Ga naar inhoud

Youngtimer to be kopen [zakelijk of privé kilometers)

Geplaatst:

Diederickdg

Goedemiddag,

 

Heb al een tijd gespeurd en verscheidene topics op dit interessante forum gelezen, maar ik kom er toch niet helemaal uit. >;(

 

Ik sta op het punt een auto te kopen welke in februari 2015 Youngtimer wordt. Deze wil ik daarom zakelijk inbrengen (ZZP) om vanaf dan fiscaal voordelig te rijden.

 

De periode tot februari (5 maanden) is het vanwege de weinige km's die ik rij alleen zeer ongunstig om de auto dan ook al op de zaak te hebben staan. De bijtelling is dan te hoog.

 

Is het mogelijk om de marge-auto nu prive te kopen, tot februari prive mee te rijden en vanaf dan zakelijk in te brengen?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

 

Groet Diederick

Featured Replies

Geplaatst:

Roel J

Nee volgens mij is dat niet mogelijk, je moet namelijk voor het lopende jaar dan al kiezen hoe je de auto gaat aanmerken voor de inkomstenbelasting. Dat doe je op moment van aanschaf. Je kunt die keuze achteraf alleen wijzigingen zolang de aanslag 2014 niet definitief is (in theorie dus nog minstens een jaar) maar die keuze werkt wél altijd vanaf aanschafdatum.

 

Dus het is of nu kiezen voor zakelijk en ook 5 maanden hoge bijtelling betalen of kiezen voor prive.

 

andere optie is uiteraard wachten met aanschaffen tot februari.

Geplaatst:

Diederickdg

  • Auteur

Bedankt voor de snelle reactie. Hoe vreemd is het om de auto in februari prive te verkopen aan familie of vriend en vervolgens weer terug te kopen? Hiervoor moet de auto ook daadwerkelijk op naam van de andere persoon staan?

Geplaatst:

brood

Indien je er "aantoonbaar" minder dan 500 km prive mee rijd dit jaar, is er geen bijtelling.

Geplaatst:

Diederickdg

  • Auteur

Denk dat dat erg moeilijk "aantoonbaar" gaat worden voor mij. Ik rij 75% prive met de auto.

 

Stel ik rij deze 5 maanden de auto zakelijk tegen 25% van de cataloguswaarde = €12000 per jaar / €1000 per maand.

 

Mijn maandelijkse kosten voor brandstof/onderhoud liggen een stuk lager, zo'n €400 per maand.

 

Zorgt dit er voor dat de bijtelling dan geen €1000 maar €400 per maand is, omdat de bijtelling nooit hoger mag zijn dan de werkelijke kosten?

Geplaatst:

ronaldinho

Brandstof, onderhoud, afschrijving, belasting, verzekering, (kans op) reparaties, is dus iets uitgebreider.

 

Het verkopen en direct terugkopen van dezelfde auto is iets waar doorheen geprikt zou kunnen worden. Het belang is niet bijzonder groot.

 

Alternatief zou kunnen zijn om de auto pas in februari voor het eerst zakelijk te gaan gebruiken. Dan is het nu verplicht privévermogen, en wordt het dan keuzevermogen. Dan kan een reden voor heretikettering zijn. Wat gebruik je nu als vervoermiddel (zakelijk en prive)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Diederickdg

  • Auteur

Ik heb nu een (kleine) prive-auto welke ik zakelijk gebruik. Prive willen we sowieso een stuk ruimere auto hebben aankomende periode, vandaar de keus om dan naar een youngtimer (Volvo V70) te kijken.

 

Tevens wordt deze waarschijnlijk aangevuld met een oude Vespa uit 1986 welke ik dan ook op de zaak zet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.