• 0

Voorraad einde van het jaar

Hallo allemaal ik had een vraagje over de voorraad die je moet invullen voor het einde van het boekjaar.

Als ik het goed begrijp moet ik straks bij de inkomstenbelasting de voorraad invullen voor 31-12-2014

 

Nu vroeg ik me af hoe dit precies moet en waar dit invloed op heeft?

Heeft dit bv. invloed op de inkomstenbelasting of pas als ik met het bedrijf zou stoppen etc?

 

Ook kon ik nergens vinden hoe dit berekend moet worden, wij houden namelijk geen actieve voorraad bij.

Wij maken gebruik van de globalisatie margeregeling en kopen en verkopen veel verschillende producten in verschillende condities dus eigenlijk heeft alles een andere prijs. Ook hebben wij dingen erg hoog geprijsd omdat dit een soort van show artikelen zijn, meer een visitekaartje voor onze website.

 

Ik vroeg me dus af hoe het berekend moet worden, of dat een schatting voldoende is.

Zo niet, moet ik dan de verkoopprijs gebruiken om de berekening te maken of hoe gaat dat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi allemaal weer,

 

Aangezien wij tweedehandse producten in partijen kopen van particulieren en de globalisatie regeling gebruiken is het dus helaas onmogelijk voor ons om te bepalen wat de inkoopprijs is geweest van wat wij hebben liggen, deze is namelijk altijd anders. Natuurlijk zouden we de totale inkoop over 2014 kunnen optellen maar inmiddels is natuurlijk ook een groot gedeelte weer verkocht.

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal weer,

 

Aangezien wij tweedehandse producten in partijen kopen van particulieren en de globalisatie regeling gebruiken is het dus helaas onmogelijk voor ons om te bepalen wat de inkoopprijs is geweest van wat wij hebben liggen, deze is namelijk altijd anders.

 

Lijkt me niet dat de belastingdienst daarmee akkoord gaat ::)

 

Zelf heb ik die methode ook een tijdlang in gebruik gehad (antiek) maar het moet natuurlijk wel traceerbaar zijn wanneer die items gekocht en verkocht zijn.

Het kan wel als partij met 1 bedrag ingeboekt worden maar daarnaast heb ik de items altijd apart genummerd op inkoop cq verkooplijsten.

 

Als voorbeeld inkoop partij van Margo met 7 items genummerd M1 - M2 etc etc.

Als je een partij koopt zit er altijd prijsverschil in de onderlinge artikelen, als aan het eind van het jaar 5 artikelen van Margo partij verkocht zijn zet je de over gebleven 2 op je voorraad lijst van 31-12.

Dat doe je tegen inkoopprijs en normaal gesproken moet je wel aardig de inkoopwaarde van losse items binnen een gekochte partij kunnen inschatten.

 

Op die manier krijg je wel een sluitende administratie, maar misschien hebben de specialisten op dit forum daar wel een veel eenvoudiger (lees:minder werk) oplossing voor.

 

Succes, albert

Link naar reactie
  • 0

Hallo weer,

 

Omdat onze winstmarges per product altijd anders zijn gaat die methode voor ons helaas niet op. De ene keer kopen we een product met een verkoopprijs van 30 euro voor bv. 5 euro en dan voor 15 euro. Overigens door het jaar heen zijn van bepaalde producten ook de verkoopprijzen meerdere malen veranderd. Alles wordt in partijen gekocht en los verkocht.

 

PS. BTW is voor ons nvt wij gebruiken de margeregeling.

Link naar reactie
  • 0

het lijkt me toch logisch dat je met de inkoopprijzen werkt, ik zie niet in waarom dit niet bij te houden zou zijn? je verwerkt toch elke inkoopfactuur in je boekhouding? Als ik iets verkoop boek ik de inkoopwaarde en de voorraad. Voorraad gaat omlaag, inkoopkosten nemen toe.

 

Ik weet dus wel van elk product de inkoopprijs, proef een beetje in je verhaal dat jij dat niet weet?

 

Je voorraad zegt iets over de waarde van je bedrijf. Het zou bijv kunnen dat je voorraad verdubbeld terwijl je voor jezelf weinig inkomen uit het bedrijf haalt. Voor de belastingdienst is dit wel interessant om te weten. Je hebt dan immers wel winst gegeneerd maar deze weer in je bedrijf gestoken.

Link naar reactie
  • 0

BTW is voor ons nvt wij gebruiken de margeregeling.

 

Ik neem aan dat je bedoelt dat je (voor de BTW) globalisatie gebruikt, dus dat je de marge (waar de BTW over berekend wordt) per tijdvak bepaalt (verkoop minus inkoop) i.p.v. per goed.

 

Maar dat staat toch los van het waarderen van je voorraad op balansdatum.

 

Het is toch jouw probleem als ondernemer: je moet een balans maken en daar hoort de voorraad (zoals eerder gezegd) op te staan. Gewaardeerd tegen kostprijs (excl. BTW) of, indien lager, marktwaarde.

Meestal tel je de voorraad met enige regelmaat. En dan zie je toch vanzelf hoeveel je 'op de plank' hebt liggen.

Link naar reactie
  • 0

het lijkt me toch logisch dat je met de inkoopprijzen werkt, ik zie niet in waarom dit niet bij te houden zou zijn? je verwerkt toch elke inkoopfactuur in je boekhouding? Als ik iets verkoop boek ik de inkoopwaarde en de voorraad. Voorraad gaat omlaag, inkoopkosten nemen toe.

 

Ik weet dus wel van elk product de inkoopprijs, proef een beetje in je verhaal dat jij dat niet weet?

 

Je voorraad zegt iets over de waarde van je bedrijf. Het zou bijv kunnen dat je voorraad verdubbeld terwijl je voor jezelf weinig inkomen uit het bedrijf haalt. Voor de belastingdienst is dit wel interessant om te weten. Je hebt dan immers wel winst gegeneerd maar deze weer in je bedrijf gestoken.

 

Inkoopfacturen zijn er niet, alles wordt in partijen van particulieren gekocht en betaald via overschrijving of contant. Contante aankopen worden genoteerd in het kasboek.

 

Ook al hebben we bv. dus een product 10x zal deze waarschijnlijk 10x een verschillende inkoopprijs hebben gehad in een bepaalde partij die we hebben gekocht.

 

BTW is voor ons nvt wij gebruiken de margeregeling.

 

Ik neem aan dat je bedoelt dat je (voor de BTW) globalisatie gebruikt, dus dat je de marge (waar de BTW over berekend wordt) per tijdvak bepaalt (verkoop minus inkoop) i.p.v. per goed.

 

Maar dat staat toch los van het waarderen van je voorraad op balansdatum.

 

Het is toch jouw probleem als ondernemer: je moet een balans maken en daar hoort de voorraad (zoals eerder gezegd) op te staan. Gewaardeerd tegen kostprijs (excl. BTW) of, indien lager, marktwaarde.

Meestal tel je de voorraad met enige regelmaat. En dan zie je toch vanzelf hoeveel je 'op de plank' hebt liggen.

 

Globalisatie inderdaad, ik bedoelde dus meer dat de verkoopprijs geen inc. btw prijs is.

De voorraad kan prima geteld worden, echter kan de inkoopprijs helaas niet precies achterhaald worden.

Link naar reactie
  • 0

Inkoopfacturen zijn er niet, alles wordt in partijen van particulieren gekocht en betaald via overschrijving of contant. Contante aankopen worden genoteerd in het kasboek.

 

Ook al hebben we bv. dus een product 10x zal deze waarschijnlijk 10x een verschillende inkoopprijs hebben gehad in een bepaalde partij die we hebben gekocht.

Zover ik weet moet je ook van elke aankoop een factuur zetten in je administratie. Je zult dus ook bij particulieren een bon moeten aanmaken en deze in je eigen administratie zetten en ook aan de klant geven. Zo zou het ook heel makkelijk zijn om te zien wat je door het jaar hebt uitgegeven (lijkt me eerlijk gezegd sowieso goed om te weten voor je zaak maar goed).

 

Zelfs als je deze facturen niet hebt, kun je alsnog al je uitgaven het jaar nagaan (eventueel geautomatiseerd) en je notities van de cash bedragen erbij leggen. Dan krijg je alsnog je totaal. Je voldoet dan nog niet aan alle eisen, maar je hebt wel waar je nu om vraagt.

(of ik heb het verkeerd begrepen..)

----

Een toegevoegde vraag van mijn kant. Waarom wil de belastingdienst dit soort zaken weten?

En, heb je dit niet ook al aangegeven op al je kwartaalaangiftes als uitgaven?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.