• 0

Webshop overnemen

Goedemiddag,

 

Graag wil ik jullie hulp en kennis inschakelen bij een bedrijfsovername. Wij willen binnen korte termijn een internetbedrijf starten en hiervoor zijn wij op zoek geweest naar geschikte webshops/webwinkels die ter overname beschikbaar zijn.

 

Inmiddels hebben wij een webwshop gevonden waarvan de eigenaar het te koop aanbied vanwege weinig tijd ivm een ander bedrijf (internationaal bedrijf). Deze persoon is een bekende ondernemer en op internet staan hier en daar enkele publicties te vinden over deze persoon. Zegt natuurlijk niks maar geeft wel een vetrouwelijk beeld bij het zakendoen.

 

Wij hebben interesse in de webshop en willen deze eventueel overnemen. Waar moet je op letten en rekening mee houden ?

 

Wat zou jij doen of controleren bij ene overname?

 

Hoe stel je de vraagprijs en waarde vast ?

 

 

 

webshop info ;

 

Omzet €300.000,- winst €65.000,- (resultaat met 1 dag marketing p/w)

Vraagprijs €150.000,-

 

Bestaat sinds 2006

 

Verkoop van schilderijen.

 

30.000 bezoekers p/m

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op basis van de cijfers alleen kan je niet zo veel zeggen, behalve dat als die winst netto is het mij een wel heel goede deal lijkt voor jou. 65k winst op 300k omzet is voor een webwinkel een zeer goed resultaat. Je hebt dan gewoon in 1 klap een boven modaal inkomen. Wat ik me afvraag: waarom zou iemand 65k per jaar weg doen voor even snel 150k cash? "te weinig tijd" is op zich raar, want voor die 65k had hij ook twee man personeel er op kunnen zetten en er zeer waarschijnlijk veel meer dan die 150k aan over kunnen houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een paar dingen die me te binnen schieten bij het lezen van je vraag.

 

Zijn die 300k omzet en 65k winst de gemiddelden per jaar, de cijfers van het afgelopen jaar of het totaal sinds 2006?

 

Als het gemiddelden zijn, wat zijn de cijfers per jaar vanaf 2006? Zijn die constant, zit er groei in? Gaat het om een paar grote klappers (kan ik me bij schilderijen goed voorstellen) of om een heleboel kleintjes?

 

Gaat het om bemiddelingsactiviteiten voor kunstenaars waar je een percentage van krijgt of heeft de website een voorraad aan schilderijen die je overneemt?

 

Als het om verkoop uit voorraad gaat, wat is de taxatiewaarde van de voorraad? Heb je zelf verstand van (het inkopen van) schilderijen?

 

En als het om bemiddeling gaat, gaan die kunstenaars mee over naar jou? Dat zou ik dan met name willen weten voor de kunstenaars die verantwoordelijk waren voor die 300k omzet. Of moet je maar afwachten voor wie je dan nog mag bemiddelen?

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de cijfers alleen kan je niet zo veel zeggen, behalve dat als die winst netto is het mij een wel heel goede deal lijkt voor jou. 65k winst op 300k omzet is voor een webwinkel een zeer goed resultaat. Je hebt dan gewoon in 1 klap een boven modaal inkomen. Wat ik me afvraag: waarom zou iemand 65k per jaar weg doen voor even snel 150k cash? "te weinig tijd" is op zich raar, want voor die 65k had hij ook twee man personeel er op kunnen zetten en er zeer waarschijnlijk veel meer dan die 150k aan over kunnen houden.

 

 

De winst is inderdaad netto.De pesoon heeft een vele male groter bedrijf met 17 vaste medewerkers en deze harder groeit en inprincipe de basis vormt van de activiteiten.

De persoon zag inderdaad zijn omzet afnemen als gevolg hiervan en dit is én van de redenen om het te verkopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een paar dingen die me te binnen schieten bij het lezen van je vraag.

 

Zijn die 300k omzet en 65k winst de gemiddelden per jaar, de cijfers van het afgelopen jaar of het totaal sinds 2006?

 

Als het gemiddelden zijn, wat zijn de cijfers per jaar vanaf 2006? Zijn die constant, zit er groei in? Gaat het om een paar grote klappers (kan ik me bij schilderijen goed voorstellen) of om een heleboel kleintjes?

 

Gaat het om bemiddelingsactiviteiten voor kunstenaars waar je een percentage van krijgt of heeft de website een voorraad aan schilderijen die je overneemt?

 

Als het om verkoop uit voorraad gaat, wat is de taxatiewaarde van de voorraad? Heb je zelf verstand van (het inkopen van) schilderijen?

 

En als het om bemiddeling gaat, gaan die kunstenaars mee over naar jou? Dat zou ik dan met name willen weten voor de kunstenaars die verantwoordelijk waren voor die 300k omzet. Of moet je maar afwachten voor wie je dan nog mag bemiddelen?

 

Het gaat verkoop uit voorraad en de schilderijen kunnen meerdere keren worden verkocht. Hierdoor bestaat er ene vaste prijs. Zo hebben de kunstenaars een exclusiviteitscontract met de webshop.

De cijfers zijn de gemiddelden per jaar, in omzet is er vanaf 2010 een daling te zien en nagenoeg blijft de winst in gemiddeld 65k.

 

Link naar reactie
  • 0

Het overnemen van een webshop hangt van zeer veel factoren af ...

Zo als al eerder genoemd in dit topic is te lezen is het altijd goed de vuist regel te gebruiken van de winst van afgelopen 2 jaar gedeeld door 4.

 

Ik zou de boekhouding en jaar rekeningen doornemen en vast stellen of dit correct is.

 

Daarnaast zou ik goed bekijken welke techniek er gebruik is en op wat voor een systeem alles werkt ... mocht dit systeem verouderd zijn dan is er een mogelijkheid om te onderhandelen.

 

Creëer lavarage ... kijk bv of er in het verleden black had SEO is toegepast en zo ja gebruik dit tegen ze. Ook kan je kijken of er wellicht negatieve publiciteit is te vinden verzamel dit en leg dit op de onderhandel tafel.

 

En als laatste weet goed waar je aan begint en koop niet zo maar een webshop bou eerst een eigen zodat je de complexe systemen begrijpt en kan onderhouden!

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.