• 0

Teruggave motorrijtuigenbelasting? [vrachtwagen zakelijk gebruik]

Beste leden,

 

De topictitel zegt het al: is er een mogelijkheid om teveel betaalde motorrijtuigenbelasting terug te krijgen? Ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken, want een lange zoektocht via google, belastingdienst etc. heeft mij helaas niets opgeleverd. Al surfend kwam ik hier terecht.

 

Het is zo, dat er maandelijks € 100,- MRB is betaald voor een vrachtwagentje dat gebruikt wordt voor het bedrijf. Dit bedrag gaat ook zo van de zakenrekening af. Echter, het vrachtwagentje staat als 'privé-bezit' in de boeken (foutje of over het hoofd gezien door de boekhouder). Als het vrachtwagentje in de boeken zou staan als zakelijk, zou er slechts 30,- per kwartaal betaald moeten worden.

 

Is er een mogelijkheid dat dit herstelt kan worden? Of mag dat niet? Het gaat dus niet om bijtelling o.i.d.

 

Graag hoor ik van iemand, want in tijden van crisis is € 1.100,- "onnodig" erg veel geld ...

Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou, 30,- per kwartaal lijkt me wel een erg riante regeling. :-[

Vermoedelijk bedoel je 30,- per maand ipv 100,- per maand, en dat is inderdaad een welkom bedrag.

 

Dit kan hersteld worden, ik heb dit eerder aan de hand gehad en vond een uiterst coulante Belastingdienst.

 

Het gaat er overigens niet om of het 'vrachtwagentje' als zakelijk in de boeken staat, het gaat erom dat de ondernemer die eigenaar is van het vervoermiddel een btw-ondernemer is (lees: heeft een btw-nummer) en dat de wagen voor ten minste 10% zakelijk gebruikt wordt.

 

Stuur een briefje naar de Belastingdienst met de gegevens van je onderneming en de gegevens van de auto (merk, type, kenteken) en vraag ze om met terugwerkende kracht het mrb-tarief aan te passen.

 

In beginsel kan de Belastingdienst tot vijf jaar na dato navorderen, dus met een beetje coulantie gaat het ook met vijf jaar terugwerkende kracht terug (2009 t/m 2013 teruggaaf).

 

Daarnaast stel je natuurlijk je boekhouder aansprakelijk voor het geleden nadeel en laat je ons weten wat daar uit komt.

 

Succes!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De werkwijze is inmiddels iets anders. Je kunt ons het beste bellen op 0800-0749. Waarschijnlijk kunnen we deze situatie pas rechtzetten op het moment dat er een aparte machtiging voor het kenteken van het zakelijke voertuig is. Als je ons belt en het kenteken bij de hand hebt, kijkt mijn collega dat voor je na.

 

Nick

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er vandaag bij toeval (klagen bij vrienden over dure belastingen) achter gekomen, dat ik voor mijn bestelbus al 10 jaar lang het particuliere tarief betaal.

Om hier wat meer info over te winnen kwam ik in dit topic terecht.

 

Kom ik in aanmerking voor teruggave en hoeveel?

Iemand nog tips hoe dit aan te pakken.

 

Ik heb zojuist een brief opgesteld voor de belastingdienst, waarin ik dit voorval kenbaar maak en dat ik het niet meer dan fair vind dat ik mijn teveel betaalde bedrag terugbetaald krijgt.

 

Mede omdat de belastingdienst op haar website heeft staan

"Wij passen het tarief voor ondernemers automatisch toe"

Dit is dus blijkbaar niet gebeurd.

 

Iemand nog tips hoe ik dit verder moet aanpakken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.