• 0

Waarom die passie voor open source?

Ik ben opzoek naar de passie achter open source, wat motiveerd jouw om open source te gebruiken?

 

Omdat het gratis is? Omdat het innovatie bevorderd? Omdat je zelf met de code kan spelen? Omdat er geen "big evil" company achter zit? Omdat het een brave new world is? Omdat je weet wat er gebeurd en het geeft daardoor vertrouwen? Om een andere reden?

 

Ikzelf heb altijd een mixed relatie met open source gehad. Ik vond het altijd top dat het er was, maar commercieel vond ik het hopeloos. Vaak vond ik dat open source aanhangers onredelijk waren over hun argumenten en kon ik de zakelijke argumenten tegen open source maar al te goed begrijpen. De laatste tijd is daar verandering in gekomen. Ik kwam in contact met nieuwe (commercieel gezondere) licentie vormen en de uitwaaiing naar nieuwe gebieden (open source biologie, muziek, kunst, etc), hierdoor ben ik steeds meer in open source gaan geloven.

 

Ik ben erg benieuwd wat voor jouw de passie van open source is.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

Het ligt er een beetje aan welke vragen je gesteld hebt in het lijstje. Zou een bedrijf dat een commercieel pakket levert, deze vragen wel gratis beantwoorden?

 

Bij Open Source komen de inkomsten inderdaad binnen door het leveren van kennis en kunde in plaats van uit licenties.

 

Bij commerciele pakketten zijn soms installatie en ondersteuning inbegrepen in de licentie kosten, maar dat is lang niet altijd het geval. Vaak dien je een onderhoudscontract of een SLA af te sluiten en moet je gewoon betalen voor de installatie of implementatie.

 

Om welk OSS pakket gaat het?

Link naar reactie
  • 0
Zou een bedrijf dat een commercieel pakket levert, deze vragen wel gratis beantwoorden?

 

ja, dat kan ik bevestigen op basis van eerder traject

 

Om welk OSS pakket gaat het?

 

ik wil geen leverancier in kwaad daglicht stellen. obv pakket heb je hem zo te pakken, dus dat laat ik achterwege.

 

Kun je een voorbeeld vraag posten?

 

Wat zijn de minimale systeemeisen voor de client werkplekken?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De voorbeeldvraag lijkt me inderdaad vrij normaal.

 

Wel een beetje vreemd indien het bedrijf dergelijke vragen niet beantwoord. Dat is juist een beetje investeren in een nieuwe klant, lijkt mij.

 

Sommige bedrijven willen betaald worden voor het uitbrengen van een offerte. Het gaat dan om omvangrijke projecten en/of om offertes die een analyse en probleemoplossing bevatten. In deze gevallen is dat niet meer dan normaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik doe een pakketselectie-traject voor klant. open source pakket x is als mogelijke kanshebber geselecteerd. opgezocht welk bedrijf kan helpen met de implementatie. vragenlijstje naar ze toegestuurd. bedrijf wil echter geen antwoorden geven. alleen tegen betaling, want in hun business wordt betaald voor kennis. schijnt zo te horen bij open source?

 

Ik sluit mij bij Gooz aan.

 

Mijn inziens gaat de vergelijking ook niet helemaal op. Bij een closed source pakket neem je contact op met de developer c.q. reseller, die heeft er belang bij om het pakket te verkopen. Aangezien de kennis bij die partij beperkt is tot dat pakket, zij bekend zijn met de (on)mogelijkheden daarvan kunnen zij implementatievragen eenvoudig beantwoorden. Eveneens hebben zij er belang bij om jouw minder eenvoudige vragen te beantwoorden. Niet alleen vanwege het commerciële belamg, maar ook als leermoment.

 

Bij OSS ligt dit totaal anders. De bedrijven/personen die OSS implementeren zijn lang niet altijd betrokken bij de ontwikkeling dan wel de commerciële activiteiten die ten aanzien van een bepaald pakket worden ontplooid. Voor hele gedetailleerde vragen kun je beter contact zoeken met partijen die reeds ervaring hebben opgedaan met bepaalde pakketen. Dat is soms even zoeken. Via sourceforge kun je vaak wel partijen in Nederland achterhalen die zowel bij de ontwikkeling als bij implementatie betrokken zijn. Een ander handig overzicht in dit kader is dit lijstje op OSSOS van dienstverleners

 

Wij werken met Above IT. Tot volle tevredenheid. Zij hebben uitgebreid, onze wensen geïnventariseerd, daarvoor meerdere gesprekken en ook gewezen op de (on)mogelijkheden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Bij OSS ligt dit totaal anders. De bedrijven/personen die OSS implementeren zijn lang niet altijd betrokken bij de ontwikkeling dan wel de commerciële activiteiten die ten aanzien van een bepaald pakket worden ontplooid. Voor hele gedetailleerde vragen kun je beter contact zoeken met partijen die reeds ervaring hebben opgedaan met bepaalde pakketten. Dat is soms even zoeken.

 

de zoektocht was kort. deze partij was makkelijk te vinden via de project pagina. wat mij verbaast, is dat ik mij als (gedelegeerde) klant moet aanpassen aan de aanbieder. ik wil informatie ove het product en het bedrijf en daarvoor moet ik betalen. alsof ik een winkel binnenloop en de teller begint te lopen. het voelt gewoon niet goed. als deze werkwijze inderdaad gewoon is voor open source, dan beschouw ik dat als een zeer grote bedreiging voor mijn in wording zijnde passie voor open source.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste msteer,

 

Staar niet te blind op de eerste de beste aanbieder van OSS implementaties van het OSS product dat je wilt gebruiken. Net als bij commerciele producten dien je te kijken naar de ervaringen van de aanbieder en moet je de referenties nagaan. En kijken of het klikt.

 

Uit ervaring blijkt dat je je (helaas voor de NL economie) niet hoeft te beperken tot NL aanbieders van implementaties. Soms is een Spaanse of Poolse aanbieder meer ervaren in OSS en kan deze zonder fysiek persoonlijk contact uitstekende diensten bewijzen.

 

Als je tijdens je vacantie een kathedraal bezoekt, moet je vaak een kaartje kopen. Indien je een bazaar binnen loopt, is dat vaak gratis. Binnen de kathedraal kijk je je ogen uit naar het ene product (geloof?), op de bazaar kijk je je ogen uit naar de verschillende producten. Dat laatste is soms wel eens verwarrend, maar het geeft wel keus.

 

Via fora kun je bijna altijd informatie vinden over het OSS product van je keuze. Het kost soms een beetje tijd, maar het spaart wel degelijk (licentie) kosten uit.

 

Vandaag heb ik bijvoorbeeld als aanhanger van OSS een HL lid geholpen met het werkend maken van een OSS pakket. Dat geeft veel persoonlijke voldoening en het helpt mee aan de acceptatie en het gebruik van OSS.....

 

Om op je winkel-voorbeeld terug te komen:

Als je een winkel binnenloopt die fysieke producten verkoopt, is het inderdaad vreemd indien "de teller begint te lopen" als je binnen loopt. Kom je echter in een "winkel" die slechts diensten verkoopt zoals een accountant, advocaat of een andere dienstverlener, is het niet meer dan logisch dat je voor de gebruikte tijd een fee betaalt.

 

Als het, ondanks mijn eerdere posts, niet goed voelt, heb je nog altijd de keuze voor commerciele pakketten.....

Link naar reactie
  • 0

Om op je winkel-voorbeeld terug te komen:

Als je een winkel binnenloopt die fysieke producten verkoopt, is het inderdaad vreemd indien "de teller begint te lopen" als je binnen loopt. Kom je echter in een "winkel" die slechts diensten verkoopt zoals een accountant, advocaat of een andere dienstverlener, is het niet meer dan logisch dat je voor de gebruikte tijd een fee betaalt.

 

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Uiteraard betaal je bij dienstverleners voor de uren die betrokkene maakt. Maar veelal is een eerste kennismaking en inventarisatie van wensen en mogelijkheden kosteloos. Ik vind het dan ook merkwaardig dat de OSS dienstverlener waar Msteer contact mee heeft gehad wel onmiddellijk de teller aanzet. Dit is toch niet te doen gebruikelijk.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Staar je niet te blind op de eerste de beste aanbieder van OSS implementaties van het OSS product dat je wilt gebruiken.

 

ik heb inmiddels een andere leverancier in de pijplijn. misschien was het de arrogantie van deze leverancier. uit de overige reacties lees ik ook dat dit niet normaal is voor open source. gelukkig maar. de passie blijft.

 

Uit ervaring blijkt dat je je (helaas voor de NL economie) niet hoeft te beperken tot NL aanbieders van implementaties.

 

voor de technische kant kan ik mij dat voorstellen. maar in dit geval is met name ook ondersteuning in de organisatorische kant nodig, denk aan analyseren van omgeving, instellen van parameters, trainingen van personeel. samen met klant hebben we daarom besloten om alleen met een nederlands(talig)e partij zaken te doen.

 

Kom je echter in een "winkel" die slechts diensten verkoopt zoals een accountant, advocaat of een andere dienstverlener, is het niet meer dan logisch dat je voor de gebruikte tijd een fee betaalt.

 

da's niet helemaal mijn ervaring. het kennismakingsgesprek met en het opstellen van een offerte door een accountant hebben mij tot nu toe geen geld gekost.

 

Als het, ondanks mijn eerdere posts, niet goed voelt, heb je nog altijd de keuze voor commerciele pakketten.

 

die maken ook deel uit van onze zoektocht, closed en open source door elkaar heen.

 

stelde je de vragen toevallig via je Hotmail account, of wellicht via MSN messenger?

 

nee, via mijn zakelijke email adres, waarin complete contactgegevens waren vermeld.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@Edward:

Vind het ook een beetje vreemd omdat een beetje investeren in mogelijke nieuwe klanten de moeite waard kan zijn. Zeker in het betreffende geval, omdat het hier gaat om een omvangrijke implementatie. (Sorry voor de beperktheid, ik weet dit door een PM.)

Toch zijn mijn ervaringen bij advocaten en accountants dat de teller gaat lopen na het half-uurtje-babbelen over je bedrijf, zeker indien je direct meer specifieke vragen stelt.....

 

@msteer:

Mooi dat je een andere leverancier gevonden hebt. Toch jammer dat je gedwongen wordt tot een NL leverancier. Juist OSS slecht grenzen van de ICT dienstverlening. Hoewel BE's meestal willen werken binnen 30 km van huis (blijkt uit onderzoek), is een fors aantal bereid om ook in NL diensten te verlenen. Juist indien het innovatieve en OSS projecten betreft.

 

Naar ik hoop blijf je bij je OSS passie en laat je je niet ontmoedigen door de eerste aanvaring met een implementator!

 

Ben heel benieuwd hoe het vervolg is. Houd ons via HL op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0

@Edward:

Vind het ook een beetje vreemd omdat een beetje investeren in mogelijke nieuwe klanten de moeite waard kan zijn. Zeker in het betreffende geval, omdat het hier gaat om een omvangrijke implementatie. (Sorry voor de beperktheid, ik weet dit door een PM.)

Toch zijn mijn ervaringen bij advocaten en accountants dat de teller gaat lopen na het half-uurtje-babbelen over je bedrijf, zeker indien je direct meer specifieke vragen stelt.....

Voor zover ik daar nog niet duidelijk in was, ja. Zeker in deze sector verdient de klant veel aandacht omdat de materie veelal complex is, de klant daarmee niet bekend is, de investeringen groot zijn, en zo kan ik nog wel wat redenen opnoemen.

 

Informeren is investeren! Dat is tenminste ons devies.

 

Het half uurtje intake is een bekend verschijnsel, zeker bij accountants en van advocaten heb ik dit ook wel eens vernomen.. De advocaten die ik ken werken niet zo, die investeren in een relatie. Hetzelfde geldt voor ons. Een intake van een half uur is niets. Daarin kun je net even aan elkaar snuffelen Ik heb liever dat een potentiële klant twee uur gratis bij ons zit, waarin wij zijn vragen beantwoorden, zo dat hij weer verder kan, dan dat ik na een half uur moet melden, "Sorry uw tijd is op vanaf hier moet ik gaan rekenen". Als ik zo moet gaan werken, dan kap ik er onmiddellijk mee. Goed het gaat niet om ons kantoor, maar in essentie komt het op hetzelfde neer. Voordat je kunt gaan declareren zul je toch de wensen van de klant in kaart moeten brengen en willen weten in hoeverre je in zijn behoefte kunt voorzien. Welke moeite is het dan om de klant te informeren?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wat volgens mij veel mensen vergeten, of door de war halen is dat Open Source niet gratis hoeft te zijn.

 

Wat ik zelf een van de voordelen vind van OS is dat er opzich vrij veel keuzes zijn in een soort programma wat je zoekt.

 

Deze zijn er ook in de closed source software markt. Als je daar een aantal leveranciers aanschrijft om informatie van een pakket, sturen ze je dit, indien je echt een serieus bedrijf bent, gewoon op. Nadeel ervan is dat ze na een week of 2 aan je telefoon hangen om te vragen of je al een keuze gemaakt hebt. Iets wat ik behoorlijk irritant vind, aangezien twee weken in de meeste gevallen te kort is om een keuze te kunnen maken.

 

Zelf ben ik momenteel aan het zoeken naar een goede Exchange vervanger. En in het OS wereldje zijn hier best een paar vervangers voor.

 

Ook zie ik dat bijvoorbeeld Novell zich erg druk maakt in het OS wereldje, aankoop van Xitami, aankoop van SuSe en nu sinds gisteren het vrijgeven c.q. open source maken van ongeveer 200.000 code regels van Netmail ten gunste van het Hula project.

 

Verder ben ik van mening dat indien je als startende ondernemer, de tijd en de kennis hebt, je zeker moet kijken naar OS Software, op deze manier bespaar je jezelf een boel geld, verdiep je je kennis en kijk je verder dan de standaard leveranciers van software.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.