• 0

kostenmaatschap juiste rechtsvorm?

Naast huidige baan wil ik een eigen praktijk starten, in dezelfde plaats als mijn huidige baas. Aanvankelijk als eenmanszaak, echter bevriende vrijgevestigde praktijk staat open voor kosten- maatschap. We willen aantal kosten zoals software voor declaratie delen, en zonodig waarnemen in de vakantie en bij ziekte. Eigen inkomsten behouden van clienten. De bevriende praktijk is op een andere locatie, huurkosten willen we niet delen.

Het liefst zou ik mijn eigen naam aan de praktijk willen geven.

Mijn vragen zijn:

- is kosten maatschap de juiste rechtsvorm voor deze situatie?

- zo ja, moet je dezelfde naam voeren?

- zo nee, welke rechtsvorm is wel geschikt als je deze vorm van samenwerking wilt (vof?).

 

Uit de digitale info van diverse sites vind ik geen informatie over maatschap op verschillende locaties, en of je een andere naam kan voeren.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Marlies.

 

Heb je ook naar de (on)mogelijkheden van een coöperatie (u.a.) gekeken ?

 

M.i. kun je deze rechtsvorm kiezen voor de gezamenlijke kosten en verder als zelfstandige opereren.

Er zal binnen de coöperatie geen winst behaald worden en is er dus ook geen sprake van VPB.

 

Met vriendelijke groet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad is een cooperatie ook een mogelijkheid en wellicht wel de meest ideale vorm voor jullie.

 

Een cooperatie kun je op meerdere manieren inrichten, maar in jullie geval is de vorm van een ondernemerscooperatie (de coop is dan een onderneming naast jullie eigen onderneming) de meest voor de hand liggende.

 

De coop kan je inrichten om gezamenlijk kosten naar elkaar door te berekenen, indien gewenst ook om gezamenlijke klanten te bedienen.

De opmerking dat er binnen de coop geen winst behaald zal worden is erg kort door de bocht. Het is namelijk wel de bedoeling dat er een winst beoogd wordt, maar indien alle leden geen rechtspersoon zijn dan kan de winst op basis van verlengstukwinst verdeeld worden. Dit is aftrekbaar voor de VPB en komt in mindering op het resultaat. De kunst is dan ook om de verlengstukwinst gelijk te krijgen aan de gehele winst.

 

Het verschil tussen de coop, maatschap en VOF is dat de coop een eigen rechtspersoon is en de vof en maatschap niet. Je kunt de aansprakelijkheid met een coop beperken, dat kun je niet bij de maatschap en vof.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Het is namelijk wel de bedoeling dat er een winst beoogd wordt, maar indien alle leden geen rechtspersoon zijn dan kan de winst op basis van verlengstukwinst verdeeld worden. Dit is aftrekbaar voor de VPB en komt in mindering op het resultaat. De kunst is dan ook om de verlengstukwinst gelijk te krijgen aan de gehele winst.

 

@Hermes, snap je dit stuk tekst zelf nog :P

Voor iemand die nog nooit met een coop van doen heeft gehad is een dergelijke tekst een abstract schilderij. Kun je niet beter een link geven waarin dit goed uitgelegd wordt?

 

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is een aparte rechtspersoon wat groot voor het delen van wat software. Als je gewoon een factuur krijgt voor het gebruik van de software etc van de bevriende praktijk (volgens mij max 1000 EUR) en elkaar declareert bij ziekte/vakantie dan kun je aparte praktijken houden.

Als ik verder geen gezamenlijke toekomstplannen zou hebben zou ik het zo eenvoudig mogelijk oplossen.

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.