• 0

aangenomen werk inclusief btw(hoe en wat met hoog en laag tarief)

ik neem geregeld klussen aan, mij werkzaamheden vallen onder het lage BTW tarief van 6% en het geleverde materialen valt onder het hoge BTW tarief van 21 %.

 

als ik klussen aan neem voor een bepaald bedrag inclusief de levering van de bijbehorende materialen mag ik dan alles onder het lage tarief facturen of dien ik dit op te splitsen.

 

In de offerte is voor de klant niet zichtbaar welk bedrag er aan materiaal geleverd word en welk bedrag aan arbeid, ik heb dit immers als totaal bedrag geoffreerd en zou dit graag ook als totaal bedrag facturen zonder deze kosten uit te splitsen en zichtbaar te maken voor de consument.

 

hoe dien ik dit aan te pakken en in hoeverre moet ik materiaal uitsplitsen

 

bijvoorbeeld als ik een tuinman in huur worden de kosten van slijtage schoffel een doosje spijkers en dergelijk ook niet apart vermeld maar zit dit bij de uurprijs in. In hoeverre kan ik volgens dit principe mijn materiaal als arbeid met laag tarief uit laten betalen.

 

zijn hier regels voor vanuit de belastingdienst of dien je dit naar eigen inzicht en redelijkheid te factureren.

 

 

gr dowo

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Dowo,

 

Aangenomen werk moet je zo veel mogelijk splitsen op de factuur.

Dit kan al met 2 regels, arbeid en materiaal.

 

Vorig jaar een boekencontrole gehad voor een klant die dit zelfde euvel had.

Op materiaal zit dan altijd 21% ook al zijn je diensten voor arbeid in dit project 6% belast.

Bijvoorbeeld bij renovatie van een woning waarbij je nog tijdelijk gebruik kunt maken van de 6%-regeling.

 

Slijtage van gereedschap ed hoef je niet te factureren en kun je het beste verwerken in je uurtarief, of je neemt standaard een bedrag op voor klein materiaal, belast tegen hoog tarief.

 

Veel succes.

Administratiekantoor Vening

www.administratie-vening.nl

 

Voor starters en gerenomeerde ondernemingen!

Link naar reactie
  • 0

mag ik het materiaal niet verwaarlozen als dit onder een bepaald percentage blijf?

zo blijft het bedrag wat voor materiaal gerekend word onzichtbaar voor de consument.

 

 

ook is de waarde van het geleverde materiaal geregeld een gok en is voor mijn de waarde pas achteraf duidelijk, mocht dit verlies opleveren word dit als belasting ontduiking gezien of is dit ondernemers risico ?

 

hoe zit het met marge die ik op producten reken dit is immers arbeid t.b.v. het onderhoud terwijl dit normaliter als product gefactureerd word?

 

hoe doen bedrijven dit met de onder genoemde voorbeelden?

 

en een supermarkt levert immers ook producten aan huis die gratis bezorgd worden terwijl btw over bezorging 21% is en over levensmiddelen 6% maar ze noemen bezorging gratis waardoor ze dit kunnen ontduiken.

 

bij aanschaf van levensmiddelen voor 1 euro krijg je soms ook een gratis mok t.w.v. 5 euro terwijl de btw over het gratis product soms de waarde van het echte product overstijgt.

 

in hoeverre mag dit principe toegepast worden in de hoveniers sector ?

 

gr. dowo

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bijkomende kosten (kleine dingen dus) hoef je niet apart 21% BTW over te berekenen. Die worden geacht om op te gaan in je hoofdprestatie (die uit arbeid zal bestaan, neem ik aan).

 

Maar de materialen die jullie afspreken dat jij gaat leveren samen met jouw arbeid, die zal je apart (met 21% BTW) moeten berekenen.

 

Het heet namelijk:

"In het geval er één prijs wordt berekend voor een combinatie van afzonderlijke leveringen en/of diensten moet de prijs worden gesplitst als deze prestaties onder een verschillend BTW-regime vallen."

Link naar reactie
  • 0

 

en een supermarkt levert immers ook producten aan huis die gratis bezorgd worden terwijl btw over bezorging 21% is en over levensmiddelen 6% maar ze noemen bezorging gratis waardoor ze dit kunnen ontduiken.

 

 

Nu heb ik geen supermarkt (voel me dan ook niet aangesproken) maar om te stellen dat iedere grootgrutter of kleine kruidenier die "gratis" boodschappen bezorgt belasting ontduikt gaat me wat ver..... Daarbij is deze stelling ook niet correct.

 

Bezorgkosten zijn niet belast met het hoge BTW-tarief maar volgen het BTW tarief van de geleverde goederen. Dit geldt ook voor verpakking. Als je bij de bakker een brood koopt (6% BTW) betaal je ook 6% over de plastic zak waarin het brood verpakt is, terwijl je over een plastic zak normaliter 21% betaald. Mocht de grootgrutter bij het brood ook nog een fles sterke drank leveren dan worden de bezorgkosten naar verhouding berekend en belast.

 

Daarnaast bezorgt de supermarkt helemaal niet "gratis", de bezorgkosten zitten gewoon verrekend in de prijs van je boodschappen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het heet namelijk:

"In het geval er één prijs wordt berekend voor een combinatie van afzonderlijke leveringen en/of diensten moet de prijs worden gesplitst als deze prestaties onder een verschillend BTW-regime vallen."

 

bedankt voor u antwoord zou helaas graag een ander antwoord gezien hebben niet zozeer vanwege de kosten maar meer vanwege de inzichtelijkheid naar de klant toe

 

 

 

BJM

als ik zakelijk iets bestel komt er over de bezorg kosten gewoon 21% terwijl ik 6% artikelen geleverd krijg.

zakelijk ben ik immers in staat btw terug te vorderen en verkopen ze het 6% product dus met minder winst en betaal ik gewoon de bezorg kosten met hoog btw tarief zo hoef dit niet weg gemoffeld te worden in de product prijs om zo onder een lager btw tarief te vallen.

 

gratis bezorging bestaat inderdaad niet dit zit bij de prijs van het product in de supermarkt moet er immers ook aan verdienen.

maar door dit bij het product inbegrepen te doen betaald de klant over bezorging levensmiddelen maar 6%

ik zal de laatste zijn die dit belasting ontduiking noemt

mijn vraag is echter waarom mag bij voedingsmiddel wel gratis een 21% dienst bijgeleverd worden (bezorging)

en levering van naar verhouding kleine bedragen aan materiaal niet bij de prijs inbegrepen zijn mij arbeid beslaat immers de hoofdsom van de factuur evenals het overgrote deel van het materiaal wat allebei 6% bedraagt.

 

is hier geen regel voor te geven een brood zak zal inkoop ook 4 cent kosten over een brood van 150 cent, naar verhouding zou mijn levering de belastingdienst minder kosten als de gratis zak om het brood

bezorg kosten tot 10 kg zijn volgens mij rond de 7 euro bij de tnt post wat bezorging van boodschappen van minimaal 30 euro toch een btw voordeel geeft over ca 1/3 van het totaal bedrag (kosten bezorging zijn altijd discutabeler als materiaal want bezorging in eigen beheer is niet echt overzichtelijk te maken en bezorging voor een winkel scheelt weer in andere kosten zoals pand personeel diefstal enz.).

 

de vraag is dus is er een vastgestelde grens en waar ligt die ?

want over de hele samenleving worden hoog btw tarief diensten/producten weg gegeven bij verkoop van laag btw diensten/producten

 

gr dowo

 

 

Link naar reactie
  • 0
Goederen en diensten aan particulieren

 

Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken

--> Bron <--

Mij lijkt het dan niet verplicht om de bedragen te specificeren, hopelijk kan iemand met meer kennis van zaken dit bevestigen dan wel ontkrachten.

Uiteraard moeten de juiste bedragen met hoog en laag tarief in de boekhouding wel correct worden ingevuld.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het heet namelijk:

"In het geval er één prijs wordt berekend voor een combinatie van afzonderlijke leveringen en/of diensten moet de prijs worden gesplitst als deze prestaties onder een verschillend BTW-regime vallen."

de vraag is dus is er een vastgestelde grens en waar ligt die ?

want over de hele samenleving worden hoog btw tarief diensten/producten weg gegeven bij verkoop van laag btw diensten/producten

volgens mij is het antwoord gegeven, ben je nu op zoek naar de formule om alles wat met 21% BTW belast is gratis weg te geven, zodat je op je hele factuur 6% BTW kunt toepassen?

 

Hopelijk voor jou krijg je geen bezoek van een belastinginspecteur, die vergelijkt je 21% inkoop met je 21% verkoop, als dat niet met elkaar in balans is, krijg je op basis van je verkoopfacturen een correctie en mogelijk zelfs een boete.

 

Ga de concurrentie op een eerlijke manier aan, en reken daar waar het moet 21% BTW.

 

Link naar reactie
  • 0

Goederen en diensten aan particulieren

 

Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken

--> Bron <--

Mij lijkt het dan niet verplicht om de bedragen te specificeren, hopelijk kan iemand met meer kennis van zaken dit bevestigen dan wel ontkrachten.

Uiteraard moeten de juiste bedragen met hoog en laag tarief in de boekhouding wel correct worden ingevuld.

Als ik een offerte uitbreng aan een particulier, wil deze graag na afronding werkzaamheden een factuur. Dan krijg je wel een hele dubbele boekhouding als je de factuur voor de klant niet specificeert, en dit voor de boekhouding wel weer gaat specificeren.

 

Een hoop werk en weinig overzicht. :)

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het heet namelijk:

"In het geval er één prijs wordt berekend voor een combinatie van afzonderlijke leveringen en/of diensten moet de prijs worden gesplitst als deze prestaties onder een verschillend BTW-regime vallen."

de vraag is dus is er een vastgestelde grens en waar ligt die ?

want over de hele samenleving worden hoog btw tarief diensten/producten weg gegeven bij verkoop van laag btw diensten/producten

volgens mij is het antwoord gegeven, ben je nu op zoek naar de formule om alles wat met 21% BTW belast is gratis weg te geven, zodat je op je hele factuur 6% BTW kunt toepassen?

 

Hopelijk voor jou krijg je geen bezoek van een belastinginspecteur, die vergelijkt je 21% inkoop met je 21% verkoop, als dat niet met elkaar in balans is, krijg je op basis van je verkoopfacturen een correctie en mogelijk zelfs een boete.

 

Ga de concurrentie op een eerlijke manier aan, en reken daar waar het moet 21% BTW.

 

 

het is geen sinds mijn intentie om oneerlijk te concurreren. bovendien bestaat de markt waar ik me in bevind voor 3/4 uit zwart werk waar helemaal geen btw op geheven word en geen inkomstenbelasting op geheven word.

 

ben niet bang voor bezoek van belastingdienst want ik ontduik geen belasting als ik hier behoefte aan had dan had ik de vraag niet gesteld maar het gewoon gedaan gezien de naar mijn inzien discutabele btw categorieën. wil echter weten waar de grens ligt omdat ik weet dat conculega,s in mijn en andere markten dit wel doen er zijn honderden voorbeelden te noemen waar dit op zo,n manier gedaan word en wil weten in hoeverre dit wettelijk correct is en in mijn situatie toegepasts mag worden.

 

verwacht niet dat dit gaten in mijn boekhouding oplevert gezien de naar verhouding zeer kleine hoeveelheden waar dit bij mij van toepassing is en ik zowel 6 % producten inkoop die ik als 21% product weer doorverkoop of met verlegde btw en zowel in 21% als 6% diensten lever en een deel van mijn producten niet als inkoop terug te vinden zijn maar bij doorverkoop wel belast dienen te worden.

ik krijg ongeacht het percentage meer binnen als dat er uit gaat in die categorie.

 

 

ps. met het antwoord dat ik de werkzaamheden naar de klant toe niet hoef te specificeren mits ik dit in mijn eigen boekhouding wel doe is voor mij een acceptabele optie ondanks de extra administratieve lasten. dit gaat mij er echt niet om de klant 15 euro BTW korting te geven door te frauderen.

 

 

gr. dowo

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

er zijn wel degelijk officieel richtlijnen voor de belasting dienst heeft ze alleen goed verstopt op hun site

 

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/combinatie_goederen_en_diensten/combinatie_van_goederen_en_diensten

 

 

dus gezien de ondergeschiktheid van het bijgeleverde product en het feit dat de consument het als een dienst beschouwd mag ik alles onder 6% belasten

 

gr. dowo

Link naar reactie
  • 0

Als de overeenkomst is:

“Tuin opknappen voor 1000,- euro” dan hoef je inderdaad geen splitsing te maken wanneer je ook wat tuinhout hierbij gebruikt.

 

Als de overeenkomst is:

“Tuin opknappen en houten schutting plaatsen inclusief materiaal voor 2000,- euro” dan moet je een splitsing maken (materiaal apart).

 

Je moet er zelf over oordelen. De belastingdienst controleert.

 

Link naar reactie
  • 0

 

als ik zakelijk iets bestel komt er over de bezorg kosten gewoon 21% terwijl ik 6% artikelen geleverd krijg.

zakelijk ben ik immers in staat btw terug te vorderen en verkopen ze het 6% product dus met minder winst en betaal ik gewoon de bezorg kosten met hoog btw tarief zo hoef dit niet weg gemoffeld te worden in de product prijs om zo onder een lager btw tarief te vallen.

 

 

Dowo,

Bezorgkosten volgen het tarief van het geleverde product, dat is dus 0%, 6% of 21%. Verder heeft 6% of 21% BTW totaal niets te maken met verkopen met minder winst of niet. Winst of verlies wordt in principe bepaald door het verschil in aankoop en verkoopwaarde exclusief BTW. BTW die een verkoper ontvangt op zijn facturen wordt na aftrek van voorbelasting afgedragen aan de belastingdienst. Als een supermarkt een brood levert en over het brood 6% en over de bezorgkosten 21% BTW berekent draagt hij meer af aan de belastingdienst en wordt daar zelf niet beter of slechter van. Geen sprake dus van minder winst of wegmoffelen.

Link naar reactie
  • 0

 

als ik zakelijk iets bestel komt er over de bezorg kosten gewoon 21% terwijl ik 6% artikelen geleverd krijg.

zakelijk ben ik immers in staat btw terug te vorderen en verkopen ze het 6% product dus met minder winst en betaal ik gewoon de bezorg kosten met hoog btw tarief zo hoef dit niet weg gemoffeld te worden in de product prijs om zo onder een lager btw tarief te vallen.

 

 

Dowo,

Bezorgkosten volgen het tarief van het geleverde product, dat is dus 0%, 6% of 21%. Verder heeft 6% of 21% BTW totaal niets te maken met verkopen met minder winst of niet. Winst of verlies wordt in principe bepaald door het verschil in aankoop en verkoopwaarde exclusief BTW. BTW die een verkoper ontvangt op zijn facturen wordt na aftrek van voorbelasting afgedragen aan de belastingdienst. Als een supermarkt een brood levert en over het brood 6% en over de bezorgkosten 21% BTW berekent draagt hij meer af aan de belastingdienst en wordt daar zelf niet beter of slechter van. Geen sprake dus van minder winst of wegmoffelen.

 

bezorgkosten volgen alleen het btw tarief als de consument de bezorging als ondergeschikt aan het product beschouwd en het dus als een product ziet. met dat het apart op de factuur vermeld word is het dus gewoon 21%

 

winst en verlies word inderdaad bepaald door het verschil tussen aankoop en verkoop waarde en zodoende zal naar mijn idee bij door verkoop naar een ander bedrijf over het algemeen niet gratis bezorgd worden omdat de winst bij verkoop naar andere bedrijven minimaal is als bij verkoop naar particulier(althans in mijn branche) en ook heeft het bij verkoop naar bedrijven geen zin om onder laag tarief te bezorgen ze krijgen de btw toch terug.

 

----

Als een supermarkt een brood levert en over het brood 6% en over de bezorgkosten 21% BTW berekent draagt hij meer af aan de belastingdienst en wordt daar zelf niet beter of slechter van. Geen sprake dus van minder winst of wegmoffelen

----

bovenstaande stelling klopt naar mijn idee niet, ongeacht of hij de btw terug krijgt of niet gaat het leveren van een deel van het product onder een hoger btw tarief te kosten van zijn concurrentie positie.De consument kijkt immers naar de prijs inclusief btw als je zodoende de bezorging in de productprijs weg kan moffelen verhoogt dit je concurrentie positie want je hoeft minder btw af te dragen waardoor je winst hoger ligt

 

zolang de consument naar inclusief btw prijzen kijkt kan je minder winst pakken als je het geheel of deels onder een hoger btw tarief laat vallen, je word immers duurder.

er zijn een hoop mensen die voor een paar cent verschil naar een ander gaan en of dit verschil komt door een lager btw tarief of doordat er minder winst gemaakt word zal de gemiddelde consument een worst wezen.

 

gr. dowo

Link naar reactie
  • 0

 

zolang de consument naar inclusief btw prijzen kijkt kan je minder winst pakken als je het geheel of deels onder een hoger btw tarief laat vallen, je word immers duurder.

er zijn een hoop mensen die voor een paar cent verschil naar een ander gaan en of dit verschil komt door een lager btw tarief of doordat er minder winst gemaakt word zal de gemiddelde consument een worst wezen.

 

 

Kort samengevat, je betaalt 21% BTW over goederen die je inkoopt, diezelfde 21% BTW vraag je terug.

Vervolgens offreer je 6% BTW aan je klanten omdat je zelf stelt dat je goederen van ondergeschikt belang zijn aan je diensten. Je offerte is daardoor een paar centen goedkoper, daardoor heb een grotere kans op de opdracht.

 

Na afronding van de opdracht factureer je aan de klant een factuur met 6% BTW op goederen en diensten. Diezelfde 6% BTW draag je af.

 

Blijft er een verschil over tussen de terug gevraagde 21% BTW en de afgedragen 6% BTW, als je dan aan een belastinginspecteur kunt uitleggen dat de levering van goederen ondergeschikt is aan levering van diensten, handel jij volkomen terecht.

 

Is de belastinginspecteur van mening dat de inkoop van 21% goederen niet in balans is met de verkoop van 6% goederen, m.a.w. je hebt teveel BTW teruggevraagd en te weinig BTW afgedragen, lees; niet in rekening gebracht, dan heb je een dispuut met de belastinginspecteur.

 

Dat is al eerder gemeld in dit topic ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.