• 0

CE markering, een makkie?

Bij voorbaat alvast sorry voor een eventuele 'domme vraag' echter kan ik het antwoord niet direct vinden in de overvloed aan informatie. Ik werk bij een bedrijf wat machines bouwt en ben aan het uitzoeken hoe we zo snel en goedkoop mogelijk aan een CE markering komen. De machine is inmiddels bijna af. Ik ben op de hoogte van de diverse richtlijnen en geharmoniseerde normen, ook weet ik dat ik een notified body moet inschakelen voor de keuring (ivm mogelijk gevaarlijke machine) Begrijp ik de stappen en regels goed als ik stel dat: zodra we het technisch dossier en de gebruiksaanwijzingen in elkaar gezet hebben de keuring kunnen laten plaatsvinden, EG verklaring tekenen en de sticker plakken? (lijkt zo simpel, vraag me af of ik er misschien te licht over denk)

 

De machine wordt geassembleerd uit onderdelen/producten die voornamelijk uit de US of China komen (geen CE) ik begrijp dat dat in principe geen probleem is als je hele machine maar aan de CE richtlijnen voldoet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Begrijp ik de stappen en regels goed als ik stel dat: zodra we het technisch dossier en de gebruiksaanwijzingen in elkaar gezet hebben de keuring kunnen laten plaatsvinden, EG verklaring tekenen en de sticker plakken? (lijkt zo simpel, vraag me af of ik er misschien te licht over denk)

Kort antwoord: ja. Als de overeenstemmingsbeoordeling door de notified body (voor machines meestal- of wellicht zelfs uitsluitend? -DEKRA of TÜV) positief is, is de machine daarmee veilig bevonden.

 

Langer antwoord: voor de keuring zelf kan specifiek aanvullend onderzoek nodig zijn, zoals ontwerponderzoek, productietests en beoordeling van het productie- en assemblage proces

 

De machine wordt geassembleerd uit onderdelen/producten die voornamelijk uit de US of China komen (geen CE) ik begrijp dat dat in principe geen probleem is als je hele machine maar aan de CE richtlijnen voldoet.

Een machine is een som der delen. Dat speelt al een rol bij de verificatie van jullie kwaliteitssysteem

En ook in nadere beoordeling van productie/assemblage proces zal de deugdelijkheid van de componenten - en met name de controle daarop - een rol spelen.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi topic Herman ;)

 

@TS

Het is lang niet altijd nodig om een product te laten testen door een notified body, dat ligt helemaal aan het soort machine. Volgens mij is het zelfs zo dat je slechts voor enkele specifieke zaken verplicht bent om een NB in te schakelen.

 

Het feit dat de onderdelen die je inkoopt geen CE hebben maakt het geheel wel wat complexer.

 

Snel, goedkoop en CE zijn woorden die zich moeilijk in één zin laten gieten. Hoogstens met enkele keren het woord "niet" er tussen. Niet snel, en meestal ook niet goedkoop.

 

Edit:

De werkwijze die jullie hanteren (eerst bouwen en dan pas nadenken over CE) is niet de meest handige. Heel veel CE gerelateerde zaken kun je tackelen door er in je ontwerp al rekening mee te houden. Onder andere bewegende delen en spanning voerende delen afschermen bijvoorbeeld. Achteraf is dit vaak ook goed te doen maar in veel gevallen is het makkelijker en goedkoper om bij het ontwerp al rekening met deze zaken te houden.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Als je elektrische, hydraulische en/of pneumatische onderdelen en/of actuators hebt gebruikt die je vanwege besparing van andere merken, zonder CE-keuring hebt ingekocht en toegepast, kun je zo'n machine niet aanbieden voor een CE-keuring en zullen eerst die onderdelen ook CE-gekeurd moeten worden. Je kunt in zo'n situatie ook niet zelf een geldig/betrouwbaar CE-verklaring opstellen, omdat je niet eens gestreefd hebt om te trachten alle elektrische/ elektronische en bewegende onderdelen in te kopen, die al een CE-keuring hebben ondergaan. Je kunt dus simpelweg niet aantonen dat je de verantwoording voor de veiligheid van die machine kunt garanderen, ook al zet je er een heel grote beschermkap/muur omheen. Het is juist om die reden dat de hele CE-policy is opgezet, zodat mensen streven naar toepassing van gekeurde onderdelen.

Link naar reactie
  • 0

Je mag best niet CE gekeurde delen gebruiken. Je moet dan zelf de veiligheidsanalyse doen of laten doen. CE gecertificeerde delen hebben het voordeel dat je niet of beperkt de veiligheid ervan hoeft te onderzoeken, maar slechts de veiligheid van de gehele machine. Je mag doorgaans erop vertrouwen dat de fabrikant van deze delen uitgebreid onderzocht heeft of er geen veiligheidsrisico's in hun producten zitten en je ze volgens voorschrift gebruikt. Een machine opgebouwd uit CE gecertificeerde delen geven in ieder geval aan dat je de veiligheid serieus neemt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.