• 0

Psycholoog omzetbelasting?

Beste HL,

 

Vorige week heb ik mij bij de KvK ingeschreven met mijn eigen (basis) psychologen praktijk met de focus op eetverslavingen en leerproblemen bij kinderen.

 

De medewerker van de KvK kon geen antwoord geven of ik in aanmerking kom voor vrijstelling van de omzetbelasting.

 

Op de site van de belastingdienst kan ik alleen deze info vinden; hieruit moet ik concluderen dat ik 21% btw moet gaan toepassen.

Is deze aanname juist? / Heeft iemand hier verder meer ervaring mee?

 

Van de belastingdienst heb ik vandaag een brief ontvangen, hierop is een btw nummer toegekend maar bij "aangiftetijdvak" staat "vrijstelling". Op de site van de belastingdienst kan ik niet vinden wat dit betekent.

Kan iemand deze "vrijstelling" toelichten?

 

Dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar waarom bel je de belastingdienst niet voor de zekerheid? Want ik lees zelf -maar ben geen fiscalist- ook niet de hoogte of dit 6% of 21% is.

Dat hoeft ook niet want het BTW tarief is altijd 21% behalve als je onder een van de uitzonderingsregels valt (zoals laag tarief, vrijstelling, 0% tarief) of een van de diverse verleggingsregelingen.

 

 

 

Op de site van de belastingdienst kan ik alleen deze info vinden; hieruit moet ik concluderen dat ik 21% btw moet gaan toepassen.

Is deze aanname juist? / Heeft iemand hier verder meer ervaring mee?

Waarom kom je zelf tot de conclusie dat je btw moet betalen? aan welke voorwaarden voldoe je niet?

 

 

Vrijstelling op de brief van de belastingdienst betekent in principe dat je geacht word vrijgesteld te zijn van btw, maar je bent zelf ook verantwoordelijk dat je de belastingdienst de juiste gegevens verstrekt om je btw status te bepalen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Psychologie is vaak vrijgesteld, maar niet altijd.

-Wel als je BIG-geregistreerd bent en de daaraan aanverwante diensten levert in de zorgsector.

-Of anders erkend bent: zie voorwaarden --> Belastingdienst BTW-vrij

-Of de diensten zijn in het kader van een AWBZ-indicatie.

 

Wettelijke grondslag: artikel 11, lid 1, onderdeel g, Wet OB 1968.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.