• 0

Beschermen DGA tegen investeerders met meerderheidsbelang

Geachte forumgenoten,

 

Ik heb een aantal vragen inzake een nieuw te starten onderneming. Helaas ben ik niet in geslaagd om mijn vragen volledig zelfstandig te beantwoorden. Hopelijk kan iemand mij hier van antwoorden voorzien.

 

Op basis van mijn ervaring als broker heb ik de afgelopen jaren een zeer specifiek beleggingsbeleid voor vermogensbeheer ontwikkeld en getest. Dit beleid wijkt erg af van de conventionele technieken maar is, mijn inziens, minder risicovol en behaalt gemiddeld een hoger rendement. De opstartkosten zijn laag echter beschik ik zelf niet over voldoende vermogen om te voorzien in het minimaal noodzakelijke werkkapitaal. Nu zijn er twee investeerders geïnteresseerd om het noodzakelijke kapitaal te verschaffen.

 

Bij het opstarten van de onderneming prefereren de investeerders een holding en BV constructie waarbij ik als DGA full-time werkzaam ben voor de onderneming (full-time is noodzakelijk). De winst (rendement minus DGA salaris en kosten) moet vervolgens als dividend uitgekeerd worden aan de aandeelhouders. Zij hebben hierbij aangegeven een gelijke verdeling van de aandelen in de BV te wensen (1/3 per persoon). Dit levert voor mij echter een aantal risico’s op.

 

In deze constructie beschik ik namelijk niet over volledige zeggenschap. De investeerders gezamenlijk wel. Nu vrees ik voor het scenario dat de investeerders hun meerderheid gebruiken om, ondanks goede resultaten, werkkapitaal te onttrekken en/of de bedrijfsactiviteiten helemaal op te heffen. En aangezien ik als DGA full time werkzaam moet zijn, en dus ontslag moeten nemen bij mijn huidige functie, heb ik dan geen enkele vorm van inkomen/uitkering meer. Vandaar de navolgende vragen:

 

- Is het mogelijk om een zodanig onderscheid te maken in de uit te geven aandelen dat alle partijen voor een derde dividend ontvangen maar dat de zeggenschap van de investeerders tot een minderheid (<50%) wordt beperkt?

 

- Is het mogelijk om statutair criteria vast te leggen waaraan moet zijn voldaan alvorens de bedrijfsactiviteiten door de aandeelhouders mogen worden beëindigd?

 

- Kunnen derden, bijvoorbeeld schuldeisers van de investeerders, bij een dergelijke constructie beslag leggen op het werkkapitaal van de BV? Zo ja, zijn er mogelijkheden om de beschikbaarheid van het werkkapitaal hiertegen te beschermen en daarmee de voortgang van de onderneming te waarborgen?

 

Alvast bedankt voor de genomen moeite!!

 

Barnsteen1981

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Barnsteen

 

Eerst succes gewenst met je plannen.

 

Wat je wilt kan ook, maar of je het erdoor krijgt is een tweede,

 

1. Je kunt stemrecht en winstrecht scheef verdelen. Zo kan het recht op dividend en verkoopwinst gelijk verdeeld worden en kan het stemrecht bijv. 52/24/24 verdeeld worden. Dat wil echter niet zeggen dat je er daarmee bent. Dit handelt alleen over stemrecht van de aandeelhouders. Er is ook nog een dagelijkse leiding, het bestuur. De taak van bestuurder zal door de investeerds waarschijnlijk bij jou gelegd worden. Zij hebben daar tijd voor noch interesse in. In ruil zullen zij invloed willen hebben in de aandeelhoudersvergadering. De bestuurder is namelijk voor veel gedragingen en handelingen onderworpen aan de goedkeuring van de aandeelhoudersvergadering. Wees er dus op bedacht dat je een waslijst aan besluiten krijgt die jij als bestuurder alleen kunt uitvoeren met instemming van de vergadering.

 

Wees je er ook van bewust dat jij als bestuurder de verantwoordelijkheid draagt voor jouw handelen.

 

Het blijft dus maar de vraag of zij instemmen met een scheve verdeling van het stemrecht in jouw voordeel. Daarmee geven de investeerders hun mogelijkheden om in te grijpen als aandeelhouders te veel uit handen.

 

Daarin een gulden middenweg vinden (sommige besluiten die voor jou te risicovol zijn beperken in jouw voordeel en andere besluiten die voor hen bescherming kunnen bieden uitbreiden ten nadele van jou) wordt een kwestie van onderhandelen.

 

2. Schuldeisers die bij de investeerders aankloppen kunnen op de aandelen van de BV waarmee deelgenomen wordt in de gezamenlijke BV beslag leggen en eventueel verkoop afdwingen. De aandelen van de gezamenlijke BV zijn dus niet direct opeisbaar, noch de bezittingen van die BV, maar zonder maatregelen kan er ineens een nieuwe aandeelhouder op de stoel zitten.

 

Doorgaans is echter statutair bepaald dat in een dergelijk geval de aandelen die de investeerders bezitten in de gezamenlijke BV eerst aan jou/de andere aandeelhouder aangeboden moeten worden. Mogelijk moet je hier extra bepalingen over opnemen in een aandeelhoudersovereenkomst.

 

Investeerders spenderen veel geld aan experts die dergelijke constructies optuigen waarbij de investeerders goed beschermd zijn. Handel dienovereenkomstig!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een stuk vertrouwen naar elkaar toe kan ook geen kwaad, hoor. Dat is tenslotte de basis van een goede samenwerking.

 

Te goed van vertrouwen is een basis voor een hoop ellende als het onverhoopt toch mis gaat. Beter daarom om in goed vertrouwen een aantal afspraken vooraf duidelijk op papier te zetten: dan zijn de wederzijdse verwachtingen ook duidelijk.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.