• 0

DGA salaris & afroommethode

Sinds vorig jaar begonnen als zelfstandige op dit moment Eenmanszaak. Mijn werkzaamheden zijn consultancy dus ik haal zelf alle omzet binnen.

 

Nu ben ik bezig om te kijken voor overgang naar BV per 1 jan 2015. Hierbij heb ik nog gesprekken gepland staan met mijn accountant maar hou er wel van om voorbereid op de materie het gesprek in te gaan. Reden dat ik naar BV wil is dat mijn omzet klimt en ik meer scheiding wil aanbrengen met mijn prive vermogen.

 

Nu kom ik tot bepaalde zaken waarbij ik graag jullie ervaringen hoor.

Ik kom nu tot de materie van DGA salaris en afroommethode. Vanuit mijn optiek was een minimum salaris mij wel bekend maar was niet echt op de hoogte over de afroommethode. Ik heb hier dan ook de volgende berekening gemaakt en schrik dan eigenlijk hoe veel verschil dit uiteindelijk wel niets is.

 

Berekening:

Gegeven: DGA salaris reken ik 50.000 bruto. Waarom meer dan minimum, dit heeft te maken met mijn AOV verzekering waarbij ik max 80% van mijn bruto salaris kan verzekeren. Verzekering is voor 40.000 euro. Dus moet mijn salaris 50k zijn. (ik weet zo snel niet of dividend uitkering ook telt, maar ga even voor het gemak van rekenen hier niet van uit.)

 

Omzet: 170.000

- 15.000 (kosten)

- 25% (maximale winstopslag)

=116.250,-

 

verschil tussen bedrag en loon mag max 30% verschillen

dus moet dan minimaal 81.375,- als Bruto loon hanteren (31.375,- te weinig als ik zelf 50.000 hanteer).

 

Hierdoor: 170.000 – 15.000 – 81.375 = 73625,- over hiervan 20% belasting en hou ik 58.900,- over in het bedrijf.

 

Terwijl als ik de afroommethode niet gebruik: 170.000 – 15.000 – 50.000 = 105.000 - 20% belasting, en ik hou 84.000,- over in het bedrijf.

 

Toch dik 25.100,- euro verschil, als ik dat bedrag dan zou gebruiken als dividend uitkering dan kom ik netto op een krappe 8000,- euro verschil (meer over) als privé persoon als ik de afroom methode niet zou gebruiken. (buiten dat je als je in de topschaal zit nog andere nadelen kan hebben).

Wat zijn jullie ervaringen met de afroommethode en controle hiervan.

 

In de regel qua 70% van gelijkwaardige loon in dienst verband zit wel goed. Verdiende in Loondienst(zelfde werk) 52k (lease niet meegerekend) dus als ik de 50k hanteer als DGA loon zal erop dat onderdeel geen problemen moeten zijn. Ik zit dus vooral te kijken hoe ik zo voordelig mogelijk men geld in eigen zak kan houden zonder onnodige hogere belastingschaal te komen.

 

Zijn er nog bepaalde clausules die ik nu vergeet of nieuwe regels waar ik eventueel gebruik van zou kunnen maken.??

 

Alvast bedankt voor de input.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goed gestelde vraag. Ik wil de vraag niet kapen, maar om het een beetje centraal te houden me daarbij aansluiten. Het komt mij inderdaad ook vreemd over dat iemand die in z'n eigen bedrijf werkt, niet zelf mag bepalen wat ie zichzelf aan loon uitbetaalt. Er zijn toch hele goede redenen om dat te doen? Enerzijds omdat je als je niet veel nodig hebt, je niet door de belastingdienst wil worden aangezien als iemand die rijk is!? (Dan ben je in dienst van de belastingdienst omdat die zegt hoeveel je verdient maar daarmee ook, hoe veel je moet werken). En, als je meer dan minimumloon verdient, ben je gelijk scheefwoner, je huurtoeslag kwijt en weet ik niet wat welke andere zaken er allemaal inkomensafhankelijk zijn. Dat zijn allemaal rekensommen waar je je als ondernemer helemaal niet over wilt bezighouden en omdat je dat wel doet kosten meebrengt. (Zijn kosten om je met belastingregels bezig te houden fiscaal aftrekbaar?)

Anderzijds is het inderdaad belangrijk om zorgeloos kapitaal op te kunnen bouwen in de onderneming. Ik weet uit het verleden dat ik veel kansen heb moeten laten lopen bij gebrek aan kapitaal. Je kunt niet weten wat er in de toekomst voorbij komt.

Link naar reactie
  • 0
Goed gestelde vraag. Ik wil de vraag niet kapen, maar om het een beetje centraal te houden me daarbij aansluiten.

Op zich goed bedacht, alleen is een groot deel van de inhoud van deze vraag door de ouderdom al weer achterhaald: de afroommethode wordt niet meer op deze wijze toegepast (en sowieso weinig toegepast)

 

Dit topic gaat daarom op slot.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.