• 0

BTW 0% door factureren ?

Doe samen met een andere ondernemer mee aan een goede doelen actie en heb

hiervoor bij een veiling een kavel gekocht.

 

Deze krijg ik gefactureerd zonder btw vermelding.

 

De helft hiervan mag ik dus doorberekenen aan die andere ondernemer.

Kan ik ook gewoon factureren met btw 0 ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een stuk grond gekocht hebt (dat is datgene ik uit je verhaal begrijp) en je wil de helft doorverkopen, dan is dit vrij van BTW (dus niet 0%).

 

Je praat dan op je factuur (als je met alle geweld een factuur wil maken, want misschien moet je naar een notaris?) helemaal niet over BTW.

 

Het is overigens anders als het over een bouwterrein gaat (maar dat zal toch niet…?), want dan is wel BTW verschuldigd.

 

Link naar reactie
  • 0

Het betreft een actie waarvoor je een stukje grond van een voetbalveld tijdelijk koopt.

Op dat voetbalveld wordt een koe losgelaten en als hij de behoefte op jouw kavel doet dan win je een prijs.

Opbrengst van dit geheel gaat naar een goed doel.

 

Het is dus geen aanschaf van grond, maar meer een tijdelijke actie.

 

Hiervoor heb ik dus een factuur ontvangen met geen btw vermeld, alleen de totaalprijs.

 

Deze wil ik dus factureren aan de andere ondernemer.

Moet ik op deze factuur dus ook geen btw vermelden ?

Normaal ben ik wel btw plichtig.

 

Excuses voor de onduidelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt dus een factuur zonder BTW die ga je doorfactureren met BTW, lijkt me niet correct. Blijkbaar levert degene die aan jou de factuur stuurt een vrijgestelde dienst. Wat dat dan is valt nog over te discussieren, verhuur van grond of kansspel of..... Als het inderdaad om een vrijgestelde dienst gaat moet dit op de factuur vermeld staan (tenzij uit de omschrijving op de factuur blijkt dat de vrijstelling van toepassing, wat hier blijkbaar niet het geval is).

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je diensten die vrijgesteld van BTW zijn levert, dan heb je niets met factuureisen ten maken (die worden namelijk gesteld in de wet op de omzetbelasting). Dus kan je net zo goed een handgeschreven papiertje met “Graag 1000 euro op mijn rekening overmaken” krijgen van de dienstverlener.

 

Maar TS levert geen vrijgesteld diensten. Hij berekent een stuk van de kosten door en daar moet hij toch echt BTW over rekenen (behalve als het over ‘doorlopende posten’ gaat dan en dat lijkt mij niet hier het geval te zijn).

 

Overigens krijg ik zelf persoonlijk ook vaak facturen waar geen BTW op vermeld zijn:

Denk aan verzekering premies en postzegels bijvoorbeeld. En die bereken ik allemaal door in mijn tarieven, waar ik uiteraard BTW over verschuldigd ben.

 

Je zou misschien wel kunnen vinden dat hier sprake is van kosten voor gemene rekening. Maar dan moet je wel voldoen aan alle voorwaarden (en dat lijkt mij ook niet echt - behalve dat je een groot risico neemt dat dit later tot discussies en naheffingen kan leiden).

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je diensten die vrijgesteld van BTW zijn levert, dan heb je niets met factuureisen ten maken (die worden namelijk gesteld in de wet op de omzetbelasting).

 

Wet op de omzetbelasting artikel 35a lid 1 onder l):

 

in geval van een vrijstelling of van leveringen met toepassing van de bij deze wet behorende

tabel II, onderdeel a, post 6, enige aanduiding daarvan;

Link naar reactie
  • 0

Als TS dus een vrijgestelde dienst afgenomen had, had die aanduiding dus eigenlijk op de factuur moeten staan. De wesbite van de belastingdiesnt is trouwens wat minder strikt, die schrijft dat de vermelding achterwege kan blijven als uit de omschrijving op de factuur duidelijk is dat er een vrijstelling van toepassing is, dus bijvoorbeeld bij jouw postzegels. Nu had ik al begrepen dat je als je bijvoorbeeld bij verzending uit een webshop de postzegels een-op-een doorbelast je hierover geen BTW in rekening hoeft te brengen. Als deze koeienprijsvraag gezien wordt als een vrijgestelde dienst zou dat toch ook moeten gelden? Daarnaast had de verkoper ook twee facturen zonder BTW op kunnen maken.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast had de verkoper ook twee facturen zonder BTW op kunnen maken.

 

Kijk, dat was nou het makkelijkst geweest.

Maar dat is niet het geval. Dus moet TS de zaak doorbelasten. En dan kan hij twee dingen doen:

 

1. Doen net alsof hij (voor de halve transactie notabene!) op naam en voor rekening van de andere ondernemer heeft gehandeld. Daar zijn allerlei voorwaarden aan verbonden, waar zij waarschijnlijk niet aan voldoen. Of hij doet net alsof het kosten voor gemene rekening betreft. Maar daar zijn ook allerlei voorwaarden aan verbonden.

 

2. Hij belast gewoon een bedrag door met 21% BTW er overheen.

 

Ik begrijp het probleem niet. Er is pas een probleem wanneer hij 1. zou kiezen en er later een naheffing volgt.

Link naar reactie
  • 0

Als de tweede ondernemer zelf (gedeeltelijk of alleen) vrijgestelde prestaties zou leveren, dan is dit inderdaad erg onhandig uitgevoerd.

 

Maar ten eerste weten wij dat niet (en dat zal vast niet) en ten tweede is het nog onhandiger om jezelf met een 'tijdbom' op te zadelen (althans: dat vindt ik nog onhandiger) zoals een potentiele naheffing omzetbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij met alle geweld het laatste woord moet hebben.

Daarom reageer ik niet meer op jouw flauwekul.

 

De stelling dat “TS geen kosten maakt” kan je toch niet serieus menen? Dan heb je kennelijk niet het verhaal gelezen (wat overigens wel veel zou verklaren!).

 

Gelukkig heeft TS al lang begrepen dat hij de kosten die hij gemaakt heeft en (gedeeltelijk) gaat doorbelasten aan een collega-ondernemer met BTW moet doorbelasten om problemen te voorkomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.