Ga naar inhoud

Formele regels strooifolder activiteiten

Geplaatst:

LittleBit

Stel ik wil een strooifolder verspreiden/flyeren...

* als ik dat in een winkelcentrum doe, heb ik dan de toestemming van de eigenaar nodig ?

* als ik dat in een straat doe, heb ik dan vergunning van de gemeente nodig ?

* als ik dat voor het treinstation doe heb ik dan toestemming NS nodig

* als ik dat bij een universiteit doe, heb ik dan toestemming van de universiteit nodig (vaak eigenaar van de betreffende particuliere straat)

* en als ik de bezoekers van een beurs (Jaarbeurs/Rai bv) wil flyeren ?

En maakt het verschil of ik flyers uitdeel aan mensen

of de flyers bv ongevraagd ophang aan het stuur van geparkeerde fietsen of achter de ruitenwisser van geparkeerde auto's stop ?

Enfin... met welke formele regels kun je in aanraking komen rondom flyeren ?

Of is dit een kwestie van ... dom doen, niets vragen maar het niet te gek maken ....

Featured Replies

Geplaatst:

Linda Maas

Formeel: ja, toestemming vragen (eigenaar, gemeente, etc.)

Marketing & Communicatie

Geplaatst:

Zomaar iemand

Denk er ook aan dat je verantwoordelijk bent voor de flyers en wat de mensen er mee doen.

Dus als ze op de grond gegooid worden, moet je die wel netjes opruimen.

Geplaatst:

Mikky Vrolijk

@Jasper, dat is niet de verantwoordelijkheid van de "gever", maar van de ontvanger ;) Alhoewel een schoon milieu natuurlijk altijd bij onszelf begint (ook als je flyers uitdeelt).

@Linda: dat geldt niet voor alle gemeenten.

Even voor LittleBit (en andere geïnteresseerden ) gegoogled ;) Zie deze informatie.

Zoals ik de tekst lees, zijn er formeel geen regels op/bij openbare wegen. Wel is het afhankelijk per gemeente wat ze wenselijk vinden. Sommigen gemeenten staan het niet toe, of moet je het melden. Alhoewel ik ook zo één, twee, drie niet kan vinden onder welke wet- en regelgeving zij dat dan gaan verbieden.

Maar even de gemeente bellen waar je wilt flyeren kan natuurlijk geen kwaad.

Flyeren in/tijdens een beurs op een universiteit kan niet zonder toestemming van de beursorganisator/universiteit. Buiten (openbare weg) kan het (mits gemeente geen pr0bleem vindt) dan weer wel. Hoe dat dan zit bij bijv. "in" een NS? Heb ik geen idee omdat ik niet weet of een NS-gebouw een openbare weg/ruimte.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Geplaatst:

Zomaar iemand

@Jasper, dat is niet de verantwoordelijkheid van de "gever", maar van de ontvanger ;) Alhoewel een schoon milieu natuurlijk altijd bij onszelf begint (ook als je flyers uitdeelt).

Ik heb de volgende gemeente pagina's bezocht:

Groningen

Na afloop van het flyeren moet u eventuele rommel op straat zelf opruimen.

Maastricht

Overigens bent u zelf verantwoordelijk voor het netjes achterlaten (opruimen) van het gebied waar de folders worden uitgedeeld.

Woerden

u bent zelf verantwoordelijk voor het opruimen van het ontstane afval

Alkmaar

In artikel 20 van de Afvalstoffenverordening van de gemeente Alkmaar 2009 is het volgende bepaald: ”Degene die in de openbare ruimte reclamebiljetten of dergelijke of ander promotiemateriaal onder het publiek verspreidt, is verplicht deze of de verpakking daarvan terstond op te ruimten of te laten opruimen, indien deze in de omgeving van de plaats van uitreiking op de weg of een andere voor het publiek toegankelijke plaats door het publiek worden weggeworpen

Den Helder

Degene die de flyers uitdeelt is verantwoordelijk voor het opruimen van de flyers die door het publiek worden weggegooid.

's Hertogenbosch

u moet het afval opruimen dat eventueel ontstaat door deze actie, ook achtergelaten flyers;

Daarom kun je er denk ik wel van uitgaan dat dit voor alle gemeentes telt.

Geplaatst:

Romano Sandee

Bij de NS / op NS stations heb je zeker toestemming nodig. Daarnaast rekent de NS een tarief hiervoor. In mijn optiek veel te hoog en kun je andere leuke dingen doen voor het geld.

Voor flyeren huis-aan-huis ben je geen vergunning nodig (althans, in de gemeente Groningen niet), daar de flyer op privé grond terecht komt. Op het moment dat ik zou gaan flyeren in een winkelcentrum (particulier) zou ik van de eigenaar toestemming moeten krijgen. In het centrum van Groningen (binnen de grachten) is in Groningen een verbod op commercieel flyeren. Sampling gebeurd wel eens, maar is een vergunning voor nodig.

Bij flyeren bij een winkel, is het zo netjes om de winkeleigenaar toestemming te vragen, al is dit niet formeel noodzakelijk binnen mijn gemeente.

Flyeren op een beurs waar je als standhouder deelneemt, vind een organisator in de meeste gevallen geen problemen, zolang je je maar netjes gedraagt naar andere standhouders en niet wanneer een klant bij een andere kraam staat, jouw flyer in het gezicht drukt. Iets wat mij logisch lijkt, maar er zijn mensen die het proberen...

Flyeren bij een universiteit of school is weer iets anders: Daar heb je weer toestemming voor nodig van de school. Mijn ervaring is dat hier vaak niet snel toestemming voor verleent word. Alleen scholen waar ik zelf in het verleden student van geweest ben, heb ik wat mogen neer leggen in het verleden, andere scholen beoordelen snel op commercieel en dat past niet in een non-profit instelling achten zij.

Geplaatst:

Linda Maas

Bedankt voor de aanvulling Mikky, klopt. Iedere gemeente heeft andere regels, maar in principe geld dat de gemeente het er mee eens moet zijn (kijk daarvoor dus op de website van de gemeente, daar staat het vaak vermeld).

De NS lijkt me niet openbaar, zonder vervoersbewijs mag je er namelijk ook niet zomaar rondhangen.

Marketing & Communicatie

Geplaatst:

Antwoord voor bedrijven

Dan doe ik ook nog even een duit in het zakje :)

@Mikky en Jasper: sommige gemeente willen wel degelijk dat je de straat schoon achterlaat, zie bijvoorbeeld de gemeente Breda En daar mag je niet flyeren op markten.

Informatie over flyeren in en bij stations vind je op deze site van NS .

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Geplaatst:

Mikky Vrolijk

De gemeentevoorbeelden (quotes) m.b.t. opruimen geven idd wel direct meer inzicht in of het wel/niet mag.

Even snel gefilterd bij div. gemeenteninfo.... In basis is het bij de meeste gemeenten toegestaan, mits je een ontheffing aanvraagt bij Algemene Plaatselijke Verordening. Sommige maken onderscheid in commecieel en niet-commerciële flyers (deze laatste kan zonder APV-ontheffing mits je niet op 'niet toegestane' plaatsen/markten staat) In grote steden is toestemming mede afhankelijk van de regio in die stad.

Kortom: wil je flyeren? Neem dan eerst contact op met de gemeente.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Geplaatst:

LittleBit

• Auteur

Tjeempie... voor een dagdeel (ca. 5 uur) moet je voor de meeste NS-stations meer dan E 1000,- betalen om te mogen flyeren...

Geplaatst:

Romano Sandee

Tjeempie... voor een dagdeel (ca. 5 uur) moet je voor de meeste NS-stations meer dan E 1000,- betalen om te mogen flyeren...

En dan zijn je flyers nog niet eens gedrukt / heb je het personeel er nog niet eens voor om te flyeren... Van die 1000 euries kun je toch leukere dingen bedenken in je marketingbudget.

Geplaatst:

LittleBit

• Auteur

Er staat me bij er recent ook een HL'er was welke een soort post-it briefjes op fietsen aan het plakken/hangen was.. Weet alleen niet meer wie dat was. Ben benieuw naar zijn/haar ervaringen....

Geplaatst:

Bazzio

eens met Jasper, ook zeker verantwoordelijkheid van de gever!

en Littlebit, 1000 euro om te mogen flyeren... NS vermarkt het feit dat ze een plaats hebben gecreëerd waar veel mensen komen en zijn zich ook bewust van de waarde ervan .. ;)

Ik heb overigens ook de ervaring dat flyeren vooral heel erg tijdrovend (en duur) is en de gemiddelde passant zit er vooral niet op te wachten!

doe jezelf een plezier en verzin een andere manier, probeer je flyers met een standaard te plaatsen op plaatsen waar je doelgroep komt, dat werkt doeltreffender.

"zoek het maar uit"

Geplaatst:

Perry76

Zelf heb ik vorig jaar een rustig moment gehad en aan flyeren gedacht. Uiteindelijk kwam ik op het idee om een paar straten te selecteren die ik als doelgroep zag. Ik heb er toen voor gekozen om mijn "informatiefolder" (zelf op een A4 aan beide kanten geprint) huis aan huis te bezorgen. Vanwege de grote aantallen "nee/ja" en "nee/nee" stickers heb ik de folders in een envelop gedaan met daarop "aan de bewoners van [adres/huisnummer/postcode]" om deze te omzeilen. Helaas 0 respons gehad, maar niet geschoten is altijd mis. Waarom ik dit hier neer zet: elk idee kan leiden tot creatief nadenken en zo tot een beter idee leiden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.