• 0

Spaargeld van box naar BV storten

Hallo,

Als ik geld vanuit Box 3 naar mijn holding bv wil storten dient dit dan als agio bestempeld te worden? En is het voldoende wanneer er bij de overschrijving vermeld wordt dat het een agiostorting betreft of dien ik voor aanvullende bescheiden te zorgen, bv notulen ava ed?

Bvd voor jullie antwoorden.

Mart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Martmol,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk: zoek eens op HL op informele kapitaalstorting (klik op de link), dan tref je diverse topics aan waarin deze vraag wordt gesteld en beantwoord.

Heb je vervolgens nog aanvullende vragen, aarzel dan niet ze hier te stellen!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

Ik heb de onderwerpen via jouw link gelezen, maar het is me niet geheel duidelijk of er nu wel of niet een omschrijving bij de overboeking moet worden weergegeven of aanvullende bescheiden dienen te worden opgemaakt.

Dat je bij de terugboeking van gelden (agio) vanuit de BV naar de aandeelhouder langs de notaris moet gaan voor een afstempeling en notulen ava dient op te maken is me duidelijk geworden.

Wellicht dat je me een antwoord op de eerste vraag kunt geven?

Grt

Link naar reactie
  • 0

Voor het geval dat Norbert afwezig is:

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn er geen bijzondere formaliteiten betreffende informele kapitaalstortingen. Die zijn nogal informeel, zeg maar.

Altijd handig om een duidelijke omschrijving mee te geven aan betalingen.

Overigens vraag ik mij af waarom je dit niet gewoon ten gunste van je rekeningcourant zet, althans voorlopig.

En dit heeft niets met agio te maken trouwens.

Link naar reactie
  • 0

Dat denk ik wel.

Het gaat erom dat vermogen wordt verschoven van Box 3 naar de BV, aangezien het rendement op het vermogen agv de rendementsheffing voor bijna 100% belast is en in de BV voor maar 20%.

Het geld dat je in de BV stort moet dan als agio worden aangemerkt en heeft volgens mij niets met de rekening courant AH te maken.

Link naar reactie
  • 0

Niet agio (dat hebben wij nu 3 keer gezegd, geloof ik) want dat is bij de oprichting. Informeel kapitaal dus.

Tja, inderdaad is het niet erg lucratief om Box3 vermogen te hebben. Maar eerlijk gezegd (je moet het zelf natuurlijk weten), denk ik niet dat het beter is zoals jij het bedacht hebt:

- Eerst moet je het geld op de bank zetten. De spaarrente voor een BV is heel laag (volgens mij).

- Dan heb je misschien 2% rendement (volgens mij is dat zelfs veel!). Laten we zeggen 2000,- euro, als je over 1 ton praat.

- Vervolgens gaat 20% naar de VPB. Blijft er 1600,- euro over.

- Dan keer je dit uit als dividend: weer 22% weg, dus bleef er zo'n, 1250,- euro over van je rendement.

Als je hier nou als privépersoon een leuke deposito voor zoekt, dan houd je er volgens mij meer aan over. Ook na de rendementsheffing in Box3.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar