• 0

Freelance werk via Elance

Goedemiddag,

 

Sinds kort begonnen met Freelance werk via Elance. Dit gaat eigenlijk best goed, maar ik heb niks geregeld qua KVK of VAR, ik ben gewoon gestart. Inmiddels al een opdracht voltooid en de volgende opdracht is gestart.

 

Het gaat voornamelijk om buitenlandse ondernemingen waar ik dit voor doe. Het gaat om kleine bedragen vooralsnog.

 

Moet ik dan een VAR aanvragen of moet ik mij ook al inschrijven bij de KVK? Hoe kan ik dat het beste regelen.

 

Bedankt alvast.

 

- Quint

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je verleent diensten "in het economisch verkeer" zoals dat zo mooi heet. Je bent dan verplicht je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Doe dat.

Een VAR heb je pas nodig als de opdrachtgever daarom vraagt, en dan nog zou ik weigeren.

 

De KvK meldt je automatisch aan bij de Belastingdienst, zodat je ook uitnodigingen krijgt om btw-aangifte te doen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bij een bedrijf hoort ook een boekhouding, aparte belastingaangiftes, zakelijke rekening etc. En je moet een behoorlijke omzet maken om door de belastingdienst als ondernemer te worden gezien en hier ook de voordelen (aftrekposten) uit te halen zoals o.a. het urencriterium waar je aan moet voldoen.

 

En een VAR lijkt me niet van toepassing omdat je al een arbeidscontract in loondienst hebt bij je huidige werkgever.

 

Veel te veel rompslomp en onnodig als je nog maar net begonnen bent en het nog kleinschalig is.

 

Je kunt als particulier in loondienst in je belastingaangifte gewoon de post inkomsten uit overige werkzaamheden invullen.

 

Als het wat groter wordt en zeker als je het urencriterium haalt is het later mischien wel interessant om een onderneming te starten. En bij twijfel gewoon even met de belastingdienst bellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat mensen er wat losjes over denken. Het gaat om maar enkelen honderden euro's. Ik vermoed dat bij de overheid dit gewoon 'zwart werken' noemt als je werkt en geen arbeidsovereenkomst of zelfstandige bent.

 

Ik raad daarom aan om jezelf toch best even te informeren bij de KvK. Als het maar om enkele honderden euro's gaat en je krijgt controle, dan is dit niet de moeite om van wakker te liggen. Tegelijk heb je links en rechts al wel gehoord dat de controle op freelancers en zzp'ers toeneemt.

 

Ook al gaat het in jouw ogen om kleine bedragen, niet in regel zijn met de administratie betekent dat je een aantal kosten niet betaalt. Kosten die andere zzp'ers en freelancers die wel met alles in orde willen zijn, wel betalen en dus vermoedelijk aan een hoger tarief moeten werken om hetzelfde over te houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil inderdaad niet achteraf in de problemen komen. Zwart werken wil ik ook niet uit principe kwestie, maar wanneer ik dit als overige inkomsten invoer bij mijn belasting invullen dan is dat toch geen zwart werken en zal ik waarschijnlijk alsnog via de belasting een deel moeten betalen of worden verrekend met als ik wat terug zou moeten krijgen.

 

Bedankt voor je antwoord in iedergeval en ik vat het ook zeker niet te licht om, getuige van dat ik hier navraag doe. De KVK heb ik ook al gebeld, daar komt het er min of meer op neer dat ze geen algemene advies gesprekken meer doen en dat ze zeggen kijk op de website voor informatie.

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt, ik denk dat dat de beste optie is tot nu toe.

 

Ik heb gekeken op de belastingdienst.nl, daar kwam ik dit tegen - http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/diensten/btw_bij_diensten

 

In feite kan ik dus ongelimiteerd dit werk doen zo lang ik maar niet boven de 1345 aan btw uitkom? Of zie ik dat verkeerd.

 

 

Aan alle verschillende antwoorden op mijn vraag is gelijk te zien waar de moeilijkheid zit. Iedereen vindt/schrijft wat anders en ook op het internet vindt/zegt iedereen wat anders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.