• 0

Spliting van BV

Goedemiddag,

 

A heeft samen met B een BV. Na een samenwerking van ruim 7 jaar wil A alleen verder. Het eerste idee is om alles te splitsen ( eventueel ruziesplitsing) waardoor zowel A als B zelfstandig verder kan gaan met haar activiteiten en waarbij ook alles 50/50 wordt verdeeld (vermogen/klanten/enz) Of het personeel (aantal accountmanagers) overgaan naar A of B dat is nog even de vraag. Wel is het 'handig' als de huidige website voorlopig blijft bestaan en dat we beide onder de huidige naam verder kunnen. De kredieten bij huidige leveranciers zijn gebaseerd op jaarcijfers van de BV, het is dan ook nog even de vraag of de huidige kredieten in stand blijven bij een splitsing maar misschien zijn er mogelijkheden die ik nu nog niet weet.

 

Ook zou ik graag willen weten wat wel de mogelijkheden zijn als A perse alleen verder wil en B 'moeilijk' gaat doen aangezien A recht heeft op 50% van alles wat er is opgebouwd.

 

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is wijsheid?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Heeft iemand hier ervaring mee

Helaas heb ik hier heel veel ervaring mee :-[

 

en wat is wijsheid?

Hamvraag: ben je nog "on speaking terms" of niet? Is er nog wederzijds vertrouwen en respect? Zo ja, dan kun je proberen er in goed overleg uit te komen, maar laat jullie dan wel bijstaan door een goede neutrale boekhouder/fiscalist en jurist of advocaat. Van belang is dan uiteraard ook of en zo ja welke afspraken er op papier zijn vastgelegd. Is er een managementovereenkomst en zo ja bevat deze ook bepalingen over exit of stakingscenario's?

 

Zodra je niet meer on speaking terms bent, zorg je beiden voor een eigen boekhouder/fiscalist en advocaat. Met name dat laatste is van groot belang: ga niet lopen doe het zelven!

 

Wel is het 'handig' als de huidige website voorlopig blijft bestaan en dat we beide onder de huidige naam verder kunnen.

Dat lijkt mij juist helemaal niet "handig", noch voor jullie verstandhouding, noch voor jullie klanten en leveranciers. Overige stakeholders zijn niet achterlijk, die merken vroeg of laat dat er iets speelt. Communiceer dit vooral zelf en voorkom zo geruchten en twijfel

Doe dit dus alleen in een "on speaking terms" scheiding en dan nog het liefst zo kort mogelijk

 

De kredieten bij huidige leveranciers zijn gebaseerd op jaarcijfers van de BV, het is dan ook nog even de vraag of de huidige kredieten in stand blijven bij een splitsing

Nee. Ieder zal voor zich nieuwe kredietovereenkomsten met leveranciers moeten sluiten

 

Ook zou ik graag willen weten wat wel de mogelijkheden zijn als A perse alleen verder wil en B 'moeilijk' gaat doen aangezien A recht heeft op 50% van alles wat er is opgebouwd.

Dan ga je uiteindelijk de ondernemerskamer-route volgen, dus enquêtte procedure en uiteindelijk ruziesplitsing. Houdt rekening met een kostbare en lange procedure waarbij veel emoties loskomen.

 

Mijn advies: zo spoedig mogelijk actie ondernemen, met behulp van professionals!

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

We zijn nog in gesprek met elkaar, uiteraard gaan we alles op papier zetten mocht het zover komen. Dit is niet direct allemaal geregeld en op den duur zal A of B een nieuwe naam moeten gaan verzinnen, waardoor er ook een nieuwe site moet worden gebouwd ( onze website is vrij specifiek en is een behoorlijke investering). Kan me voorstellen dat klanten voorlopig nog niet hoeven te weten dat het rommelt.

 

Is het ook mogelijk om beide de naam te behouden aan de 'voorkant?

 

 

 

[Mod edit: full quote verwijderd voor de leesbaarheid]

Link naar reactie
  • 0
Is het ook mogelijk om beide de naam te behouden aan de 'voorkant?

Daar zijn op zich wel mogelijkheden voor, zolang de verstandhouding goed is en klanten en leveranciers het maar snappen dat het aan de achterkant 2 bedrijven zijn. Dat beperkt ook de kans dat problemen van A bij B komen en andersom.

 

Ik ken een situatie waarbij een bedrijf (actief in de beveiliging) formeel geografisch gesplitst werd in BV X Zuid en BV X Noord, en X door beiden als handelsnaam gebruikt werd onder een gezamenlijke website X. In de praktijk bleek de geografische scheiding helemaal niet echt, maar leveranciers en bestaande klanten begrepen het prima. Nieuwe klanten die koud via de website binnenkwamen werden wel strikt geografisch toegewezen.

 

Maar besef je wel dat je imago 'X' dan mede afhankelijk is van de kwaliteit van de ander. Negatieve ervaringen - zeker op internet - stralen op het hele merk af

Het vereist in ieder geval ook goede afspraken over wat er onder het merk X wel en niet ondernomen mag worden. Begint A andere branchevreemde activiteiten, dan zou ik dat als B niet onder merknaam X willen hebben.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.