• 0

Altijd btw-plichtig bij elektronische diensten aan het buitenland?

Vanaf 1-1-2015 moet voor elektronische diensten aan buitenlandse particuliere klanten BTW afgedragen worden in het land van de klant.

Hetgeen weer een hoop extra administratie met zich meebrengt.

 

Ik vroeg me af hoe het daarbij zit met de vrijstellingen die veel landen kennen voor kleine ondernemers.

Een Brits bedrijf is in eigen land bijvoorbeeld pas BTW-plichtig als deze een omzet van meer dan 81k GBP heeft.

Zouden we dan als Nederlands bedrijf met slechts een handjevol klanten daar, ons niet op dezelfde vrijstelling kunnen beroepen als zij voor hun lokale ondernemers hebben?

Of gaat die vlieger niet op, en ben je als buitenlands bedrijf altijd BTW-plichtig?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

ALS er BTW afdracht is in en ander EU land, dan moeten de regels van dat land worden gevolgd. Net als Nederland op zich de kleine ondernemersregeling en vrijstelling van administratieve verplichtingen kent, hebben diverse andere EU landen ook deze regels. Helaas zijn dit soort vrijstellingen niet van toepassing bij grensoverschrijdende transacties.

Om de administratieve lasten te beperken is het mogelijk om, onder voorwaarden, gebruik te maken van het MOSS systeem. Je moet je hiervoor wel [tijdig] aanmelden, want het kan niet met terugwerkende kracht worden gebruikt.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Had van MOSS al gehoord, maar had begrepen dat dit optioneel is, en je er ook voor kan kiezen om je alleen in de landen waar je klanten hebt bij de lokale belastingdienst aan te melden.

Vandaar mijn vraag of je in dat laatste geval niet van de vrijstelling drempels die de verschillende landen kennen gebruik kon maken.

Maar niet dus, jammer maar helaas.

 

 

Van wat ik lees over MOSS wordt ik niet direct enthousiast.

Schrijf je bijvoorbeeld een credit factuur uit, dan moet je kennenlijk de volledige aangifte van het voorgaande tijdvak waar de oorspronkelijke factuur onder valt corrigeren:

 

10) Wat gebeurt er als een creditnota wordt opgesteld in een later kwartaal?

 

In dat geval moet worden overgegaan tot een herziening van de btw aangifte in het

mini-éénloketsysteem die betrekking heeft op het tijdvak waarin de dienst werd

aangegeven waarvoor de creditnota werd opgesteld.

 

11) Kan een belastingplichtige een negatieve aangifte indienen?

 

Neen. Als een creditnota werd opgesteld of wanneer voor een dienst slechts

gedeeltelijk of helemaal niet is betaald (waarbij ook rekening wordt gehouden met de

regels in de lidstaat van verbruik betreffende vermindering vanwege oninbare

vorderingen), moet worden overgegaan tot een herziening van de btw-aangifte in het

mini-éénloketsysteem waarop de oorspronkelijke dienst was vermeld.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.