Ga naar inhoud
Geplaatst:

s-ossc

Ik heb voordat ik mijn eenmanszaak gestart ben, aanloopkosten gemaakt. Om te starten heb ik cursussen gevolgd. Hoe journaliseer ik die ?

Featured Replies

Geplaatst:

mmint

Dat ligt eraan. Wanneer ben je gestart? Wanneer heb je de cursussen gedaan? Wat voor cursussen waren het?

Geplaatst:

s-ossc

• Auteur

De cursussen heb ik in augustus gedaan. Ik ben 1-11-2014 gestart. Het betreft een (duik) instructeursopleidilg en voorts lidmaatschapskosten Padi en verzekering voor mijn instructeur zijn. Alvast dank.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag

je hebt een studie gevolgd t.b.v. toekomstige winst uit onderneming. Dan zijn het - ik vind het ook wat krom - geen aftrekbare zakelijke kosten, maar studiekosten die aftrekbaar zijn in de aangifte IB.

Het onderscheid zit daarin dat studiekosten voor een ondernemer aftrekbaar zijn als ze gericht zijn op het in stand en op peil houden van vakkennis.

Studeer je t.b.v. toekomstig inkomen dan komen die kosten in de IB-aangifte bij de persoonsgebonden aftrek in aanmerking.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

s-ossc

• Auteur

Dank Joost ! Ik leg het vast en neem het mee met de aangifte IB. Stel nu, dat het andersoortige kosten zouden zijn. En betaald vanaf mijn eigen prove rekening. Hoe zou zo'n journaalpost er dan uitzien ?

debet: 4xxx kosten

aan : 1xxx privé

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Klopt

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

s-ossc

• Auteur

Dank

Geplaatst:

s-ossc

• Auteur

Dag Joost, nog een laatste vraag ... De kosten die ik na mijn examen bij Padi heb gemaakt, zijn abonnement- en verzekeringskosten. Verplicht om onder hun vlag te mogen examineren. Ook IB of 4xxx kosten. gr Henk

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Dat zijn zakelijke kosten, die je maakt opdat je omzet kan genereren.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.