• 0

BTW bij levering binnen EU en klant buiten EU

We hebben een klant gevestigd buiten de EU. Deze besteld bij ons een aantal artikelen en wil deze bij zijn afnemer (in principe ook ondernemer) in Duitsland geleverd hebben. Hoe kan ik deze transactie het beste verwerken binnen mijn administratie. De goederen blijven binnen de EU en zouden in aanmerking kunnen komen voor een Intracommunautaire levering, echter ik heb geen BTW nummer van de ontvanger in Duitsland. Dit is immers voor ons alleen een afleveradres. Betekent dit dan dat ik BTW in rekening moet gaan brengen? Als ik geleverd zou hebben aan mijn klant buiten de EU zou ik (uiteraard aantoonbaar) het nultarief in rekening kunnen brengen.

Wat is hierin de juiste route?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe krijg ik het voor elkaar om toch met 0% btw te factureren, moet ik dan het BTW nummer hebben van onze opdrachtgever buiten de EU of van de geadresseerde waar ik de goederen naar toe verzend?

Dient onze opdrachtgever dan voor de BTW geregistreerd te zijn binnen Duitsland?

Ik zal dan ook aangifte moeten doen voor de levering.

• 0

volgens mij is het de bedoeling dat jullie klant buiten de EU zich in DLD meldt als BTW-ondernemer. Bij een dergelijke ABC transactie is namelijk sprake van 2 leveringen:

1. die van jou aan je klant wordt (vanwege het transport naar DLD) een ICL en dus met 0% BTW. Daarvoor heb jij het Duitse BTW-nummer van je klant nodig nadat die zich dus in DLD heeft geregistreerd.

2. Jouw klant levert vervolgens een binnenlandse levering in DLD aan de ontvanger. Die levering is belast met Duitse BTW.

Zie ook het voorbeeld van de belastingdienst hier.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ik ben hier nog niet helemaal uit en het blijft opspelen met allerlei variaties die steeds meer voorkomen.

Op dit moment speelt het volgende;

Opdrachtgever (facturerende partij) is een klant uit de USA. Deze wil graag aan een derde partij in Duitsland geleverd hebben. Dit betreft een ondernemer waarvan het BTW nummer bekend is. Nu lever ik dus aan Duitsland, maar factureer aan de USA. Ik loop vast met de aangifte BTW en ICP. Immers ik zou de levering moeten aangeven als intracommunautaire levering, maar mijn factuur is bij ons digitale aangifte programma leidend en die ziet het als een 'export'. Daarnaast zou de ontvangende partij de levering ook als verwerving moeten verwerken, maar zal niet voor de goederen betalen, dit doet namelijk de klant uit de USA.

Hoe kan ik dit op de 1 of andere wijze toch correct verwerken?

• 0

. Daarnaast zou de ontvangende partij de levering ook als verwerving moeten verwerken, maar zal niet voor de goederen betalen, dit doet namelijk de klant uit de USA.

Je hebt het antwoord van Joost blijkbaar niet goed begrepen. De ontvangende partij is bij deze oplossing niet de Duitse (eind)ontvanger maar de klant uit de USA die in DLD intra-communautair verwerft. Alternatief kan de klant uit de USA zich ook in Nederland registreren voor de BTW en zelf de intracommunautaire levering aangeven. Je factureert dan zelf met NL BTW.

Verder lijkt het me tijd voor een nieuw aangifte programma dat verschil ziet tussen het ship-to en bill-to adres.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar