• 0

Wat is risico-opslag

Vorige week ben ik op gesprek geweest bij een (mogelijke) opdrachtgever in de overheidswereld, zij willen graag een prijsopgave incl. risico-opslag. Op dat moment is het 'vreemd' om te vragen wat dat precies inhoud, dus ik dacht dat zoek ik wel even op op het web. Maar: vrijwel niets te vinden dat het duidelijk maakt, zelfs een jurist komt het niet bekend voor, iemand enig idee wat risico-opslag inhoud?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

als je een opdracht aanneemt, kan je op twee manieren calculeren:

1. op nacalculatie / uren*tarief / "Time and Material";

2. voor een vaste prijs / "Fixed Price".

 

indien je op vaste prijs calculeert, kan je daar niet overheen. op die manier neem je extra risico, dat je niet zelf in de hand hebt. het is dan normaal, dat je een risico-opslag hanteert. het percentateg deel je overigens NOOIT aan je opdrachtgever mee. Normaliter hanteer je 15 tot 20%.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me dan weer afvraag: als je stelt dat je die opslag NOOIT meedeelt aan je klant waarom die klant dan vraagt om een prijs inclusief opslag???

 

Ik werk zelf bijna altijd met fixed prijs en hou rekening met een post 'onvoorzien' die inderdaad niet apart op de offerte/contract komt. Maar ik ken ook bedrijven die dat gewoon opnemen. Waarom zou je dat wel of niet doen? Van te voren klinkt het gek dat je tekent voor een kostenpost die niet gespecificeerd is maar achteraf is die post altijd gebruikt. Er zijn altijd afwijkingen die meerwerk veroorzaken en in mijn offertes staat altijd dat ik meerwerk voor een vast tarief bereken. Maar ja waar ligt die grens als je geen 100% waterdichte offerte kunt geven?? Blijft altijd een spelletje meerwerk.

 

Zo'n vraag 'inclusief risico-toeslag' klinkt in de context van meerwerk of onduidelijke specificaties als een vrijbrief voor de klant om alle intrepeteerbare onderdelen van een offerte (ver) in hun voordeel uit te leggen.

Link naar reactie
  • 0

bij een vaste prijs offerte moet je je klant zo weinig als nodig inzicht geven in de opbouw van je prijs.

 

volgens mij wil deze klant gewoon zeker weten dat hij niet voor verrassingen komt te staan.

Heeft de klant zelf misschien een aantal verassingen in de hoge hoed ?

Verassingen die hij straks tevoorschijn haalt om daarna te zeggen, ja dat zit in je risico opslag ???

 

Beetje moeilijk om doorheen te prikken.

Link naar reactie
  • 0

de klant heeft altijd een verborgen agenda.

 

het probleem met fixed price/fixed date projecten is dat er een aantal variabelen zijn, waar de klant vooraf, tijdens of achteraf over kan (her)onderhandelen:

1. fixed date. helaas heeft niemand er wat aan als de opleverdata worden overschreden;

2. fixed functionaliteit of specificaties. wat doe je als op de afgesproken datum nog niet alle functionaliteit is opgeleverd?

3. fixed team. een truck is om lager gekwalificeerd personeel in te zetten, waardoor je kostprijs lager wordt;

4. fixed price. wat doe je als het budget overschreden wordt.

 

als opdrachtnemer moet je dit zo goed mogelijk vooraf inschatten, je risico's bepalen en daar je prijs ( inclusief je risico-opslag ) op afstemmen.

 

je opdrachtgever kent dit spel ook en probeert vooraf zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de risicofactoren en dus ook deze variabelen. dat geeft de opdrachtgever ruimte om te onderhandelen.

 

prijsstelling is lastig, als je te laag zit, verlies je op je opdracht, als je te hoog zit, kan de opdracht aan je neus voorbij gaan.

 

hou vooraf rekening dat de klant vrijwel altijd over de prijs wil onderhandelen. als je 10% marge inbouwd, kan je wat weggeven zonder dat je verliest.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Vorige week ben ik op gesprek geweest bij een (mogelijke) opdrachtgever in de overheidswereld, zij willen graag een prijsopgave incl. risico-opslag. Op dat moment is het 'vreemd' om te vragen wat dat precies inhoud, dus ik dacht dat zoek ik wel even op op het web. Maar: vrijwel niets te vinden dat het duidelijk maakt, zelfs een jurist komt het niet bekend voor, iemand enig idee wat risico-opslag inhoud?

 

Dit is bij opdrachten van overheidsorganen vrij gebruikelijk. Venture Capital heeft al uitgebreid toegelicht wat hieronder wordt verstaan en hoe hier mee om te gaan.

 

De achterliggende gedachte van een prijsopgave inclusief risico-opslag is gelegen in het feit dat de opdrachtgever zekerheid wil voor wat betreft zijn budget. Indien een afdeling/sector/directie c.q. jouw opdrachtgever een budget overschrijdt moet zij daar onherroepelijk verantwoording over afleggen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.