• 0

Aankoopbedrag betaald voor webbedrijf aftrekbaar?

Als ik een webbedrijf van een derden aankoop, is dan het aankoopbedrag (20.000,-) aftrekbaar in 2014. Of moet ik dit aankoopbedrag in een aantal jaren afschrijven? Hoeveel jaren is dan gebruikelijk? En op welke wijze activeer ik het aankoopbedrag? Het gaat om een vergelijkingssite met een huidige omzet van ca. 7.000,-....

 

 

 

[Mod edit: typefout in titel gecorrigeerd]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als ik een webbedrijf van een derden aankoop, is dan het aankoopbedrag (20.000,-) aftrekbaar in 2014.

Niet als je met die site in de toekomst inkomsten gaat genereren, dan is het een investering waar je op afschrijft

 

Of moet ik dit aankoopbedrag in een aantal jaren afschrijven?

Ja indien dit een commerciële website is waarmee je inkomsten gaat genereren

 

Hoeveel jaren is dan gebruikelijk?

Minimaal 10 jaar

 

En op welke wijze activeer ik het aankoopbedrag?

In dit geval: door contact op te nemen met een goede boekhouder! Die kan je dan ook alles vertellen over de mogelijkheden van investeringsaftrek. Per saldo zal een goede boekhouder jou veel meer geld besparen en opleveren dan doe het zelven.

 

Het gaat om een vergelijkingssite met een huidige omzet van ca. 7.000,-....

Omzet zegt niets in relatie tot een aankoopbedrag.Wat is de winst? Hoeveel keer de winst betaal jij voor deze webwinkel? Ook daarbij kan een boekhouder je verder helpen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor het duidelijke en snelle antwoord. Nog 2 vragen:

- kan ik aanspraak maken op investeringsaftrek(28%)

- mag ik als startende ondernemer op het aankoopbedrag willekeurig afschrijven?

 

Ik zou het niet durven zeggen, ben geen boekhouder. Hamvraag is of een website wel of niet een immaterieel bedrijfsmiddel is. Op immateriële bedrijfsmiddelen mag je - voor zover mij bekend - de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek niet toepassen, en daarmee ook niet willekeurig op afschrijven als starter.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Omzet zegt niets in relatie tot een aankoopbedrag.Wat is de winst? Hoeveel keer de winst betaal jij voor deze webwinkel? Ook daarbij kan een boekhouder je verder helpen.

@Roy: negeer je deze vraag bewust of zag je hem over het hoofd?

 

20K voor 7K omzet is nogal wat, zelfs wanneer de kosten nul zouden zijn. Echter, grote kans dat de kosten niet nul zijn. In het slechtste geval is er een vermogen aan marketing uitgegeven om die omzet te maken en blijft er nauwelijks winst over. Heb je je daarin verdiept?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit bovenstaande reacties, dat ik:

- 20k investeer en deze kosten in 10 jaar (lees op internet 5 jaar) mag afschrijven = 4k kosten

- ik zou in aanmerking kunnen komen voor 28% investeringsaftrek = 5,6k aftrekbaar belasting

- voor de omzet/winst zijn geen marketingkosten noodzakelijk (SEO, kan fors verbeterd worden)

 

Dan is 20k voor een webshop met een minimale omzet/winst van 7k toch een win/win prijs.

Of vergis ik mij een moet ik andere formule gebruiken?

Link naar reactie
  • 0

Roy, als je 20k wilt gaan investeren, lijkt het me dit lezende zeer verstandig 1 a 2k uit te geven aan een goede adviseur. Je mist kennis en ervaring en ik zou als startende ondernemer deze stap niet zetten op basis van een forumadvies.

 

Geen idee welke formule of redelijke markt-/omzetverwachting je zou mogen gebruiken voor een waardering. Daarvoor ontbreekt alle informatie. Het is geen eens duidelijk wat je in bedoeling koopt of overneemt (met het oog op jouw andere topic).

 

Betaal je bijvoorbeeld BTW over deze aankoop of praten we al geen eens over een aankoop of investering, maar inbreng van tijd en een zelf (privé) ontwikkeld(e) product/dienst?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

- voor de omzet/winst zijn geen marketingkosten noodzakelijk (SEO, kan fors verbeterd worden)

 

Dan is 20k voor een webshop met een minimale omzet/winst van 7k toch een win/win prijs.

Of vergis ik mij een moet ik andere formule gebruiken?

Indien de SEO nog fors verbeterd kan worden, dan geef je daarmee impliciet aan dat de huidige positie voor organisch verkeer belabberd is. Ik zou dan direct vermoeden dat de omzet tot stand gekomen is door significante uitgave in marketing. Heb je enige inzage gekregen in de Analytics van deze website? Heb je gezien waar het verkeer vandaan komt? Heb je de bedrijfsboekhouding van afgelopen periode kunnen inzien? Heb je daarin de kosten uitgebreid bekeken?

 

Zelfs als 7K pure winst is, zou ik bij een website altijd voorzichtig zijn en uitgebreid informeren naar het track-record. Voor je 't weet zakken de bezoekcijfers in en valt de omzet in duigen. Zeker als het een vrij nieuwe website betreft zou ik niet drie keer de omzet neertellen. Ik hanteer dan liever een formule op basis van de gerealiseerde winst in de afgelopen drie jaar. Geen glazen bol die garandeert dat het komende drie jaar hetzelfde zal gaan en wellicht verandert het marktsentiment dusdanig dat je bezoekerscijfers meer dan halveren. Hou ook daar rekening mee in je prijs.

 

In welke branche zit deze vergelijkingswebsite trouwens? Hou er rekening mee dat er nieuwe eisen kunnen gelden. Zo heeft de AFM bijvoorbeeld recentelijk een vergunningseis ingesteld voor bepaalde financiële vergelijkingssites.

 

Je berekening met die afschrijving zou ik niet zo maken. In je berekening vergeet je de kosten van het geïnvesteerde vermogen en de grote vraag is natuurlijk welke inspanning jij moet leveren om de genoemde winst te realiseren.

In mijn ervaring moet continu aan een website gewerkt worden om een hoge ranking te behouden en hoeveel tijd kost dit je? Ga ervan uit dat je aan het up to date houden van je vergelijkingen tijd kwijt bent en dat je waarschijnlijk ook regelmatig nieuwe content moet realiseren. Hoeveel uren, cq. dagen in de week ben je daarmee bezig en hoeveel zou je elders in die tijd kunnen verdienen?

 

Misschien nog wel belangrijker: waarom wordt de website verkocht? Ik geloof niet zo in praatjes van verkopers die beweren het te druk te hebben en zich op andere projecten te willen richten. Is de website een kip met gouden eieren, dan verkoop je hem niet. Blijken het vergulde windeieren te zijn, dan wil jij er niet te veel voor betalen. Wil jij echt alle risico's lopen? Vraag eens in hoeverre de verkoper zou instemmen met afbetaling op basis van jouw resultaat, bv. elk kwartaal de helft van de winst totdat de koopsom betaald is.

 

Kortom: weet waar je aan begint en reken niet te positief...

Link naar reactie
  • 0
In welke branche zit deze vergelijkingswebsite trouwens? Hou er rekening mee dat er nieuwe eisen kunnen gelden. Zou heeft de AFM bijvoorbeeld recentelijk een vergunningseis ingesteld voor bepaalde financiële vergelijkingssites.

Scherpe constatering! En dus staan er ook heel wat te koop op dit moment.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.