ik kan een ander in mijn plaats sturen.

[*] Ik doe mijn eigen administratie, ik factureer aan het bedrijf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.