• 0

10 jaar VOF in probleem, biedt BV uitkomst?

Beste HL leden,

 

Ik heb meer dan 10 jaar lang een VOF, ben met een winkel begonen, daarna groothandel erbij, daarna import en export erbij. We hadden nooit lening gehad, tot op een dag ING Bank (onze eigen bank) ons heeft gebeld. ING zag onze geldstroom steeds meer geworden en vroeg of we geld nodig had, en bood een lening van EUR 80,000 aan in de vorm van doorlopende krediet. We zijn akkoord gegaan. Ik en mijn vrouw heeft voor de leningcontract getekend.

 

Met die EUR 80.000 gingen we de groothandel/import/export aktiviteiten uitbreiden en meer personeel indienst nemen. In het begin ging het goed, omzet ging snel om hoog. Maar vanaf 3-4 jaar geleden ging steeds moeilijker, de winstmarge werd steeds kleiner en personeelkosten steeds hoger, plus nog paar keer pech gehad. De bankrekening stond nu op rood (- EUR 80.000), en nog eens een schuld van EUR 200.000 aan onze buitenlandse handelspartner. We moest dus iets doen om de probleem op te lossen.

 

We hebben aantal personeels ontslaan en we gingen met de handelspartner praten. Hij ziet ons groothandel/im/export aktiviteiten wel zitten en wou de schuld gedeeltelijk omruilen voor minimaal 50% aandelen van ons bedrijf. Maar vanwegen de VOF rechtsvorm is dat niet makkelijk. Bovendien is onze winkel winstgevend, we willen de winkel liever niet kwijt.

 

Een kennis van ons heeft de volgende advies gegeven, Graag wil ik van jullie mening daarover horen.

 

Plan

 

1 oude VOF geruisloos doorschuiven naar een nieuwe BV

alle schulden worden de schuld van BV?

 

2 een nieuwe VOF oprichten

ijn vrouw en ik als vennoten, dan behouden we de ondernemersaftrek.

 

3 BV verkoopt de winkel aktiviteit aan nieuwe VOF, winkel personeel gaan naar VOF, groothandel personeel blijven bij BV. prijs moeten we nog bepalen, bijvoorbeeld EUR 40.000. We gaan gespreiden aan BV betalen.

 

4 BV gaat de aandelen ruilen voor de schuldverminding. De buitenlandse handelspartner krijgt bijvoorbeeld 50% (of meer) voor EUR 100,000 (of meer) schuldvermindering. Hij wordt ook de mededirecteur van BV.

 

Volgens mijn kennis is het de beste manier, maakt het niet uit wat er met groothandel gebeurt, hebben we tenminst winkel nog. De schuld van de groothandel is EUR 100.000 of meer teruggebracht, voor ons veel makkelijk verder te gaan. Als de groothandel toch failliet gaaat, zijn onze prive vermogen afgeschermd.

 

Mijn vraag is: Is het zo? Als de BV bijvoorbeeld na aantal jaar failliet gaat, krijgen ik en mijn vrouw geen problemen van de bank? De banklening van EUR 80.000 hebben we getekend, niet De buitenlandse handelspartner.

 

Andere vraag: op internet kom ik term Euro-bv tegen, is dat iets voor me? zeg maar van VOF naar CF omvormen met daarboven 2 Engels Ltds, eentje van ons, eentje van onze handelspartner.

 

alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Groeten,

 

App

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat inderdaad niet werken.

Verplichtingen van de vof kunnen niet zonder toestemming van schuldeisers doorgeschoven worden. Je zult persoonlijk aansprakelijk blijven.

bedankt voor uw reactie. dus ik moet gewoon met VOF doorgaan? als de groothandel aktiviteit geen genoeg winst in de toekomst kan maken, dan blijven mijn winkel en prive vermogen altijd in gevaar?

Link naar reactie
  • 0

nee hoor je kunt best die bv beginnen maar alle schulden die je nu op je prive rusten moet je van uit gaan dat je daar prive voor verantwoordelijk blijft.. de bank gaat 100% zeker niet tekenen voor de overgang van de aansprakelijkheid van jullie prive naar de rechtspersoon (de bv).

Ik verwacht ook niet meteen dat jullie handelspartner dat wel zou willen. maar goed als zij bereid zijn 100.000 euro te betalen voor het halve bedrijf.. zijn ze misschien ook wel bereid 200.000 voor 80 of 90% te betalen zodat die 200.000 euro wel prive van je nek af is. en ja misschien zien zij wel zoveel toekomst in de groothandel dat ze wel bereid zijn om te tekenen voor het overgaan van de aansprakelijkheid van jullie prive naar de bv.

 

maar in normale verhoudingen tussen schuldenaar en schuldeiser zal een schuldeiser niet snel zijn rechten opgeven en moet je er niet zomaar van uit gaan dat al je schulden opeens van prive afgeschermd kunnen worden, maar omdat je een handelspartner hebt die bereid is te investeren zou het misschien wel lukken om de grootste aap van je schouders te krijgen.. Dn blijft alleen de bankschuld over, wellicht kun je die ook gewoon beter in de nieuwe VOF houden zodat je zelf wel volledige controle houd over de aflossing daarvan want in een bedrijf met een partner die 50% of meer bezit zouden ook beslissingen genomen kunnen worden die het terugbetalen van die oude lening belet om de groei van de activiteiten van de groothandel te financieren. Jullie partner zal vermoedeijk als top prioritiet hebben dat die groothandel groeit en winstgevend word terwijl jullie belang vooral is o snel mogelijk van die financiering met prive aansprakelijkheid af te komen.

 

 

dat zijn zo even uit de losse pols mijn gedachten over de situatie.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor uw advies.

Als we de banklening van EUR 80.000 binnen VOF houden. Is het misschien makkelijker als ik vanuit oude VOF de groothandelsaktiviteiten plus voorraad, klantbestaand enz, en natuurlijk de schuld van EUR 200.000 aan en nieuwe BV verkopen?

 

Link naar reactie
  • 0

dat zou wellicht ook kunnen, dat zijn zaken waar alleen een verstandig oordeel over gegeven worden door een expert die alle ins en outs van jullie situatie in beschouwing kan nemen.

 

Voordeel van alleen de groothandelsactiviteiten "verkopen" kan ook zijn dat je geen schuld hebt om je vof terug te kopen uit de bv. het klinkt mij dan ook wat logischer dan alles in een bv schuiven en dan een deel terugkopen terwijl je in principe in die constructie een ton kwijt raakt maar ook weer 40.000 extra schuld aan de bv opbouwt van 40.000, ook weer met prive aansprakelijkheid. dan is je aansprakelijkheid slechts afgenomen van 280.000 naar zo'n 220.000

 

ALS het zou lukken de groothandelsactiviteiten met de hele schuld aan de handelspartner in de bv onder te brengen en daarbij ook de prive aansprakelijkheid te verliezen op die 100.000 die in principe bijft staan en wellicht moet je over die schuld dan binnen de bv nog een soort afbetaalplan maken..

maar kom je heel goed weg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie is of zijn de andere firmanten?

 

Wat voor bezittingen staan er tegenover de genoemde schulden?

 

Hebben jullie ook nog tegoeden uitstaan of moeten afschrijven? Courante voorraden?

 

Zijn er contracten die jullie en de buitenlandse handelspartner binden?

 

Wat is jullie (exclusieve) verzorgingsgebied? Voor de winkel en groothandel.

 

Hoe stelt de bank zich op dit moment op?

 

Als de bankschuld opgeëist wordt of de buitenlandse partner de stekker eruit trekt, val je om of moet je vanuit privé flink bijspringen ondanks de nu winstgevende winkel.

 

Wat bedoel je met:

 

Hij wordt ook de mededirecteur van BV.

Wat voor privévermogen dient afgeschermd te worden?

 

Het lijkt me dringende zaak om die bankschuld op een of andere manier en op korte termijn in te lossen. Als de bank dit leest of weet dan moet dat ook.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.