• 0

Startersaftrek en WW

Hallo,

 

Waarschijnlijk is op mijn vraagstuk niet een eenduidig antwoord te vinden maar vond het de moeite waard hem hier even voor te leggen.

 

Ik wil graag over 2014 de startersaftrek toepassen maar ben bang dat dit moeilijkheden op kan leveren. Ik ben in Oktober (2014) vanuit de ww een onderneming (eenmanszaak) gestart zonder startersregeling. Ik mocht niet gebruik maken van deze regeling omdat ik reeds een onderneming (V.O.F) had. Ik ben in juni dit jaar vanuit loondienst in de ww gekomen doordat het bedrijf waar ik werktte failliet is gegaan. Tijdens mijn loondienstverband had ik reeds een onderneming (V.O.F) waarin ik ongeveer 20 uur per week steek dit naast mijn dienstverband van 32 uur. Bij mijn UWV intake heb ik aangegeven dat dit het geval was en ik met deze onderneming geen winst maak. Tijdens mijn WW periode moest ik iedere week het aantal uren aangeven dat ik weer was gaan werken, omdat ik altijd al 20 uur in de onderneming werkzaam was voordat ik ww kreeg heb ik dit niet opgegeven omdat dit immers niet de uren betrof waarover ik ww ontving. Het gaat dan over de maanden juni,juli,augustus,september. Om aan het urencriterium te voldoen kan ik wel aannemelijk maken dat ik in die maanden in ieder geval 20 per week in mijn onderneming heb gestoken maar ben bang dat ik dan plotseling mijn ontvangen ww terug moet betalen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Stuart, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Tijdens mijn loondienstverband had ik reeds een onderneming (V.O.F)

Hoe lang al? Startersaftrek krijg je alleen als je in de afgelopen 5 jaar minstens 1 jaar geen onderneming had, en nog niet 3 jaar startersaftrek hebt genoten. Voldoe je aan die normen?

 

maar ben bang dat ik dan plotseling mijn ontvangen ww terug moet betalen.

Als je vooraf netjes hebt aangegeven dat je al langer als ondernemer actief was voor 20 uur, worden die 20 uur niet gekort op je WW uitkering. Alleen de extra uren die je aan je eigen onderneming besteedt, worden (permanent) gekort

 

Hooguit zul je je WW opgaven over de maanden juni t/m september moeten corrigeren. Of dat moet en kan weet ik niet, maar ik zal deze vraag onder de aandacht brengen van UWV webcare, dan heb je ook gelijk een eenduidig antwoord

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Stuart,

 

Je wilt weten hoe UWV omgaat met jouw gewerkte uren als zelfstandige naast de baan waaruit je werkloos bent geworden.

 

Wat Norbert schrijft, klopt.

 

Wanneer je dit bij de aanvraag hebt doorgegeven, is het gemiddeld aantal uren berekend die je in de 26 weken voor start van je WW-uitkering als zelfstandige werkte. Dit aantal uren mag je blijven werken zonder dat het op de WW-uitkering van invloed is. Zodra je méér uren gaat werken, moet je dit doorgeven. Alle uren die je extra werkt bovenop de vrijgelaten uren, worden op je WW-uitkering in mindering gebracht.

 

Heb je de gewerkte uren als zelfstandige niet aan UWV doorgegeven? Doe dit dan alsnog. Je krijgt dan zo snel mogelijk bericht over de afhandeling.

 

Actuele informatie over het vrijlaten van gewerkte uren als zelfstandige vind je hier. Kijk onder het kopje "Ik ben zelfstandige en word werkloos".

 

Met vriendelijke groet,

 

Ellen

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 1

Wellicht ten overvloede:

 

Om voor zelfstandigenaftrek (en startersaftrek) in aanmerking te komen dien je minimaal 1225 uur per jaar aantoonbaar aan je onderneming besteed te hebben. Met 20 uur per week kom je er dus niet want 52x20=1040 uur.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Om voor zelfstandigenaftrek (en startersaftrek) in aanmerking te komen dien je minimaal 1225 uur per jaar aantoonbaar aan je onderneming besteed te hebben. Met 20 uur per week kom je er dus niet want 52x20=1040 uur.

Scherp, Marjan! En als je vanaf juni, of vanaf een later moment in 2014, wél meer uren hebt besteed aan je onderneming en dus wel aan het urencriterium voldoet, dan worden deze extra uren permanent gekort op je huidige WW uitkering.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft 'aannemelijk maken' m.b.t. urenregistratie. Een gedetailleerde, feitelijke administratie lijkt me hier noodzakelijk.

 

Lukt het niet om voor 32 uur x uitkeringspercentage werk in loondienst te vinden? Is jouw aandeel in de VOF iets waard? Misschien wordt het tijd om 'harde' keuzes te maken voor werken in loondienst of ondernemen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.