• 0

Grootboekrekeningen software

Hallo allemaal,

 

In mijn vrije tijd bouw ik af en toe een website. Nu wil ik vanaf 1 januari met een online boekhoudprogramma mijn boekhouding gaan doen. Hierin wil ik gelijk goed beginnen met de juiste grootboekrekeningen.

 

Mijn voornaamste kosten bestaan enerzijds uit software dat ik gebruik om websites mee te ontwikkelen, mijn gereedschap zeg maar.

Anderzijds koop ik software om de website mee op te bouwen. Dit zijn componenten die functionaliteit aan de website toevoegen.

 

Het lijkt mij verstandig om voor beide aparte grootboekrekeningen op te nemen. Op dit moment bestaat in het boekhoudprogramma '4605 automatiseringskosten'. Maar ik kan zonder problemen grootboekrekeningen toevoegen.

 

Hebben jullie suggesties voor mijn situatie? Een zoektocht op deze site op de term 'Software grootboekrekeningen' levert 1 resultaat op die enigszins in mijn situatie in de buurt komt maar ik zoek meer het onderscheidt in genoemde soorten software.

 

Alvast bedankt,

 

Ewoud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is inderdaad nuttig om verschillende grootboekrekeningen te gebruiken.

 

Voor de software die je zelf gebruikt als gereedschap kan je een grootboekrekening gebruiken in de 4000-serie, dat zijn de algemene kosten van je bedrijf. Binnen de 4000-serie zou je het onder inventariskosten kunnen plaatsen.

 

De software die je specifiek koopt om bepaalde websites mee in te richten is kostprijs van de omzet. De theoretische achtergronden zijn weggezakt, maar ik ben gewend dat die rekeningen in de 5000-serie liggen.

Link naar reactie
  • 0

“Juiste” grootboekrekeningen bestaan niet.

 

Als een websitebouwer alles op ‘Automatiseringskosten’ gooit, dan kan hij/zij inderdaad bar weinig informatie hier uit halen (dat is net als wanneer je alles ‘overige kosten’ of zoiets noemt).

 

Maar je weet toch zelf het beste welke kosten je maakt? En als je behoefte aan hebt om sommige daarvan beter in kaart te brengen, dan zet je daar toch gewoon een aparte rekening voor op in je systeem.

 

Begin maar met je “Top 10” zou ik zeggen, dan heb je vast een basis.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarom gebruik ik Excel. iets in de 4000 serie zegt mij helemaal niets.

Een kolommetje "Kosten eigen software", "Kosten aanschaf applicaties" en "Kosten registratie en hosting" zeggen mij wel iets. Werkt voor mij veel simpeler en is voor kleine boekhoudingen goed te doen.

(uiteraard kolommetje BTW etc. erbij)

Link naar reactie
  • 0

Hallo

Even googelen en dan vind je het Referentie Grootboek Schema ( RGS) Dit RGS is in mei dit jaar gelanceerd.

Met vriendelijk groet

 

En dan zou ik moeten zoeken in 2200 nummers om een post goed in te boeken?

Ik heb nu 10 kolommetjes inkomsten en 10 kolommetjes uitgaven. Kolommetjes hebben een naam i.p.v. een getal, is veel beter herkenbaar.

Als je niet dagelijks met boekhouden bezig bent en klein-MKB bent dan lijkt me een spreadsheet toch handiger.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Als ik het RGS bekijk dan kan ik daar niet echt wijs uit worden betreffende oplossingen voor mijn situatie. Maar de combinatie van antwoorden van Erik en DaMedia is voor mij een basis om op verder te borduren. Net als DaMedia wil ik het niet te uitgebreid maken maar wel in een online boekhoudprogramma met series zoals de 4000-serie zoals Erik aangeeft.

 

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en mocht iemand anders eenzelfde soort situatie hebben dan hoor ik uiteraard graag zijn/haar oplossing.

 

Groeten Ewoud

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.