Na aardig wat zoekwerk op diverse fora waaronder Higherlevel, en het niet niet compleet kunnen maken van het plaatje voor mijn specifieke situatie, hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Situatie:
- Op 1-01-14 ben ik samen met mijn compagnon een arbeidsbemiddelingsorganisatie begonnen.
- De structuur betreft 1 werk BV en 2 holdings.
- Ik ben 100% eigenaar van mijn holding en mijn compagnon 100% van de zijne.
- We zijn ieder 50% aandeelhouder van werk BV.
- We zijn in loondienst bij onze eigen holding.
- In 2014 hebben we te weinig omzet gegenereerd om het gebruikelijk loon uit te keren.
- In 2015 kunnen wij het gebruikelijk loon (44.000,-) per DGA uitkeren.
Actie:
Om de management fee te berekenen die mijn holding aan de werk BV maandelijks gaat factureren, wil ik te werk gaan als volgt:
Bruto loon: 44000,- / 12 = 3666,67 p/m
Management fee: 3666,67 + 21% BTW = 4436,67
Vraag:
1. Om mijzelf vanuit de holding op de juiste en meest efficiënte manier salaris uit te kunnen keren, zou ik graag duidelijk hebben of mijn denkwijze en berekening de juiste is.
2. Kan ik de betaalde BTW over de management fee (die ik via de holding afdraag) via de werk BV weer aftrekken?
3. Aangezien de holding en werk BV geen fiscale eenheid zijn, kan ik de BTW niet achterwege laten, correct?
4. Loonstrook: Waar moet ik rekening mee houden naast de 1125,58 aan loonheffing? Dien ik 4,85% aan "inhouding bijdrage Zvw" te berekenen of ben ik hier niet verplicht toe omdat ik 50% aandelen bezit en dus niet ontslagen kan worden?
Ik hoop dat iemand voldoende bagage heeft om mij te helpen aangezien ik mijzelf (en de management fee) nog niets heb "durven" uitkeren voordat ik zeker weet dat ik geen correcties hoef toe te passen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Shiners
Shiners
Goedemiddag,
Na aardig wat zoekwerk op diverse fora waaronder Higherlevel, en het niet niet compleet kunnen maken van het plaatje voor mijn specifieke situatie, hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Situatie:
- Op 1-01-14 ben ik samen met mijn compagnon een arbeidsbemiddelingsorganisatie begonnen.
- De structuur betreft 1 werk BV en 2 holdings.
- Ik ben 100% eigenaar van mijn holding en mijn compagnon 100% van de zijne.
- We zijn ieder 50% aandeelhouder van werk BV.
- We zijn in loondienst bij onze eigen holding.
- In 2014 hebben we te weinig omzet gegenereerd om het gebruikelijk loon uit te keren.
- In 2015 kunnen wij het gebruikelijk loon (44.000,-) per DGA uitkeren.
Actie:
Om de management fee te berekenen die mijn holding aan de werk BV maandelijks gaat factureren, wil ik te werk gaan als volgt:
Bruto loon: 44000,- / 12 = 3666,67 p/m
Management fee: 3666,67 + 21% BTW = 4436,67
Vraag:
1. Om mijzelf vanuit de holding op de juiste en meest efficiënte manier salaris uit te kunnen keren, zou ik graag duidelijk hebben of mijn denkwijze en berekening de juiste is.
2. Kan ik de betaalde BTW over de management fee (die ik via de holding afdraag) via de werk BV weer aftrekken?
3. Aangezien de holding en werk BV geen fiscale eenheid zijn, kan ik de BTW niet achterwege laten, correct?
4. Loonstrook: Waar moet ik rekening mee houden naast de 1125,58 aan loonheffing? Dien ik 4,85% aan "inhouding bijdrage Zvw" te berekenen of ben ik hier niet verplicht toe omdat ik 50% aandelen bezit en dus niet ontslagen kan worden?
Ik hoop dat iemand voldoende bagage heeft om mij te helpen aangezien ik mijzelf (en de management fee) nog niets heb "durven" uitkeren voordat ik zeker weet dat ik geen correcties hoef toe te passen.
Bij voorbaat dank!
Shiners Recruitment B.V.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48400-management-fee-berekenen-obv-gebruikelijk-dga-salaris/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag