• 0

onterven van familie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

zou een poging van mediation mogelijk zijn?

je vrienden kan je kiezen, je familie niet.

ooit kom je erachter dat je familie belangrijk is, en dan is het misschien te laat.

 

als ik iets voor je kan betekenen, laat me weten.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ruzies komen in alle families voor, en in sommige wat heftiger.

Kijk eens naar spoorloos ! De bloedband is heel erg sterk.

Laat het even rusten, ik krijg de indruk dat je relatief jong bent.

 

Misschien kom je over enige tijd wel in het huwelijsbootje terecht, dan is het ook opgelost, zou jammer zijn als daar geen familie bij is, hoe beroerd dat nu misschien lijkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Broers en zussen erven wanneer er geen echtgenoot, kinderen of ouders zijn. (art. 4:903 BW)

 

Onterving is niet mogelijk voor zover sprake is van een legitieme portie of wettelijk erfdeel. Dit geldt voor familieleden in de "nederdalende linie". Dat zijn kinderen en kinds kinderen. (art. 4:960 BW)

 

Broers en zussen (zijlijn en niet neergaande lijn) kunnen dus onterfd worden, aangezien zij geen aanspraak maken op een legitieme portie. Deze onterving vindt uiteraard plaats bij testament en een testament kun je alleen bij notariële akte laten vastleggen.

 

Let erop dat je er na overlijden niet meer bent om je tegen een eventuele aanvechting van het testament te verdedigen.

Je kunt eventueel je neefjes en nichtjes aanwijzen in het testament, maar als deze minderjarig zijn, zullen hun ouders het beheer en vruchtgenot krijgen. Vraag ernaar bij de notaris.

 

Als je na het opstellen van je testament trouwt, gaat samenwonen of kinderen krijgt/adopteert, pas dan wel je testament aan. Je wilt je familie denk ik niet achterlaten met ruzie over legitieme porties enzo.

 

Conclusie: Ga naar de notaris en leg het geval voor. Onterving kan, maar ik moet er wel op wijzen dat de andere posts in deze thread stof geven tot nadenken...

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Iets strikter, onterven kan altijd. Kinderen van de erflater (en eventueel personen die krachtens plaatsvervulling opkomen) hebben echter de mogelijkheid een legitieme portie in te roepen (tegenwoordig een vordering in geld). Als ze dat niet doen, geldt de onterving gewoon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.