Aangezien onze boekhouding een groot fiasco was (laten we zeggen compleet verkeerd) zijn we vanaf scratch 2011 tot 2014 aan het herzien en corrigeren.
Alles klopt nu, nagecheckt met meerdere programma's.
BEHALVE, privé betalingen (die wel zakelijk zijn). Dit komt omdat we met zn drieën zijn, en vaak dingen zijn betaald als de rekeninghouder er niet was.
Maar hoe moet ik dit verwerken in mijn boekhouding?
Ik heb voor de hoofdrekening van ons bedrijf een saldo overzicht, en een saldo overzicht voor ons 3 apart.
Stel voor:
Persoon 1 koopt een printer voor 100 euro. Die betaald hij met zijn eigen rekening, maar het is geheel en enkel voor het bedrijf (geen privé gebruik).
De kosten mogen dus worden afgeschreven, evenals de BTW (nagevraagd bij de Belastingdienst).
Maar hoe worden de kosten verwerkt in de boekhouding? Onze conclusie was alsvolgt:
Klopt dit? Of moet het zijn dat het bedrag nimmer "fictief" naar de zakelijke rekening wordt gestort, maar enkel direct als kosten worden opgegeven. Wij vonden dit namelijk zeer onlogisch aangezien het een indirecte storting is in het bedrijf vanuit prive middelen. En hierdoor de inkomsten van Persoon 1 zouden moeten worden verlaagd aangezien hij anders meer winst krijgt genoteerd dan hij werkelijk heeft.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Tyran
Tyran
Hallo allemaal,
Aangezien onze boekhouding een groot fiasco was (laten we zeggen compleet verkeerd) zijn we vanaf scratch 2011 tot 2014 aan het herzien en corrigeren.
Alles klopt nu, nagecheckt met meerdere programma's.
BEHALVE, privé betalingen (die wel zakelijk zijn). Dit komt omdat we met zn drieën zijn, en vaak dingen zijn betaald als de rekeninghouder er niet was.
Maar hoe moet ik dit verwerken in mijn boekhouding?
Ik heb voor de hoofdrekening van ons bedrijf een saldo overzicht, en een saldo overzicht voor ons 3 apart.
Stel voor:
Persoon 1 koopt een printer voor 100 euro. Die betaald hij met zijn eigen rekening, maar het is geheel en enkel voor het bedrijf (geen privé gebruik).
De kosten mogen dus worden afgeschreven, evenals de BTW (nagevraagd bij de Belastingdienst).
Maar hoe worden de kosten verwerkt in de boekhouding? Onze conclusie was alsvolgt:
Boeking 1:
1) Persoon 1, €100 privé storting (fictieve betaling aan zakelijke rekening)
2) Zakelijke rekening, +€100 privé storting op saldo
3) Zakelijke rekening, -€100 zakelijke kosten (printer)
4) Persoon 1 winst voor IB aangifte = privé opnames - privé stortingen = belastbaar inkomen?
Klopt dit? Of moet het zijn dat het bedrag nimmer "fictief" naar de zakelijke rekening wordt gestort, maar enkel direct als kosten worden opgegeven. Wij vonden dit namelijk zeer onlogisch aangezien het een indirecte storting is in het bedrijf vanuit prive middelen. En hierdoor de inkomsten van Persoon 1 zouden moeten worden verlaagd aangezien hij anders meer winst krijgt genoteerd dan hij werkelijk heeft.
Hoor graag van jullie!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48814-vof-aankopen-met-prive-pas-hoe-te-verwerken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag