• 0

zzp-er uitgeschreven bij kvk zonder te melden bij opdrachtgever

Beste mede ondernemers,

 

Sinds enige tijd lees ik mee op dit forum en nu heb ook ik een vraag aan jullie.

 

Ik heb een bedrijf binnen de bouwsector en werk regelmatig met verschillende zzp-ers. Een daarvan heb ik vorig jaar voor het eerst ingehuurd en een kvk uittreksel, var e.d. van 2014 heb ik in mijn bezit.

Dit jaar heb ik hem weer voor een klus ingehuurd en bij toeval (invullen nieuw administratiesysteem) kom ik erachter dat hij is uitgeschreven bij de kvk. Vreemd want ik weet van niets. Ik heb hem om zijn gegevens van 2015 gevraagd maar nog niets ontvangen. Wel heb ik een normale factuur van hem ontvangen.

 

Ik vraag mij even af wat nu te doen? Hij kan niet meer ingehuurd worden maar kan ik hier nog problemen mee krijgen ? Via google kom ik niet veel verder, de site van de inspectie szw heb ik ook doorzocht (misschien niet voldoende gezocht?).

 

Ik hoor graag jullie mening/advies.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je niet in de indruk hebt dat dit achteraf gezien kan worden als verkapte loondienstrelatie is er zonder VAR niet zoveel aan de hand. Als je de persoon langere tijd fulltime inhuurt kan dat natuurlijk zo gezien worden. Zonder VAR loop je dan als opdrachtgever het risico dat je alsnog sociale lasten, pensioen, etc. moet afdragen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Ron. Nee, ik huur hem niet fulltime in en ben in het bezit van een VAR verklaring dus er kan (ga ik vanuit) geen misverstand bestaan over verkapt dienstverband. Alleen jammer dat ik er nu per ongeluk achteraf achterkom, hij heeft al wel een klus uitgevoerd nl.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt geen VAR van 2015, ik zou zijn betaalde inkomsten wel opgeven bij de belastingdienst, ben je overigens ook verplicht.

 

Daarnaast heb je hem zelf ook gevraagd naar zijn status van ondernemerschap, misschien verandert met een geldige reden.

 

Hoe zit het met de BTW of is dat verlegd?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor ieders gemak; dit is wat de belastingdienst daarover meldt:

Hebt u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien aan ons opgeven. U moet dat doen als de persoon die de betalingen krijgt aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

Deze persoon is niet bij u in dienstbetrekking.

Deze persoon verricht de werkzaamheden of diensten niet als ondernemer.

Wanneer je ervan uit kan gaan dat hij als ondernemer opereert, hoef je dus geen opgave te doen. [nadruk in vet zelf toegevoegd]
Link naar reactie
  • 0

Beste RiVe,

 

Naar zo'n verplichting was ik op zoek, had een vaag gevoel dat ik er iets mee moest...Ik heb wel de VAR van 2014, die is nog geldig dit jaar (maar in combinatie met uitschrijving kvk niets meer waard denk ik). De werkzaamheden zijn inderdaad verlegd in dit geval.

Ik heb hem ook gesproken inmiddels en hij reageerde heel verbaasd, wist nergens van. Hij gaf aan naar de kvk te gaan en te kijken wat er aan de hand was.

 

Link naar reactie
  • 0

Er was inderdaad iets niet helemaal goed gegaan. Heb hem net weer gesproken en hij heeft net zijn huis verkocht en de kvk heeft hem uitgeschreven omdat ze geen adres aan hem konden koppelen. Het is inmiddels rechtgezet.

 

Gelukkig, want ik dacht al wat heb ik nou aan de hand? Voordeel zag ik ook niet direct maar was eigenlijk vooral gefocust op wat te doen hiermee. Maar goed, opgelost dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.