• 0

Moet ik belasting betalen over de verkoop van een virtuele valuta voor een spel?

Ik wil voor verschillende spelen de virtuele valuta in dat spel verkopen op internet. Ik koop dan bijv. 100.000 munten in voor €5 en verkoop deze voor €10.

Omdat het niet gaat over bijv. software etc. maar echt over een valuta die je naar iemand anders toestuurt zodat hij deze valuta weer kan uitgeven in dat spel moet ik hier dan omzetbelasting over heffen?

Na op internet wat gegoogled te hebben lijkt het zo te zijn dat de belastingdienst hier nog geen regeling voor heeft en dat veel mensen dit niet opgeven.

Ik hoop snel duidelijkheid over deze situatie te krijgen.

Alvast bedankt,

Rick

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

• 0
Omdat het niet gaat over bijv. software etc. maar echt over een valuta...

Vergeet het woordje virtueel niet - dat het in het spel als valuta gebruikt kan worden betekent niet dat het dat ook is.

Als ik een spel begin waar je met knikkers als virtuele valuta kan betalen, dan is het denk ik wel duidelijk of je belasting zou moeten betalen als jij de spelers knikkers gaat verkopen.

• 0

Ga je dat bedrijfsmatig doen?

Niet met bijv. een kamer van koophandel inschrijving want daar moet je er een minimum aantal uur per jaar in steken en dit ga ik niet doen.

Wil wel een webshop maken waar je deze virtuele valuta kunt kopen.

• 0

Omdat het niet gaat over bijv. software etc. maar echt over een valuta...

Vergeet het woordje virtueel niet - dat het in het spel als valuta gebruikt kan worden betekent niet dat het dat ook is.

Als ik een spel begin waar je met knikkers als virtuele valuta kan betalen, dan is het denk ik wel duidelijk of je belasting zou moeten betalen als jij de spelers knikkers gaat verkopen.

Het gaat inderdaad om een virtuele valuta. Deze valuta is natuurlijk niet erkent als een valuta in een land maar kan alleen gebruikt worden op dat spel.

• 0

Als de aanschaf buiten het spel geen waarde heeft, is er geen wezenlijk verschil met het bijkopen van maps, weapons of andere betaalde features. De koper schaft dan gewoon extra spelmogelijkheden aan. Dat je die toevallig in het spel bestempelt als valuta, wordt dan een bijzaak; het is feitelijk gewoon een belaste dienst.

Je kunt ook wel een spel verzinnen waarin alle slimme kabouters rode puntmutsen verdienen, en met elkaar kunnen uitwisselen, maar daarmee zijn niet automatisch rode puntmutsen vrijgesteld van btw.

• 0

Ik koop dan bijv. 100.000 munten in voor €5 en verkoop deze voor €10.

Het gaat om de euro's.

Geld deze regeling dan: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/

Want het gaat eigenlijk om 2dehands producten iemand anders bezite ze eerst en daarna ik (ik koop ze ook in zonder btw te betalen)

Hier staat wat die goederen inhouden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/

Waar ik ze inkoop weet ik niet of ik die als particulier kan zien, hij komt uit china alleen ik zie geen officieel nummer op zijn site staan van een bedrijf.

• 0

Er zijn geen duidelijke regels over, ik verwacht een winst van rond de €2000 per maand, als ik geen omzetbelasting betaal anders zal dit echt zakken naar iets van €400 omdat ik diegene waarbij ik het bestel geen belasting heft kan ik dus ook geen belasting terugvragen.

Hopen dat er nog wat duidelijke regels opkomen over deze kwestie van de belasting want de virtuele markt is groot en ik denk niet dat ik de enige ben met problemen

• 0

Misschien heb je iets aan een aan een ander topic op dit forum

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=display;board=49;threadid=37743;start=0

Ik heb heel het topic doorgelezen en het komt er dus opneer dat de meeste geen omzetbelasting afdragen omdat de belastingdienst niet kan aantonen waar het vandaan komt.

Inkomstenbelasting zal ik uiteraard wel indienen.

Klopt het dan wel inkomstenbelasting en geen omzetbelasting?

• 0

Als je verwacht 2000,- euro per maand te verdienen, dan krijg je dus blijkbaar geld overgemaakt.

Voor een digitale dienst.

Als de klant uit een ander EU land komt, dan moet je vanaf 01-01-2015 BTW afdragen in dat land.

Als de klant uit NL komt, dan moet je BTW in NL afdragen.

En als de klant uit een niet-EU land komt, dan hoef je geen BTW af te dragen.

De 'afkomst' van de klant bepaal je aan de hand van IP-adres en bankrekeningnummer.

Ingewikkeld?

Jazeker!

Maar volgens mij hoor je deze regels te hanteren voor jouw handel.

• 0

Oké, het lijkt er dus op dat omzetbelasting wel nodig is nu nog een vraag:

Ik koop bij een webshop mijn virtuele goederen, deze webshop is in het buitenland daar hoef ik toch geen importkosten voor te betalen?

Er zijn bij dat bedrijf ook geen facturen waar ik omzetbelasting mee terug kan eisen, dit betekent dus dat ik wel 21% omzetbelasting moet betalen maar niks daarvan terug krijg?

Dit lijkt mij bijna onmogelijk ik zie meerdere mensen die dit zo doen op internet dus het lijkt mij dat er iets van een uitzondering bestaat op dit specifieke geval.

• 0

Ik denk niet dat het goederen zijn die je inkoopt, maar een digitale dienst.

Dus invoerrechten e.d. spelen hier niet.

Waarschijnlijk wordt wel de BTW verlegd naar jou, maar hetzelfde bedrag kan je als voorbelasting aftrekken dus dat heeft verder geen effect op het verschuldigde bedrag.

Er zullen geen uitzonderingen zijn voor deze specifieke handel, naar mijn mening.

• 0

Ik denk niet dat het goederen zijn die je inkoopt, maar een digitale dienst.

Dus invoerrechten e.d. spelen hier niet.

Waarschijnlijk wordt wel de BTW verlegd naar jou, maar hetzelfde bedrag kan je als voorbelasting aftrekken dus dat heeft verder geen effect op het verschuldigde bedrag.

Er zullen geen uitzonderingen zijn voor deze specifieke handel, naar mijn mening.

Dat is dus juist het probleem je kunt toch geen voorbelasting aftrekken als ik geen facturen heb?

Of snap ik nou heel het concept niet?

• 0

Kijk even op de site van belastingdienst, daar staat meer info. Dan kan je meteen lezen over de ICP-aangifte, die je naast je btw-aangifte moet indienen.

Extra gratis tip: bestudeer het gratis te downloaden Handboek Ondernemen.

• 0

En wat dachten jullie eigenlijk van dit http://www.eburon.nl/300609_ebookwinkel_wil_btw_omzeilen

Als ik de punten direct door mijn leverancier uit china/indonesië laat leveren kan ik dit toch ook gebruiken?

Ik snap dat het niet het beste is op moreel niveau maar als het legaal is daar gaat het me op het moment om.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar