• 0

Verzekering tegen ontslag [ingeleend personeel met vast contract]

Beste Forumleden,

 

Een week of 2 geleden zaten we op kantoor te brainstormen wat er gebeurd als een klant failliet gaat en dat al zijn ingeleende krachten bij ons een fase 4 (vast) contract hebben.

 

Wij doen de werving en selectie niet voor de klant, de klant brengt zelf de werknemers aan en wij nemen het juridisch werkgeverschap over.

 

Wij zijn verzekerd tegen een faillissement d.m.v. een kredietverzekering, dit dekt de kosten van de openstaande factuur bij ons.

 

Maar nu komen we bij het probleem aan, als de inlener failliet gaat dan zitten wij met zijn personeelsleden in onze maag om het zo maar te zeggen.

 

Het duurt 3 tot 6 maanden om een ontslagvergunning aan te vragen en goedgekeurd te krijgen.

Dit houd in dat je 3 tot 6 maanden het bruto salaris moet doorbetalen, je kan zeggen dit is ondernemersrisico of je moet het risico maar in je marge doorrekenen maar daar neem ik geen vrede mee.

 

Nu leven we inmiddels in 2015 en je kan zo'n beetje alles verzekeren, maar een verzekering voor de situatie zoals boven beschreven schijnt toch nog erg moeilijk te zijn.

 

Dus ik dacht laat ik het eens posten op higherlevel en kijken of mensen hier ervaring mee hebben of een oplossing voor weten .

 

 

www.jmpersoneelsdiensten.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu leven we inmiddels in 2015 en je kan zo'n beetje alles verzekeren, maar een verzekering voor de situatie zoals boven beschreven schijnt toch nog erg moeilijk te zijn.

Interessante vraag! Ik kan me niet heugen die ooit eerder te zijn tegengekomen.

 

Het lijkt mij voor een verzekeraar een erg lastig risico om in te calculeren: dynamisch risico, hoge human factor, conjunctuurgevoelig, onduidelijk wat de daadwerkelijke schade voor jou is (kun je de mensen niet elders plaatsen?) en kleine markt (alleen voor uitzendbureau's) waar veel verzekeraars toch al weinig interesse in hebben. Kans is daardoor groot dat - als er al een partij voor te vinden is die dat risico wil dragen - het tarief dusdanig hoog is, dat het niet meer interessant voor jou is om het risico te verzekeren.

 

En veel verzekeraars zullen inderdaad - en niet geheel ten onrechte denk ik - van mening zijn dat dit risico nu uitgerekend jouw ondernemersrisico is. Verzekeraars zijn niet erg happig op het verzekeren van dynamische conjunctuurgevoelige ondernemersrisico's, kredietverzekering is daarin het uiterste.

 

Meest voor de hand liggende optie lijkt mij om de kredietverzekeraar te vragen of er naast de directe kosten van het faillissement (de openstaande facturen) eventueel ook aanvullende dekking mogelijk is voor dit soort gevolgschade?

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Je slaat precies de spijker op zijn kop, de kredietverzekeraar keert zeker vervolgschade uit maar nu komt het. Als je bijv. 7 fte verloond dan praat je over ongeveer € 30.000,00 per maand dus wil je de vervolg schade verzekeren dan dien je een limiet te hebben van € 210.000,00, dit is onrealistisch voor de meeste bedrijven van zo'n kleine schaal.

 

Wel even een kleine nuance, het probleem ligt natuurlijk ook aan dat wij geen uitzend organisatie zijn dus het terug plaatsen van mensen is dus heel erg lastig.

www.jmpersoneelsdiensten.nl

Link naar reactie
  • 0
maar nu komt het. Als je bijv. 7 fte verloond dan praat je over ongeveer € 30.000,00 per maand dus wil je de vervolg schade verzekeren dan dien je een limiet te hebben van € 210.000,00, dit is onrealistisch voor de meeste bedrijven van zo'n kleine schaal.

Het lijkt me dat als dat het maximale neerwaartse risico is, die limiet juist heel realistisch is.

Probleem van die limiet lijkt mij de acceptatie en de prijs daarvan.

 

Ik vrees dat de kredietverzekeraar er heel realistisch tegen aankijkt en sowieso al de meeste ervaring met en animo voor dit soort risico's heeft. Ik zie overige risicodragers hier niet voor warm lopen, maar je kunt het uiteraard altijd proberen. Ik zou alleen niet weten bij wie.

 

Wel even een kleine nuance, het probleem ligt natuurlijk ook aan dat wij geen uitzend organisatie zijn dus het terug plaatsen van mensen is dus heel erg lastig.

Excuus, je bent ongetwijfeld een payroll organisatie. Maar als die personeelskosten voor jou tot aan datum ontslagvergunning sunk costs zijn, dan kun je ze net zo goed voor een lagere inleenprijs elders aan het werk laten gaan. Beter voor die mensen (aan het werk, arbeidsritme) en beter voor jouw portemonnee. aan 3 - 6 maanden betaald stil zitten heeft niemand wat, toch?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.