• 0

Nederlandse beheerder Amerikaanse ltd

Hallo allemaal,

 

Mij is gevraagd om de beheerder te worden van het Nederlandse kantoor van een Amerikaanse Ltd. De nadruk ligt hierbij op beheerder, dus geen aandeelhouder of bestuurder. Ik heb verder dus niks te maken gehad met het opzetten van de Ltd of financiëring ervan.

Op internet kan ik niks vinden over de wettelijke aansprakelijkheid die je als beheerder hebt in Nederland van een buitenlandse Ltd zonder dat je bij de oprichting ervan ben betrokken. De oprichter van de Ltd geeft aan dat ik geen aansprakelijkheid heb, maar ik wil hier toch duidelijkheid op krijgen.

Wat als er toch onverhoopt iets gebeurt en er komt een juridische procedure? Ontvang ik dan de papieren en zend ik die dan linea rechta door naar Amerika, moeten de procedures via Amerika lopen of ben ik zelf degene die alle ellende over mij heen ga krijgen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

@ikbakker, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: beheren is een eufemisme voor besturen. Zeer waarschijnlijk voer je bestuurshandelingen uit (o.a aangiftes belastingen, deponeren jaarverslagen, aanname personeel, aangaan of voorbereiden contracten- ook al teken je die niet zelf of in volmacht van) , en ben je daardoor - hoewel formeel geen statutair bestuurder- wel aansprakelijk voor te houden: zowel door derden (bestuurdersaansprakelijkheid) als door de Ltd zelf (interne aansprakelijkheid).

 

De oprichter van de Ltd geeft aan dat ik geen aansprakelijkheid heb

 

Dat is dus - met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid - niet juist. De Ltd kan (en tip 1: moet!) jou wel vrijwaren en vrijtekenen, maar dat biedt geen volledige bescherming tegen bestuurdersaansprakelijkheid ten opzichte van derden.

Tip 2: deze bestuurdersaansprakelijkheid is wel verzekerbaar. Zorg voor een dekking (op naam en voor kosten van de Nederlandse vestiging / Ltd) bij een Nederlandse verzekeraar

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Mij is gevraagd om de beheerder te worden van het Nederlandse kantoor van een Amerikaanse Ltd. De nadruk ligt hierbij op beheerder, dus geen aandeelhouder of bestuurder. Ik heb verder dus niks te maken gehad met het opzetten van de Ltd of financiëring ervan.

Op internet kan ik niks vinden over de wettelijke aansprakelijkheid die je als beheerder hebt in Nederland van een buitenlandse Ltd zonder dat je bij de oprichting ervan ben betrokken. De oprichter van de Ltd geeft aan dat ik geen aansprakelijkheid heb, maar ik wil hier toch duidelijkheid op krijgen.

Wat als er toch onverhoopt iets gebeurt en er komt een juridische procedure? Ontvang ik dan de papieren en zend ik die dan linea rechta door naar Amerika, moeten de procedures via Amerika lopen of ben ik zelf degene die alle ellende over mij heen ga krijgen?

 

 

Welke Engelse term gebruiken ze?

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

allereerst bedankt voor het warme welkom.

@Norbert: hartelijk dank voor de bruikbare tips. Ik ga hier meteen even induiken om te zien wat de mogelijkheden zijn voor zo'n verzekering. Daarnaast kan ik meteen aangeven dat alvorens ik iets teken, ik wel die vrijwaring wil ontvangen.

@Christine: Ik heb gelukkig veel Amerikanen in mijn kennis kring, en ben me volledig bewust van de cultuurverschillen, voornamelijk op het gebied van arbeidsrecht en arbeidsrelaties. Het is ook een discussie die vaak gehouden wordt tussen de oprichter en mijzelf.

@ronl: de benaming die hij voor ogen heeft is Operations Manager.

 

alsvast bedankt voor de reacties. Geeft me weer stof tot nadenken

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Mij is gevraagd om de beheerder te worden van het Nederlandse kantoor van een Amerikaanse Ltd. De nadruk ligt hierbij op beheerder, dus geen aandeelhouder of bestuurder. Ik heb verder dus niks te maken gehad met het opzetten van de Ltd of financiëring ervan.

Op internet kan ik niks vinden over de wettelijke aansprakelijkheid die je als beheerder hebt in Nederland van een buitenlandse Ltd zonder dat je bij de oprichting ervan ben betrokken.

Waarom zou deze aansprakelijkheid anders liggen dan bij een rechtspersoon die naar Nederlands recht is opgericht?
Link naar reactie
  • 0

@Yahoo: dat is dus precies hetgeen dat ik probeer te achterhalen. Vanuit de oprichter wordt gesteld dat er geen wettelijke aansprakelijkheid op mij rust, omdat ik alleen als "beheerder kantoor" wordt vermeld. Er is nergens op internet te vinden (of op de site van de KvK) hoe je dan door de ogen van de wet wordt gezien. Het gaat er mij om of het naampje "beheerder" dan een andere betekenis heeft of dat het alsnog gezien wordt als bestuurder en dus beperkt aansprakelijk. Het wordt een dochteronderneming van het Amerikaanse geheel, dus je kan denken dat er nog een "hoger op" is. Liever vooraf geïnformeerd, dan achteraf in de problemen.

Link naar reactie
  • 0

Als de buitenlandse vennootschap in Nederland actief wordt, er wordt dus geen nieuwe vennootschap opgericht maar er wordt een plaatselijk kantoor van de vennootschap in Nederland geopend, dan wordt de buitenlandse vennootschap geïncorporeerd.

 

Dat wil zeggen dat het buitenlandse recht (in dit geval ergens in de US) van toepassing is op onder meer:

[*]oprichting;

[*]rechtspersoonlijkheid;

[*]structuur van de vennootschap;

[*]vertegenwoordiging;

[*]stoppen met de vennootschap;

[*]aansprakelijkheid.

 

Het Nederlandse recht is van toepassing op:

[*]belastingrecht;

[*]milieurecht;

[*]arbeidsrecht;

[*]strafrecht.

 

Wat betreft aansprakelijkheid is dus het buitenlandse recht van toepassing. Binnen het Nederlandse recht kennen we het begrip feitelijk bestuurder: een bestuurder die niet geregistreerd staat als bestuurder maar door zijn handelen feitelijk het beleid van de onderneming (mede) bepaalt. Dat komt wel heel erg overeen met jouw situatie, in naam geen bestuurder maar feitelijk het beleid voor het Nederlandse kantoor bepalen.

 

Bestuurdersaansprakelijkheid kan op veel vlakken voorkomen. Aansprakelijkheid bij faillissement is het bekendst, maar in dit specifieke geval zou een US-onderneming over de kop gaan. Het kan zijn dat je dus in de US aanrpakelijk gesteld wordt omdat je feitelijk bestuurder van een (deel van de) vennootschap bent. Of dat het geval is zou door een (VS) jurist getoetst moeten worden.

Maar bestuurdersaansprakelijkheid kan ook van toepassing zijn op bijvoorbeeld de loonbelasting. Als de vennootschap verzuimt om de loonheffingen af te dragen en hierin niet de juiste stappen neemt (melden bij de Belastingdienst dat er betalingsonmacht is) zal de bestuurder persoonlijk aansprakelijk worden gesteld, ook de feitelijk bestuurder. Hier loop je dus wel degelijk risico.

 

Ik zou je adviseren om een Nederlands kantoor van een internationaal opererend adviesbedrijf de situatie met de verschillende rechtssystemen door te laten lichten en hierop een advies voor jouw situatie te laten maken. Deze kantoren hebben vaak kennis van beide rechtssystemen en kunnen dus perfect jouw risicoprofiel bepalen. Dit lijkt mij overigens een taak van de ltd, dus dient niet door jou bekostigd te worden.

 

Grensoverschrijdend recht is altijd lastig en dan ook kostbaar. Maar zoals je zelf schrijft, beter vooraf geïnformeerd dan achteraf verrast.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis: bedankt voor de uitgebreide opsomming. Hier heb ik, naast alle andere adviezen, erg veel aan. Nu ik al van verschillende kanten vernomen heb dat ik bij zo'n functie toch als bestuurder wordt aangemerkt, kan ik beter onderzoeken welke risico's daaraan verbonden zijn. Vooral het stuk Nederlands dochter, Amerikaanse moeder blijft een lastige.

Bedankt, weer genoeg om uit te zoeken

 

Link naar reactie
  • 0

Vooral het stuk Nederlands dochter, Amerikaanse moeder blijft een lastige.

 

Uit jouw verhaal begreep ik dat er geen US-moeder en NL-dochter is, maar dat er één bedrijf is (een US ltd) met een vestiging in NL. Als we het hebben over een NL-dochter zou de situatie weer anders kunnen worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.