• 0

software diensten aan zakelijke Amerikaanse klanten

Ik ga cloudgebaseerde software diensten aan zakelijke klanten in Amerika verkopen.

 

Deze kan ik zonder Nederlandse BTW factureren, maar op de website van de Nederlandse belastingdienst staat: De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Mijn vragen zijn:

- moet ik aangifte daarover in de VS doen? zo ja, hoe?

- moet ik aan extra factuureisen voldoen als ik zaken met de VS doe?

- moet ik kunnen bewijzen dat mijn VS klanten bedrijven zijn? zo ja, hoe?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Richard

 

 

Dat gaat alleen over de EU leveringen aan consumenten.

 

SaaS levert buiten de EU en dus zijn de regels van de VS van toepassing. Hij moet zich dus melden in de VS als mogelijk BTW ondernemer.

 

http://www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers

 

Dit is echt een wespennest. Niet alle staten van de VS kennen BTW op diensten van ondernemers.

Zoek eerst maar eens of je in een van de categorieën valt in de gegeven link.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Richard

 

Dat gaat alleen over de EU leveringen aan consumenten.

 

Ik ben er niet helemaal in thuis, maar er staat ook duidelijk uitgelegd aan welke voorwaarden je (als Nederlandse/Europese) ondernemer je moet voldoen om (ex btw) te leveren toch?

 

Als hij zich in Nederland vestigt moet hij toch aan de NL regelgeving voldoen? Hoe het met de afdracht precies werkt; geen idee, is daar dit niet voor: http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/telecom/one-stop-shop-guidelines_nl.pdf?

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

@Richard: dank je wel voor de link. Joost heeft gelijk de artikel gaat alleen over EU leveringen. Dit is wel nuttige informatie mocht ik in de toekomst aan EU klanten leveren.

 

@Joost: dank je wel voor de naar de IRS site. mijn situatie staat er niet beschreven, maar ik heb wel telefoonnummers van de International Taxpayer Service Call Center van de IRS kunnen vinden. Ga hun vandaag bellen.

Joost, weet jij of ik moet kunnen bewijzen dat mijn VS klanten bedrijven zijn, mocht ik een keer een audit van de Nederlandse belastingdienst krijgen?

 

Alvast bedankt! Miriam

Link naar reactie
  • 0

Heb begrepen dat onder de Amerikaanse wetgeving, een state alleen lokale bedrijven kan verplichten sales tax in te houden en af te dragen.

Verantwoordelijkheid voor het netjes melden en betalen van de sales tax bij online aankopen buiten de eigen state, ligt bij de klant. ::)

 

Ligt echter een wetsvoorstel dat daar verandering in kan gaan brengen: http://en.wikipedia.org/wiki/Marketplace_Fairness_Act

 

==

 

weet jij of ik moet kunnen bewijzen dat mijn VS klanten bedrijven zijn, mocht ik een keer een audit van de Nederlandse belastingdienst krijgen?

 

 

ja, dat moet je sowieso.

 

Kan je dat ook toelichten?

 

Dat de Nederlandse belastingdienst bewijs wil hebben dat het een Amerikaanse klant is en geen Nederlandse kan ik begrijpen. En dat is doorgaans aan de hand van de betaalgegevens eenvoudig aan te tonen.

Maar wat maakt het onze belastingdienst uit of het een Amerikaans bedrijf of Amerikaanse particulier is?

En hoe zou je aan moeten tonen dat het een zakelijke klant is, als het gaat om bijvoorbeeld een eenmanszaak, die zich in veel landen nergens hoeven in te schrijven?

Link naar reactie
  • 0

Maar wat maakt het onze belastingdienst uit of het een Amerikaans bedrijf of Amerikaanse particulier is?

En hoe zou je aan moeten tonen dat het een zakelijke klant is, als het gaat om bijvoorbeeld een eenmanszaak, die zich in veel landen nergens hoeven in te schrijven?

 

Gaat niet zozeer om de vraag ondernemer of particuliere klant als wel dat je kunt aantonen dat de omzet uit de VS komt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel Joost en Maxn voor de uitleg dat ik moet kunnen aantonen dat de omzet uit de VS komt.

 

@Maxn: wat de marketplace fairness act betreft wordt dit inmiddels in enkele staten toegepast. bijvoorbeeld heb ik vandaag met de bd in Pennsylvania getelefonneerd en daar is het wel zo dat ze sales tax gaan inzamelen van buitenlandse bedrijven die cloudgebaseerde software services aan PA klanten leveren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.