• 0

KVK inschrijving voor kleine webshop.

Beste Forumleden,

 

Waarschijnlijk zullen de ervaren leden hier weer denken 'Oh niet weer zo'n wanneer wel of niet inschrijven vraag', echter denk ik toch een net wat andere vraag te hebben. Ik heb al een hele poos het forum en Google afgespeurd maar nergens lijkt een duidelijk en/of concreet antwoord te staan.

 

Mijn vraag is als volgt, ik wil een kleinschalige webshop gaan opzetten. Er is zeker potentie om te kunnen groeien maar door hevige concurrentie is het ondenkbaar voor mij om een 'fatsoenlijke' omzet te kunnen gaan draaien in de eerste maanden (misschien wel jaren). Nu heeft een kennis van me eind vorig jaar ook geprobeerd zich in te schrijven bij de KvK (nu was dit niet voor een webshop maar kleinschalige verkoop in bijv een kapsalon waar zij een etalage kon plaatsen). Deze aanvraag is afgekeurd omdat het meer als een hobby werd aangezien en ze het beter kon aangeven bij de belasting.

 

Is het dus mogelijk om voor een (zeer) kleine webshop een KvK nummer aan te vragen? Ik vind het persoonlijk ook prima dit privé aan te geven via de belasting, maar het oogt niet professioneel om een webshop te starten zonder een aanwezig KvK nummer en zo al snel (vele) potentiële klanten ervan weerhouden een aankoop te doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of ze de expertise hebben durf ik niet te zeggen, maar veel keus heb je er niet in.

 

Overigens zul je een hoop topics vinden rond dit onderwerp, maar waarschijnlijk niet het antwoord wat je zoekt. Er is geen objectief of consequent criterium dat alle kvk's gebruiken om iets wel of niet in te willen schrijven. Raar maar waar.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het persoonlijk ook prima dit privé aan te geven via de belasting, maar het oogt niet professioneel om een webshop te starten zonder een aanwezig KvK nummer en zo al snel (vele) potentiële klanten ervan weerhouden een aankoop te doen.

De esthetische waarde van een KvK-nummer is gering. Wij ondernemers letten erop, maar consumenten niet of nauwelijks. Bij goed ontworpen webpagina's zal het consumenten niet snel opvallen dat een KvK-nummer ontbreekt. En vice versa: er zijn verbazingwekkend veel amateuristisch ogende webwinkels waarbij een KvK-nummer een slecht webdesign echt niet beter maakt.

 

Er is een veel belangrijkere reden waarom een KvK-nummer belangrijk is: zonder kun je geen iDEAL aanbieden.

Link naar reactie
  • 0

De reden is me ook niet helemaal duidelijk, lijkt er soms op dat ze er gewoon weinig zin in hebben.

 

Anderzijds kun je je inschrijven met een bedrijfsplan, en dat zo ambitieus maken als je wilt. Een geprojecteerde omzet van 20k, >3 dagen per week fulltime bezig zijn etc, dan zullen ze je inschrijving wel accepteren (en heb jij het kvk nummer dat je graag wou). Dat er vervolgens van die ambities niet zoveel terecht komt is ondernemersrisico ;)

 

Je zou misschien denken dat ze daar achter komen, maar in de praktijk gebeurd het voor zover ik weet vrijwel nooit dat iemand gedwongen wordt uitgeschreven: er zijn zat slapende eenmanszaakjes met letterlijk 0 omzet per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Anderzijds kun je je inschrijven met een bedrijfsplan, en dat zo ambitieus maken als je wilt. Een geprojecteerde omzet van 20k, >3 dagen per week fulltime bezig zijn etc, dan zullen ze je inschrijving wel accepteren (en heb jij het kvk nummer dat je graag wou). Dat er vervolgens van die ambities niet zoveel terecht komt is ondernemersrisico ;)

 

Dit is natuurlijk een optie, maar wordt er dan niet gekeken naar mijn huidige salaris/werksituatie? Zitten hier verder gevolgen aan indien ik deze 'verwachtingen' niet na kom? (In hoeverre dat natuurlijk mogelijk is)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Naast nodig voor iDEAL dient een factuur ook aan vereisten te voldoen. Eén daarvan is vermelding van het KvK nummer. Echter, lever je alleen aan particulieren dan hoeft dit niet.

 

Alhoewel ik mij dan afvraag: waar koop jij de producten in? Is dat particulier of bij een ondernemer?

Indien laatste het geval is, wenst deze een KvK nummer van je? Want in basis is dit fiscaal gezien wel vereist.

 

En dan is het wat mij betreft vreemd als de KvK gebaseerd op inkomen je niet als ondernemer ziet, als je wel aan de factuurvereisten moet voldoen. Maar afijn... wellicht koop je particulier in, heb je dus geen KvK nodig en kun je na een jaar bekijken of je omzet dermate is dat je fiscaal wel als ondernemer wordt gezien en alsnog inschrijven bij de KvK.

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

In principe meot je je inschrijven bij de KvK op het moment dat je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, om winst te maken.

 

Maar als je alleen maar via een marktplaats verkoopt, of alleen maar aan familie en vrienden verkoopt zonder mogelijkheid voor buitenstanders via jou in te kopen, kom je in een twijfelgeval terecht.

 

De inschrijving wordt vaak gezien als het officieel begin van het bedrijf, en dat wordt dan gebruikt voor allerlei regelingen en belastingregels; de regel dat kosten afgeschreven mogen worden tot 3 maanden voor inschrijving bijvoorbeeld. Het is een startende onderneming maar een of drie jaar van de datum van inschrijving (hangend er vanaf) en zo maar door. Het is dus een duidelijk moment die je tactisch voor kan kiezen.

 

Maar zo moet je het ook zien denk ik dan: De kern van ondernemer zijn is kiezen, en ook uitvoeren wat je zelf neer wilt zetten. Als een of andere medewerker bij de semi-overheid een te grote drempel vormt dan hoe ben je van plan om met leveranciers, financiers, en niet te vergeten je klanten en prospectief klanten, mee om te gaan?

 

Maak je beslissing, en ga erheen als je overtuigd bent, en voer je plan uit. Laat je niet bij de eerste vraagtekens van een wildvreemde uit het veld slaan. Als ze het weigeren, ga je dan de volgende dag terug. Werkend bij de KvK zijn een heleboel mensen en dan mag je verwachten dat een aantal een slechte dag heeft gehad. Dat kan. Maar als het de grootste stoot is die je tegen moet als ondernemer dan heb je een leuke ervaring gehad.

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.