• 0

Eenmanszaak om naar rechtsvorm vof met dochter

Beste leden,

 

Ik bezit al 25 jaar een kapsalon en wil dit nu eigenlijk samen gaan doen met mijn dochter.

 

Ik wil nog niet helemaal stoppen, dus ik dacht om samen een vof te doen nu heb ik een eenmanszaak. Kan dit zomaar of stop ik dan fiscaal voor de helft?

 

Het resultaat is al ongeveer 5 jaar stabiel rond de 50.000, wel bezit ik een eigen pand (niet heel groot) en deze wil ik buiten de vof houden?

 

Kan iemand een idee geven waar ik op moet letten. Ik heb wel een adviseur maar wil voordat ik daarnaar toe ga een beetje weten hoe of wat.

 

Alvast bedankt!

 

Groet Carla

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Carla

 

Dingen om op te letten:

 

1. als je je dochter toe laat treden tot jouw bedrijf door er een VOF van te maken, dan staak je jouw eenmanszaak. Dat leidt in beginsel tot belastingheffing als er stakingswinst is. Vraag je adviseur dus naar zijn visie op stakingswinst (is die er en hoe hoog is die?).

 

2. je kunt een voorbehoud maken op eventuele stille reserves en de eigendommen van de onderneming. Oftewel: je dochter gaat met jou de VOF aan, maar alles wat jij inbrengt blijft van jou, ook als jullie de VOF weer ontbinden. Vraag je adviseur hoe hij denkt dat voorbehoud vorm te geven.

 

3. maak een VOF-akte. Dochter of niet, dit is een zakelijk huwelijk en dat ga je niet aan zonder afspraken over wie wat mag en kan doen zonder instemming van de ander. Wat er gebeurt bij ziekte, overlijden, gedwongen of vrijwillige uittreding, inspanningen etc etc.

 

4. spreek met je dochter duidelijk af dat dit zaken zijn. Op de werkvloer is geen tijd voor privé en privé is er geen tijd voor werkvloerzaken. Hoe moeilijk soms ook, houd dat strikt gescheiden.

 

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Carla,

 

allereerst proficiat dat je zelfs nu nog zo'n resultaat overeind weet te houden. Waar ik vandaan kom struikel je over de kapperszaken en verdienen de meesten net een karige droge boterham.

 

Dan mijn wedervraag: is het heel erg belangrijk dat je dochter NU als ondernemer in de zaak stapt? Of is het ook een mogelijkheid dat ze 2015, 2016 en 2017 bij jou in dienst komt? Na drie jaar werknemerschap is het sowieso mogelijk om de zaak fiscaal "zonder afrekenen" aan haar over te dragen.

 

Als je je eigen pand 'buiten de VOF' wil houden, komt het er op neer dat je een VOF vormt met je dochter, dat jij de kappersinventaris, de klantenkring, etc. inbrengt, en het "gebruik en genot" van het pand. Niet het pand zelf. Je dochter brengt haar arbeid in, en koekjes.

 

Belastingtechnisch blijft het pand hoe dan ook ondernemingsvermogen, want jij gebruikt het volledig in je onderneming.

De VOF betaalt aan jou huur voor het gebruik van het pand, die huur wordt bij jouw winstdeel opgeteld en daar betaal je belasting over.

 

Als jij over pakweg 10 jaar besluit dat het mooi is geweest en je stapt uit de VOF, wordt het pand niet meer gebruikt in jouw onderneming, jij stopt dan namelijk met ondernemen. Het pand verhuist, zoals dat zo in het jargon heet, naar box 3. In werkelijkheid verhuist het helemaal nergens heen en blijft het gewoon op zijn plek, maar belastingtechnisch is het vanaf dat moment privé-vermogen. Op dat moment dient er ook over afgerekend te worden, en met afrekenen bedoel ik dat het verschil tussen de boekwaarde op de fiscale balans en de echte waarde, opgeteld wordt bij je winst.

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.