• 0

Juridisch-fiscale vraag icm productaansprakelijkheid bij import buiten de EU

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb me inmiddels wel behoorlijk ingelezen (vind ik) over bovengenoemd onderwerp. Toch blijf ik met een aantal vragen zitten. Wie weet raad?

 

Ik ben sinds kort samen met een zakenrelatie elektrische scooters aan het importeren uit China en verkopen aan consumenten en B2B. De scooters zijn voorzien van een CE keurmerk. De relatie doet dit al een jaartje en heeft een aardige jaaromzet inmiddels. Ik ben mij bewust dat wij als importeurs aansprakelijk zijn (productaansprakelijkheid) in geval van een gebrekkig product, wanneer deze van buiten de EU worden geïmporteerd. Omdat ik op dit moment onderneem vanuit een eenmanszaak ben ik nu ook met mijn privé vermogen aansprakelijk. Als een koper door een (door mij niet te controleren) fabricagefout een ongeluk krijgt en blijvend invalide wordt, dan ben ik voor de rest van mijn werkende leven failliet. Dit vind ik geen acceptabel risico.

 

Samengevat ben ik tot de volgende lijst met mogelijkheden gekomen om mijn aansprakelijkheid te beperken. Beperken / uitsluiten van aansprakelijkheid door:

[*] Een productaansprakelijkheidsverzekering.

[*] Opnemen clausule in Algemene Voorwaarden of los contract met de koper (lijkt niet mogelijk).

[*] Verleggen van aansprakelijkheid naar fabrikant door het afsluiten van een apart contract.

[*] Agent te worden in plaats van Importeur.

[*] Kiezen voor een andere rechtsvorm voor mijn bedrijf met een rechtspersoon.

[*] Wie vult deze lijst aan? ....

 

Ad 1: Ik heb inmiddels al contact gezocht met enkele tientallen verzekeraars, maar nog niemand bereid gevonden dit risico te verzekeren (de helft reageert überhaupt niet op mijn vragen). Een verzekeraar gaf een indicatie van kosten tussen de EUR 1000-5000 per jaar. Hetgeen erg veel geld is voor een starter. Wie weet een partij waar je hiervoor een verzekering kan afsluiten?

 

Ad 2: Dit lijkt niet mogelijk te zijn. In ieder geval niet voor consumenten. Weet iemand of er toch een mogelijkheid is om de aansprakelijkheid tot een bepaald maximum te beperken? Ik begrijp dat het nemen van risico's onderdeel is van ondernemen, maar geen onbegrensde risico's. Kan ik afbakenen tot een bepaald maximum bedrag bijvoorbeeld?

 

Ad 3: Is het mogelijk een contract op te stellen met een Chinese partij, waarbij zij het risico van aansprakelijkheid weer terug nemen? Of blijf ik als importeur altijd aansprakelijk? Kan dit risico worden doorgeschoven? Wie heeft hier ervaring mee? (Even los van het feit dat zij hier dan nog toe bereid moeten zijn).

 

Ad 4: Ik heb gelezen dat voor een Handelsagent deze aansprakelijkheid niet geldt. Ik heb hier echter geen ervaring mee. Wat zijn de nadelen van agent zijn? Heeft iemand misschien een standaardcontract dat ik eens kan inzien?

 

Ad 5: Deze optie lijkt het meest haalbaar en simpel, maar ook hier zie ik meerdere mogelijkheden. Een coöperatie starten samen met mijn zakenrelatie, waarin we dan allebei 50% aandeelhouder worden (dit kan overigens ook een BV zijn). Deze cooperatie of BV kan dan de import verzorgen en de producten doorverkopen aan mijn eigen eenmanszaak, waardoor de aansprakelijkheid in ieder geval beperkt wordt tot het vermogen van deze cooperatie of BV. Kan iemand mij vertellen of deze aanname ook klopt?

 

Vervolgens komen we nog op het fiscale aspect van een BV of coop. Beide zijn voor mij als starter niet erg gunstig, vanwege de zelfstandig- en startersaftrek. Ik hoop het eerste jaar zo'n EUR 40.000 omzet te draaien, met een marge van circa 30-40%. Daarmee maak ik nog een klein verlies, maar dat hoop ik het 2e jaar goed te kunnen maken. (Daarnaast heb ik een vrij negatief scenario gekozen. Better safe, than sorry).

 

Bij een BV dien je echter het salaris voor een GDA van EUR 44.000 uit te keren. Dat gaat me niet lukken zonder flink verlies te lijden. Kortom, wie kan me helpen bij het inrichting van een structuur die mijn aansprakelijkheid binnen de perken houdt, maar waarbij ik niet de nieuwe hoofdsponsor word van de belastingdienst?

 

Alvast heel veel dank voor aan alle mensen die willen meedenken!

 

Groet,

Casper

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Samengevat ben ik tot de volgende lijst met mogelijkheden gekomen om mijn aansprakelijkheid te beperken. Beperken / uitsluiten van aansprakelijkheid door:

1) Een productaansprakelijkheidsverzekering.

Een verzekering beperkt je aansprakelijkheid niet, maar dekt hooguit de financiële gevolgen daarvan als de schade een gedekt evenement is.

 

2) Opnemen clausule in Algemene Voorwaarden of los contract met de koper (lijkt niet mogelijk).

Afwijzen, verleggen of beperken van de directe schade is niet mogelijk, afwijzen of beperken indirecte schade en gevolgschade is wel mogelijk en ook zeer verstandig.

 

3) Verleggen van aansprakelijkheid naar fabrikant door het afsluiten van een apart contract.

Zie 2. Verleggen is niet mogelijk zolang jij de importeur bent en blijft

 

4.Agent te worden in plaats van Importeur.

"Agent" of "handelsagent" is een vage term. Als je bedoelt niet importeren dan ben je ook niet productaansprakelijk. Iemand anders importeert dan dus.

Let overigens op bij bemiddelingsconstructies waar de klant zogenaamd een rechtstreeks contract met de fabrikant aan gaat: dat oogt al snel als een schijnconstructie om productaansprakelijkheid als importeur te ontlopen.

 

Kiezen voor een andere rechtsvorm voor mijn bedrijf met een rechtspersoon.

Beperkt ook je aansprakelijkheid niet, alleen eventueel de gevolgen daarvan. Maar dat is een loze huls als het risico verzekerbaar is en je dit vervolgens niet verzekert: je bent dan al snel privé aansprakelijk voor onbehoorlijk bestuur.

Niet verzekeren en een BV werkt dus alleen voor risico's die echt onverzekerbaar zijn. En vraag je dan uiteraard af of je dit risico dan überhaupt wel zou willen lopen!!!

 

Voor wel verzekerbare risico's is een BV én een verzekering de meest veilige optie.

 

Wie vult deze lijst aan? ....

 

Alle bovenstaande zaken beperken alleen (en eventueel) de financiële gevolgen van aansprakelijkheid.

 

Beperken van de aansprakelijkheid zelf (kans en gevolgen) doe je o.a. door

[*]een deugdelijk product

[*]keurings- en testrapporten, bij voorkeur van een internationaal erkend instituut zoals TÜV

[*]duidelijke productspecificaties

[*]uitgangscontrole fabriek

[*]steekproefsgewijze ingangscontrole van iedere zending en dan niet alleen op deugdelijkheid van het eindproduct zelf, maar vooral ook op wijzigingen in de specificaties van gebruikte onderdelen en materialen.

 

Ik heb inmiddels al contact gezocht met enkele tientallen verzekeraars. Wie weet een partij waar je hiervoor een verzekering kan afsluiten?

Ik schat dat er maar 4-5 specialistische technische verzekeraars in Nederland zijn die wellicht bereid zouden zijn zijn dit te dekken voor een acceptabele premie, en geen van allen zijn dat partijen die rechtstreeks zaken doen met eindklanten. Je zult hiervoor een zakelijke specialist moeten benaderen. Dat heeft overigens alleen maar zin als je documentatie op orde is (productspecificaties, testrapporten) en je ook bereid bent om snel je algemene voorwaarden op orde te hebben

 

Bij een BV dien je echter het salaris voor een GDA van EUR 44.000 uit te keren. Dat gaat me niet lukken zonder flink verlies te lijden. Kortom, wie kan me helpen bij het inrichting van een structuur die mijn aansprakelijkheid binnen de perken houdt, maar waarbij ik niet de nieuwe hoofdsponsor word van de belastingdienst?

Gebruikelijk loon voor een DGA is € 45.000,-, maar als jouw winst in de opstartfase niet toereikend is om dit salaris uit te keren kun je 2 dingen doen:

[*]netto salaris niet uitkeren, maar wel de loonheffing betalen (het zal de fiscus namelijk worst zijn of jij het netto loon wel of niet uitkeert, of later uitkeert)

[*]de fiscus vooraf schriftelijk verzoeken om het gebruikelijk loon nog niet te hoeven toepassen - of verminderd - zolang de winst daarvoor nog niet toereikend is. Zeker in een opstartfase - en mits voorzien van een degelijke onderbouwing - is de belastingdienst daar best toe bereid.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie op HL heel vaak voorbij komen dat de goederen een CE keurmerk hebben. Op zich leuk maar iedereen kan dat er gewoon op zetten. Daarbij is de vraag of de producent wel goed weet wat de CE keuring inhoud en of zij het plaatsen ervan wel laten toetsen door Europese partijen zoals TUV, SGS etc het is immers een bevestiging dat het product voldoet aan Europese normen. Ook al is dit gedaan dan nog lijkt het mij een goed idee dat een importeur dat zelf nog eens dubbel (laat) controle .Naast de financiële risico's die je wellicht in een later stadium kan dragen is het tegen die tijd wellicht imago schade wat de klop slaat. Ik zou dus nooit uit gaan van CE markering die door een Chinese leverancier erop is geplakt.

 

Nog even een ander punt van aandacht. Ik heb een paar jaar geleden een paar scooters vervoerd voor een klant. Alles verliep goed tot dat de zending aankwam in NL. Verpakking was van slechte kwaliteit en had het onderweg niet gehouden en er zaten krassen op de kappen. Verzekerings zaak, echter de verzekering van de afzender die wilde de schade van de krassen niet vergoeden. Dit was namelijk duidelijk uitgezonderd in de polis. Daarnaast was ook de verpakking niet geschikt voor het type transport. Zeker niet als deellading waar de scooters meerdere malen overgeladen moesten worden en daar de verpakking geen lepel gaten had.

Verpakking was dus wel geschikt voor FCL maar niet voor LCL.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zie op HL heel vaak voorbij komen dat de goederen een CE keurmerk hebben.

Jep, en (gelukkig) wordt dan ook redelijk vaak gecorrigeerd dat CE geen keurmerk is, maar een markering; niet meer dan een "eigen verklaring" van veiligheid, zoals je zelf ook al aangeeft.

 

En laten we ook niet vergeten dat veel producten niet voorzien zijn van een CE markering maar van een China Export logo

 

Ook al is dit gedaan dan nog lijkt het mij een goed idee dat een importeur dat zelf nog eens dubbel (laat) controleren

Zeker! Dat is bij sommige producten al bijna een vereiste aan het worden voor verzekering, met name omdat productieprocessen en gebruikte onderdelen nogal eens willen veranderen ,en het keuringsrapport dan feitelijk gedateerd is.

Veel importeurs beseffen niet of niet goed genoeg dat een productaansprakelijkheidsverzekering beoogt een incidentele of onopzettelijke ontwerp- of productiefout te dekken, en dus niet het structureel wijzigen van een getoetst productieproces door de fabrikant om financieel voordeel te halen uit het gebruik van minder goede componenten!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk dank voor de uitgebreide en heldere beantwoording van mijn vragen. Daar ben ik erg blij mee! Geweldig.

 

Samengevat ben ik tot de volgende lijst met mogelijkheden gekomen om mijn aansprakelijkheid te beperken. Beperken / uitsluiten van aansprakelijkheid door:

1) Een productaansprakelijkheidsverzekering.

 

Een verzekering beperkt je aansprakelijkheid niet, maar dekt hooguit de financiële gevolgen daarvan als de schade een gedekt evenement is.

 

Ik heb hier waarschijnlijk niet de goede bewoording gekozen. Het gaat mij vooral om de financiële gevolgen. Ik ben absoluut bereid om de scooters aan allerhande tests etc. te onderwerpen om hun veiligheid te testen en aan te tonen. Zolang ik bij een fabricagefout maar niet voor ettelijke miljoenen moet opdraaien uit mijn privevermogen. Dan kan ik de rest van mijn leven daarvoor blijven werken. Als mijn bedrijf failliet gaat wil ik dat nog wel scharen onder ondernemersrisico.

 

2) Opnemen clausule in Algemene Voorwaarden of los contract met de koper (lijkt niet mogelijk).

 

Afwijzen, verleggen of beperken van de directe schade is niet mogelijk, afwijzen of beperken indirecte schade en gevolgschade is wel mogelijk en ook zeer verstandig.

 

Valt letsel bij een ongeluk door een fabricagefout onder indirecte of directe schade? (lijkt mij indirect). Het gaat mij dus om de risico's die ongelimiteerd zijn. De medische kosten bij een ongeval kunnen in de miljoenen lopen, dat kan ik nooit betalen. Eventueel een keer een nieuwe scooter moeten vergoeden, dat lijkt me een aanvaardbaar risico. Daar kan ik ook een reserve voor opnemen in mijn begroting.

 

4.Agent te worden in plaats van Importeur.

 

"Agent" of "handelsagent" is een vage term. Als je bedoelt niet importeren dan ben je ook niet productaansprakelijk. Iemand anders importeert dan dus.

Let overigens op bij bemiddelingsconstructies waar de klant zogenaamd een rechtstreeks contract met de fabrikant aan gaat: dat oogt al snel als een schijnconstructie om productaansprakelijkheid als importeur te ontlopen.

 

Het gaat mij om dit verschil: http://www.ondernemersplein.nl/artikel/importeur-of-handelsagent/

Ik zou best handelsagent willen worden ipv importeur als dat mijn risico aanzienlijk vermindert. Maar dat heeft natuurlijk geen zin als dit als een schijnconstructie wordt gezien.

 

Alle bovenstaande zaken beperken alleen (en eventueel) de financiële gevolgen van aansprakelijkheid.

 

Beperken van de aansprakelijkheid zelf (kans en gevolgen) doe je o.a. door

een deugdelijk product

keurings- en testrapporten, bij voorkeur van een internationaal erkend instituut zoals TÜV

duidelijke productspecificaties

uitgangscontrole fabriek

steekproefsgewijze ingangscontrole van iedere zending en dan niet alleen op deugdelijkheid van het eindproduct zelf, maar vooral ook op wijzigingen in de specificaties van gebruikte onderdelen en materialen.

 

Vanzelfsprekend wil ik zelf ook een deugdelijk product. Het is lastig dit als startend ondernemer onomstotelijk aan te tonen.

Kan iemand mij enige indicatie geven van de kosten die gemoeid zijn bij het laten maken van keurings- en testrapporten?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Valt letsel bij een ongeluk door een fabricagefout onder indirecte of directe schade? (lijkt mij indirect). Het gaat mij dus om de risico's die ongelimiteerd zijn. De medische kosten bij een ongeval kunnen in de miljoenen lopen, dat kan ik nooit betalen.

Productaansprakelijkheid is de schade aan personen of zaken als gevolg van een ondeugdelijk product. Letsel bij een ongeluk is dus (juist de voornaamste) directe schade, net als de materiële schade aan zaken anders dan de scooter zelf

 

De noodzakelijke kosten voor gezinsvervangende hulp bij revalidatie en eventuele inkomstenderving van het slachtoffer is gevolgschade (het heeft een duidelijk oorzakelijk verband met de oorzaak)

 

Dat de partner van het slachtoffer hierdoor ook niet het geplande en al betaalde weekendje weg kan met haar oud studiegenoten is indirecte schade

 

Eventueel een keer een nieuwe scooter moeten vergoeden, dat lijkt me een aanvaardbaar risico. Daar kan ik ook een reserve voor opnemen in mijn begroting.

Schade aan de scooter zelf is geen productaansprakelijkheid, maar een garantiekwestie.

 

Ik zou best handelsagent willen worden ipv importeur als dat mijn risico aanzienlijk vermindert. Maar dat heeft natuurlijk geen zin als dit als een schijnconstructie wordt gezien.

Als jij als handelsagent bemiddelt tussen een Chinese Fabrikant en een grote fietsenwinkel voor afname van een aantal scooters zal dat geen probleem zijn. Bij afname van 1 scooter, kleine winkels en met name bij consumenten ligt dat anders. Laat je er in ieder geval goed over voorlichten door een jurist

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Casper en Norbert voor dit superhelder vraag en antwoord verhaal !

Nog 1 vraag hierover (ik weet niet hoe ik een quote moet maken, dus deze heb ik even tussen stippellijnen gezet)

 

-----------------------------

Quote:

 

3) Verleggen van aansprakelijkheid naar fabrikant door het afsluiten van een apart contract.

 

 

 

Zie 2. Verleggen is niet mogelijk zolang jij de importeur bent en blijft

-----------------------------

 

Ik begrijp dat ik als importeur altijd aansprakelijk ben voor directe schade door en product dat ik verhandel, indien in deze heb afgenomen van een producent/leverancier buiten de EU.

Ik kan me voorstellen dat je met de betreffende producent/leverancier contractuele afspraken kun maken dat hij in een dergelijk geval de door jou geleden schade vergoed.

Is dit mogelijk of heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0
Ik kan me voorstellen dat je met de betreffende producent/leverancier contractuele afspraken kun maken dat hij in een dergelijk geval de door jou geleden schade vergoed.Is dit mogelijk of heeft iemand hier ervaring mee?

Niet alleen mogelijk, maar ook heel gebruikelijk dat in een overeenkomst afspraken gemaakt worden over de wederzijdse vergoeding van gevolgschade bij een toerekenbare tekortkoming. Sterker nog: ik zou zelfs afraden om te importeren zonder zo'n overeenkomst!

 

Een contract werkt wel altijd 2 kanten op: is een productaansprakelijkheidsclaim bijvoorbeeld jouw fout (verkeerde opslag, verkeerd transport, verkeerde assemblage etc) dan kan de producent eventuele schade (imagoschade, derving) ook op jou verhalen.

 

Voor directe schade is zo'n overeenkomst niet per sé nodig: jij kunt ook van rechtswege jouw schade verhalen op de veroorzakende producent (of jouw productaansprakelijkheidsverzekeraar doet dat voor je)

 

Zolang je je er maar van bewust bent en blijft dat die afspraken alleen invloed hebben op jouw regres (verhaalsmogelijkheden). Maar jij bent en blijft voor de schadelijdende partij nog steeds de partij die de schade moet vergoeden: je kunt jouw claim niet doorschuiven naar de fabrikant.

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Higherlevel leden,

 

Ik haak op dit draadje in omdat het m.i. veel betrekking heeft op de casus. Samen met een vriend van me wil ik een batch GPS track and trace systemen importeren. Deze wordt aangesloten op de + en- pool van de accu. Wij hebben de afgelopen 2 jaar verschillende test units in gebruik gehad, steeds van dezelfde leverancier in China. Nu zijn we op het punt gekomen de batch te bestellen voor verdere vermarkting in NL(afnemende partijen reeds gevonden).

 

Wij hebben aan onze ''fabrikant/handelaar'' in China laten weten een CE-markering nodig te hebben. Hij kwam met de volgende instantie:

http://en.tobylab.cn/

test this content: (EMC+LVD+RF+SAR). It will cost USD2200

only test content: EMC+LVD+RF. It will cost USD1000

 

Wat is jullie mening? Is deze instantie voldoende om het product in NL/EU te vermarkten?

Link naar reactie
  • 1

Hallo, ik ben erg benieuwd voor welke oplossing je hebt gekozen aangezien ik met hetzelfde probleem zit. Ik heb RVS flessen geïmporteerd die ik wil verzekeren voor financiele gevolgen van productaansprakelijkheid en weet niet bij welke verzekeraar ik daar tegen een acceptabele premie terecht kan.

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.