• 0

Combineren van kosten van ov-kortingskaart en € 0,19 vergoeding

Op de site van de belastingdienst wordt in handboek 21 een aantal zaken met betrekking tot vervoer en reiskosten genoemd voor werknemers in loondienst. Mij interesseren met name:

 

21.2.2 Vergoeden van kosten: u maakt gebruik van vrije vergoedingen en verstrekkingen

U kunt kosten voor het openbaar vervoer onbelast vergoeden Hiervoor hebt u de volgende mogelijkheden:

 

Als uw werknemer met het openbaar vervoer reist, mag u maximaal € 0,19 per kilometer onbelast vergoeden.

 

en

 

Vergoeden voordeelurenkaart (vrije vergoedingen en verstrekkingen)

Vergoedt u aan uw werknemer een voordeelurenkaart die recht geeft op een korting van maximaal 50% op de standaardtarieven? Dan hoeft u niets bij het loon te tellen als uw werknemer deze kaart (ook) voor reizen voor het werk gebruikt. U mag daarnaast maximaal de prijs van de zakelijke treinreizen onbelast vergoeden.

 

Mijn vraag is nu of ik als ZZP-er deze regels als volgt mag combineren:

Ik trek de kosten van een NS voordeel kaart af als kosten.

De gemaakte zakelijke kilometers per trein bereken ik als € 0,19 per kilometer als kosten, ook al gebruik ik hiervoor de ov-voordeelkaart.

 

Als tweede vraag welke bewijslast moet ik hiervoor bewaren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me duidelijk dat je uitsluitend de kosten van het treinkaartje dat voor zakelijk gebruik gekocht is mag vergoeden.

 

Kost het kaartje zonder korting 10 Euro en heeft de werknemer er door de kortingkaart maar 5 Euro voor betaald, mag er volgens mij maar 5 Euro vergoed worden en zul je het kaartje als bewijs moeten bewaren.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik zou voorafgaand eerst bij jezelf de vraag neerleggen: reis je voornamelijk privé of zakelijk met het openbaar vervoer. Je kan dan overwegen als het vooral zakelijk is, het abonnement op de zaak te zetten en voor je privé de volle prijs of andersom of beiden een voordeelurenabo. Je kan bij de NS een businesscard krijgen waardoor rekeningen ook op de zaak komen te staan.

 

Daarnaast is het niet zo dat je 0,19 per km mag berekenen bij het openbaar vervoer, dat is van toepassing als je eigen vervoer hebt, bv. je eigen auto of je eigen fiets. Bij bv. een treinreis mag je niet meer dan de feitelijke kosten van die treinreis calculeren.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is het niet zo dat je 0,19 per km mag berekenen bij het openbaar vervoer, dat is van toepassing als je eigen vervoer hebt, bv. je eigen auto of je eigen fiets. Bij bv. een treinreis mag je niet meer dan de feitelijke kosten van die treinreis calculeren.

In 21.2.2 staat dat toch wel wat anders geschreven.

 

21.2.2 Vergoeden van kosten: u maakt gebruik van vrije vergoedingen en verstrekkingen

U kunt kosten voor het openbaar vervoer onbelast vergoeden Hiervoor hebt u de volgende mogelijkheden:

 

Als uw werknemer met het openbaar vervoer reist, mag u maximaal € 0,19 per kilometer onbelast vergoeden.

 

Of heeft TS hier weggelaten dat je maximaal € 0,19 mag vergoeden maar niet meer dan de werkelijke kosten.

 

Ter verduidelijking: Treinkaartje voor een afstand van 100 km kost € 25,-. Er mag dan maar € 19,- vergoed worden?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.