• 0

Duits BTW nummer en overige intracommunautaire leveringen

Omdat ik het drempelbedrag van 100.000 euro (zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/drempelbedragen_afstandsverkopen) hebben overschreden, beschikken ik sindskort over een Duits BTW-nummer.

 

Nu leveren wij ook (intracommunautair) aan Oostenrijk en België. Voorheen stuurde ik onze klanten uit Oostenrijk dezelfde template als onze Duitsers (toen nog met Nederlands BTW-nummer). Nu ben ik bezig dit boekhoudkundig allemaal in orde te maken.

 

In Duitsland het percentage BTW-hoog 19%. Is het toegestaan om leveringen naar Oostenrijk ook op te geven als intracommunautaire leveringen voor de Duitse omzetbelasting? In dat geval hoef ik geen speciale template voor facturen te maken voor onze klanten uit Oostenrijk. Een ander punt is dat ik in dat geval slechts 19% BTW in rekening breng, en we dus iets hogere marges kunnen hanteren.

 

Is dit toegestaan? Voor alle duidelijkheid: de drempelwaarden voor Oostenrijk en België worden niet overschreden, dus het is niet noodzakelijk een BTW-nummer in België en Oostenrijk aan te vragen vooralsnog.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoelt:

 

Je hebt een bedrijf in NL.

En nu wil je de Oostenrijkse klanten factureren met 19% Duitse BTW, zodat al je facturen hetzelfde eruit zien...?

Of...?

 

Als je intracommunautair levert vanuit een ander EU land naar Oostenrijk, dan breng je daar 0% BTW

in rekening.

Of breng je nou Nederlandse BTW in rekening, bijvoorbeeld omdat de afnemers particulieren zijn? (dan zijn het géén intracommunautaire leveringen trouwens, maar afstandsverkopen).

 

Overigens snap ik niet zo goed hoe dit nou zit:

Heb je eerst intracommunautair vanuit NL aan Duitsland geleverd? Aan ondernemers met een Duits BTW nummer? En 0% BTW in rekening gebracht? Dat valt dan niet onder de afstandsverkopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zie Export naar klanten in de EU en in het bijzonder Kiezen voor afstandsverkopen zonder drempelbedragen.

 

De Duitse BTW toepassen zonder dat je een filiaal in Duitsland hebt en van daaruit levert kan niet.

 

@Peter_CVinfo: Intracommunautaire leveren betekent niet automatisch dat er aan een bedrijf geleverd wordt. Je kunt ook Intracommunautaire aan particulieren leveren en moet dan BTW berekenen. Hoe je die kunt berekenen staat op de sites van de links hierboven.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Allereerst mijn excuses dat het bovenstaande bericht geheel niet duidelijk is. Ik zal een poging wagen dit iets duidelijker te formuleren.

 

Situatie tot december 2014:

* Wij hebben via onze webshop zowel particulier als zakelijk verkocht naar klanten in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk

* Bestellingen naar het buitenland hebben wij belast met 21% BTW voor particulieren, net zoals in Nederland (met vermelding van ons Nederlandse BTW-nummer).

* Zakelijke leveringen naar het buitenland zijn als Intracommunautaire Levering verstuurd (met 0% BTW).

 

Situatie vanaf heden:

 

* Wij beschikken nu ook over een Duits BTW-nummer (omdat we de drempelwaarde bijna zijn overschreden, waardoor dit noodzakelijk is). Dat houdt in dat we nu maandelijks omzetbelasting afdragen aan Duitsland.

 

Mijn vraag luidt heel simpel gezegd: Kan ik nu onze klanten uit Oostenrijk en België niet gewoon belasten met 19% BTW middels ons Duitse BTW-nummer en dit dan maandelijks afdragen naar onze buren?

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVinfo: Intracommunautaire leveren betekent niet automatisch dat er aan een bedrijf geleverd wordt. Je kunt ook Intracommunautaire aan particulieren leveren en moet dan BTW berekenen. Hoe je die kunt berekenen staat op de sites van de links hierboven.

 

Op fiscaal gebied wordt hier toch meestal bedoeld dat je dan met 0% aan een ondernemer levert.

Maar natuurlijk kan je vinden dat een afstandsverkoop binnen de EU ook een "levering" is (want dat is het natuurlijk) en ook dat het "intracommunautair" is (want dat klopt ook).

En dan wordt het heel verwarrend, want dan is alles binnen de EU een intracommunautaire levering, zeker gezien sommigen ook vinden dat diensten geleverd worden.

 

Vandaar dat ik dit aanhaalde. Om het verschil te proberen uit te leggen...

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag luidt heel simpel gezegd: Kan ik nu onze klanten uit Oostenrijk en België niet gewoon belasten met 19% BTW middels ons Duitse BTW-nummer en dit dan maandelijks afdragen naar onze buren?

 

Nee, want de goederen worden verstuurd vanuit NL (neem ik aan) en daarnaast moet je voor de 'zakelijke klanten' (dus voor ondernemers met een BTW nummer in een ander EU land) een intracommunautaire levering met 0% BTW doen.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

 

Als ik het goed begrijp, moeten we dus als volgt handelen:

 

- Zakelijke klanten: Immer als intracommunautaire levering opgeven

- Particuliere klanten: Duitsland via ons Duitse BTW-nummer*, Oostenrijk + België gewoon volgens de Nederlandse BTW.

 

* Voor zover ik weet is voor enkel een Duits BTW-nummer geen filiaal/postadres in Duitsland noodzakelijk. Wij zijn anders ingelicht. Onze aanvraag is goedgekeurd door het Finanzamt in Kleve en het Duitse BTW-nummer is inmiddels toegekend en gaat binnenkort in.

 

Nu vraag ik mij wel af waarom we Duitse ondernemers niet mogen belasten met ons Duitse BTW-nummer. De aangifte intracommunautaire leveringen is tijdrovend (alle BTW nummer moeten immers gecontroleerd worden). Als we de Duitse omzetbelasting afdragen aan de Duitse staat voor ondernemers en deze ondernemers dat weer terugvorderen, komt dat in mijn ogen op hetzelfde neer..?

Link naar reactie
  • 0

Nu vraag ik mij wel af waarom we Duitse ondernemers niet mogen belasten met ons Duitse BTW-nummer. De aangifte intracommunautaire leveringen is tijdrovend (alle BTW nummer moeten immers gecontroleerd worden). Als we de Duitse omzetbelasting afdragen aan de Duitse staat voor ondernemers en deze ondernemers dat weer terugvorderen, komt dat in mijn ogen op hetzelfde neer..?

 

Hier kan je wel een punt hebben. Voor de Duitse fiscus is het inderdaad lood om oud ijzer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft zakelijke klanten heb je gelijk. Wat betreft particuliere klanten kun je kiezen welk tarif je hanteert en waar je dan ook automatisch aangifte moet doen. Zie de tweede van mijn eerder geposte links.

 

Dat Duitse BTW- nummer heb je alleen gekregen op grond van overschrijding van het drempelbedrag. Dat krijg je (moet je hebben) zonder een vestiging in Duitsland te hebben.

 

Als je van de zakelijke klanten in Duitsland geen BTW-nummer zou hebben of dat niet zou willen gebruiken, moet je de BTW berekenen. Aangezien je boven het drempelbedrag zit, moet je dan de Duitse BTW berekenen en dat ook in Duitsland aangeven. Of je zakelijke klanten dat wel zo fijn vinden is de vraag. Zij moeten die BTW aan jou betalen en krijgen die dan na 1 of 3 maanden pas terug (afhankelijk van of ze een maandelijkse aangift of een aangifte per kwartaal moeten doen).

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft particuliere klanten kun je kiezen welk tarif je hanteert en waar je dan ook automatisch aangifte moet doen.

 

Als je van de zakelijke klanten in Duitsland geen BTW-nummer zou hebben of dat niet zou willen gebruiken, moet je de BTW berekenen.

 

Lijkt me niet geheel correct, in het geval van de Duitse particulieren is er geen keuze want TS zit al boven het drempelbedrag.

 

Het BTW-nummer niet zou willen gebruiken, das een een leuke! Voor alle forumleden die beweren dat het 0-tarief voor een ICL verplicht is.....

 

Verder is het in theorie mogelijk om Duitse zakelijke klanten inclusief Duitse BTW te belasten. Voor zover ik weet kent Duitsland geen verplichte verlegging voor niet in Duitsland gevestigde bedrijven dus zou het mogelijk moeten zijn om de overbrenging naar Duitsland in Duitsland als een ICV op te geven en het daarna als een binnenlandse levering te behandelen. Moet je nog wel een ICP opgave doen maar die wordt dan wel eenvoudiger. Voor de cashflow van de klant is het wel wat nadeliger.

 

@Peter voor de Duitse fiscus zal het idd lood om oud ijzer zijn maar TS heeft ook nog te maken met de Nederlandse belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVinfo: Intracommunautaire leveren betekent niet automatisch dat er aan een bedrijf geleverd wordt. Je kunt ook Intracommunautaire aan particulieren leveren en moet dan BTW berekenen. Hoe je die kunt berekenen staat op de sites van de links hierboven.

 

Op fiscaal gebied wordt hier toch meestal bedoeld dat je dan met 0% aan een ondernemer levert.

Maar natuurlijk kan je vinden dat een afstandsverkoop binnen de EU ook een "levering" is (want dat is het natuurlijk) en ook dat het "intracommunautair" is (want dat klopt ook).

En dan wordt het heel verwarrend, want dan is alles binnen de EU een intracommunautaire levering, zeker gezien sommigen ook vinden dat diensten geleverd worden.

 

Vandaar dat ik dit aanhaalde. Om het verschil te proberen uit te leggen...

 

Ook wel een leuke gedachte, echter "intracommunautair leveren aan een particulier met BTW" is niet meestal geen intracommunautaire levering maar gewoon nooit. Het begrip intracommunautaire levering staat in de wetgeving specifiek omschreven als "een goederenlevering

die moet worden vermeld op de lijst bedoeld in artikel 262 van Richtlijn 2006/112/EG".

 

Bij diensten in het inderdaad duidelijker om te spreken van (intracommunautaire) "verrichting".

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me niet geheel correct, in het geval van de Duitse particulieren is er geen keuze want TS zit al boven het drempelbedrag.

Lijkt me duidelijk dat hier bedoeld is dat de particuliere klanten uit Duitsland met Duitse BTW belast moeten worden en voor de particuliere klanten uit Oostenrijk + Belgie de keuze gemaakt kan worden tussen de Nederlandse en Oostenrijkse / Belgische BTW.

 

Het BTW-nummer niet zou willen gebruiken, das een een leuke! Voor alle forumleden die beweren dat het 0-tarief voor een ICL verplicht is.....

Je zult het niet geloven, maar er zijn Duitse klanten die vragen of je met Duitse BTW kunt factureren. Niet veel en om welke reden weet ik niet, maar er zijn er bij.

 

Verder is het in theorie mogelijk om Duitse zakelijke klanten inclusief Duitse BTW te belasten. Voor zover ik weet kent Duitsland geen verplichte verlegging voor niet in Duitsland gevestigde bedrijven dus zou het mogelijk moeten zijn om de overbrenging naar Duitsland in Duitsland als een ICV op te geven en het daarna als een binnenlandse levering te behandelen. Moet je nog wel een ICP opgave doen maar die wordt dan wel eenvoudiger. Voor de cashflow van de klant is het wel wat nadeliger.

Dat is ook een leuke. Je bevestigt hier dat een 0-tarief niet verplicht is bij een levering aan een Duitse onderneming terwijl je dat eerder tegenspreekt.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Die kan ik even niet volgen... Naar mijn mening is het nul-tarief bij een "echte" intra-communautaire levering niet verplicht, ik spreek mezelf niet tegen.

Ik geloof verder niet dat je me goed begrepen hebt hebt. Het nul-tarief gaat over Nederlandse BTW bij een intracommunautaire levering. Als je eerst de goederen overbrengt als eigen goederen naar Duitsland dan pas je daarop het Nederlandse 0-tarief toe. Overbrenging van eigen goederen is gelijkgesteld aan een intra-communautaire levering. Daarna lever je de goederen binnen Duitsland met Duitse BTW. Vergelijkbaar met een NL marktkoopman die goederen meeneemt naar Duitsland om ze daar op de markt met Duitse BTW te verkopen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.