• 0

na 8 maanden als directeur afgetreden hoofdelijk aansprakelijk gehouden

Beste Forum leden,

 

Ik zit met een situatie waarbij ik jullie hulp inroep. (hoofdelijk aansprakelijk gesteld door de bank voor de rekening courant positie)

 

Nadat ik afgetreden ben als directeur (DGA met 42% aandelen) is het bedrijf na 8 maanden Failliet gegaan, dit hebben de aandeelhouder express gedaan om van mij af te komen.

 

Na mijn aftreden zou het nieuwe management de rekening bij de deutsche bank van naamstelling veranderen, met de hoofdelijke aansprakelijkheid, na diversen aandringen van mij kant is dit nooit gebeurt. ik heb wel de e-mail communicatie waarin ze aangeven dit te doen maar achteraf hebben ze dit nooit gedaan.

 

Ik loop nu al een tijdje een vervelend traject met incasso buro Lindorff om het geld bij mij op te halen (+/- 23K).

 

Mijn vraag is alsvolgt:

 

Is het mogelijk om mijn hoofdelijke aansprakelijheid te verleggen naar de directeur die mij opgevolgt heeft? waarbij hij toegezegd heeft om de naamstelling van de rekening te wijzigen.

in hoeverre is de directeur die mij opgevolgt heeft ook aansprakelijk.

 

In mijn opinie heeft de directeur door mismanagement de boel failliet laten gaan.

 

Ik heb een beetje hulp nodig en roep hierbij juliie hulp in.

 

Ik hoor graag van jullie

 

Met vriendelijke groet,

een ex-directeur

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Na mijn aftreden zou het nieuwe management de rekening bij de deutsche bank van naamstelling veranderen, met de hoofdelijke aansprakelijkheid, na diversen aandringen van mij kant is dit nooit gebeurt.
Er was sprake van een financiering/krediet waar jij voor hebt moeten meetekenen (m.a.w. hoofdelijk voor aansprakelijk bent?) Zo ja dan lijkt me dat er maar één partij is die jou daarvan schriftelijk had kunnen ontslaan, en dat is de bank zelf. Afspraken met aandeelhouders en opvolgers zijn - vrees ik - niet zo relevant als dit niet is afgesproken/afgestemd met de bank zelf

 

Is het mogelijk om mijn hoofdelijke aansprakelijkheid te verleggen naar de directeur die mij opgevolgt heeft?

Nee, je kunt niet verleggen. Jij hebt die afspraak met de bank gemaakt en getekend, niet de opvolger. De bank gaat bij het inwinnen van de zekerheden naar de partij toe die zich hoofdelijk aansprakelijk heeft gesteld, en dat ben jij.

 

Eventueel kun jij wel jouw opvolger aansprakelijk stellen voor de schade als gevolg van het niet aanpassen van de hoofdelijkheid (dus een soort regres van jouw schade, maar géén verleggen!) maar daarbij is het nog maar zeer de vraag of de bank daarmee überhaupt akkoord was gegaan.

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie snelle reactie..

 

Ik heb een advocaat die erop zit, de zaak loopt al bijna een jaar. weten jullie misschien of het incasso buro met 15 tot 20% van de vordering akkoord gaat? er is momenteel weinig bij mijn te halen.

 

In hoevere kan ik de directeur die mij opgevolgt heeft, aansprakekijke stellen voor deze schade? ik ben voornemens hem deze week aansprakelijk te stellen voor dit bedrag. ik heb in email communicatie dat we afgesproken hebben dat hij de rekening over zou nemen maar nadat het slecht ging met de onderneming heeft hij "de bui zien hangen" en heeft geen verdere opvolging gegevens aan onze mondelingen afspraak.

 

Nogmaals dank voor jullie snelle reactie!

Link naar reactie
  • 0
In hoevere kan ik de directeur die mij opgevolgt heeft, aansprakekijke stellen voor deze schade? ik ben voornemens hem deze week aansprakelijk te stellen voor dit bedrag.

ehh.... je hebt al een advocaat, maar deze vraag is nog niet gesteld of beantwoord????

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

klopt... in beginsel heb ik een aantal brieven gekregen van Lindorff daarna is het 6 maanden still geweest. sinds 2 weken zitten ze weer achter me aan. door het failissament had ik ook de curator achter me aan, samen met mijn huidige advocaat hebben we toen een deal gesloten (naar volle tevredenheid)

 

Denk dat ik niet de juiste advocaat heb voor deze zaak, heeft u iemand die u mij kunt aanraden?

Link naar reactie
  • 0

Ik meen mij ter herinneren dat het wisselen van advocaat niet zomaar mag, zonder daar je eigen advocaat van op de hoogte te stellen.

Wisselen van advocaat kan en mag natuurlijk altijd (toevoeging en de adv. via de rechtsbijstandsverz. daargelaten), ik zie alleen niet in hoe dat überhaupt zou kunnen zonder daar je huidige advocaat van op de hoogte te stellen.

 

@Ex-directeur: als je al een advocaat hebt, dan lijkt hij/zij de aangewezen persoon om je vragen te beantwoorden, en niet een internet-forum (hoe goed deze ook is...) Als je in het ziekenhuis ligt ga je toch ook niet op google zoeken waar dat ene kuchje vandaan zou kunnen komen?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.