• 0

Simpel doch zeer nuttig idee beschermen

Ik zat vanmorgen lekker in de sauna te genieten, toen er ineens bijna letterlijk een gloeilampje boven mijn hoofd verscheen. Ik kon natuurlijk geen minuut meer stilzitten in die sauna en ben meteen wat octrooiliteratuur e.d. gaan lezen om te kijken of ik mijn idee uit kan werken en beschermen.

 

Daarbij loop ik tegen (afgezien van het prijskaartje 30.000 euro in e.u. alleen begrijp ik?) tegen i.i.g. 2 problemen:

 

1. Het is niet zozeer een product, meer een "productie"methode. Ik kan nergens duidelijk vinden of hier ook octrooi op te krijgen is of het te patenteren of iets soortgelijks?

Ik heb om het probleem te verduidelijken even een voorbeeld genomen waarbij je tegen een soortgelijk probleem aan loopt (dus niet het product waar het om gaat maar het probleem). Bijvoorbeeld notenschrift (muziek dus), het is niet echt een bepaald product, maar je kunt er gebruik van maken bij het fabriceren (van de muziekbladen). Valt zoiets te patenteren?

2. Ik zou graag informatie zoeken, maar ik wil natuurlijk niets uit de doeken doen over het idee. Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dat probleem. Daarom is mijn vraag of hier oplossingen voor zijn?

 

Ik begrijp dat reacties vast zullen zijn dat er weinig over te zeggen valt, zonder het preciese idee erachter te weten, maar ik ben zelfs al blij met het geringste beetje informatie. Hopelijk kan iemand me een stapje verder helpen :)

 

NB: Dit is trouwens mijn eerste bezoek aan dit forum, ziet er interessant uit!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bijvoorbeeld notenschrift, het is niet echt een bepaald product, maar je kunt er gebruik van maken bij het fabriceren.

 

Ook na 3x lezen snap ik niet wat hier staat. ::)

 

Maar om je op weg te helpen:

Kijk eens bij de ondernemersfaq (rechtsboven)

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=26;threadid=4112;action=display

 

En ken je deze al? (geknipt uit de o-faq)

 

http://www.iusmentis.com/

http://www.bie.nl/

 

Gr, Niek

 

Dit staat in de FAQ van bie.nl

vraag: Ik heb een idee en dat wil ik graag beschermen. Kan dat?

Antwoord: Een idee kunt u helaas niet laten beschermen, wel een product of proces.

 

http://www.bie.nl/faq/ikhebeenideeendatwilikgraagbeschermenkandat.asp?Loket=

 

Er vanuitgaande dat jouw productiemethode beschreven kan worden als een een productieproces zou je dit dus kunnen beschermen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga meteen de adressen bekijken :D Thnq Niek :)

 

En die zin, ik bedoel het muziekschrift, om klanken om te schrijven, dus muzieknoten :) Om de vraag anders te stellen, zou de bedenker daarvan in onze huidige tijd daar patent/octrooi op aan hebben kunnen vragen :)

 

Edit:

Wat ik nog niet helemaal snap, is "voorgebruik" nu hetzelfde als "prioriteitsaanvraag"

 

 

 

Voor de mensen die dit topic ook (ooit misschien) zullen lezen en een soortgelijk problemen hebben, zet ik ook even in dit topic. In het andere topic (zie link malamut hierboven), wordt er gesproken over "prioriteitsaanvraag", kost niet zoveel als octrooi en kan je kunt je ideeproduct of proces wel voorleggen aan bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo RdeWilde,

 

Niet meteen paniekeren.

 

Kun je jouw idee technisch omschrijven, heeft het een technische werking, als dat zo is kun je het patenteren, gaat het om een methode dan is het helaas pindakaas.

 

Van belang is verder dat je een gaat snuffelen in deze octrooi database om te zoeken of jouw vinding niet al door iemand anders vast gelegd is.

 

Als je een vertrouwelijk advies wilt, kun je bellen met de NOVU.

Dat is de Nederlandse uitvinders organisatie.

 

Het notenschrift valt in principe onder het auteursrecht.

Link naar reactie
  • 0

Hallo RdeWilde,

 

Niet meteen paniekeren.

 

Kun je jouw idee technisch omschrijven, heeft het een technische werking, als dat zo is kun je het patenteren, gaat het om een methode dan is het helaas pindakaas.

 

Van belang is verder dat je een gaat snuffelen in deze octrooi database om te zoeken of jouw vinding niet al door iemand anders vast gelegd is.

 

Als je een vertrouwelijk advies wilt, kun je bellen met de NOVU.

Dat is de Nederlandse uitvinders organisatie.

 

Het notenschrift valt in principe onder het auteursrecht.

 

Beetje kort door de bocht. Octrooien, patenten gaan mooi gezegd om een apparatus en methode, dus een ding dat iets doet. Ideeen zijn niet patenteerbaar.

Een zoekrapport is ook zeer aan te bevelen. Niet aleen om te zien wat er gepatenteerd is, maar ook om ideetjes op te doen hoe anderen een bepaald probleem hebben opgelost, en niet te vergeten of de uitvinders er ook daadwerelijk iets mee hebben gedaan. In de VS komt er on de database te staan of de uitvinder de uitvinding heeft overgedragen aan een bedrijf, dus of hij er centen voor vangt ;D

 

Vergeet echter niet dat er dagelijks patenten worden uitgegeven en dat er wel eens iets wordt misplaatst. Een zoekrapport is dus niet onfeilbaar maar blijft een belangrijk instrument en is zekere een goede eerste stap op weg naar de patent aanvraag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een zoekrapport is ook zeer aan te bevelen. Niet aleen om te zien wat er gepatenteerd is, maar ook om ideetjes op te doen hoe anderen een bepaald probleem hebben opgelost, en niet te vergeten of de uitvinders er ook daadwerelijk iets mee hebben gedaan. In de VS komt er on de database te staan of de uitvinder de uitvinding heeft overgedragen aan een bedrijf, dus of hij er centen voor vangt ;D

 

Vergeet echter niet dat er dagelijks patenten worden uitgegeven en dat er wel eens iets wordt misplaatst. Een zoekrapport is dus niet onfeilbaar maar blijft een belangrijk instrument en is zekere een goede eerste stap op weg naar de patent aanvraag.

 

 

Wat bedoel je met een zoekrapport ? Je kunt toch gewoon zelf een beetje in de databases rondsnuffelen. Kun je heel erg veel van leren..

 

Ik vind dat er veel te geheimzinnig over wordt gedaan. Als je een beetje de weg weet kun je heel veel zelf doen. Gelukkig hebben we HL om mensen op weg te helpen ;)

 

Ik ben er trouwens wel achter dat voor een ondernemer een stuk professionele begeleiding bij het patenteren van een eigen vinding , zeker als die maar weinig tijd beschikbaar heeft, geen overbodige luxe is.

Maar is de onderzoeksfase is dat m.i. nog helemaal niet nodig.

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

Een zoekrapport is ook zeer aan te bevelen. Niet aleen om te zien wat er gepatenteerd is, maar ook om ideetjes op te doen hoe anderen een bepaald probleem hebben opgelost, en niet te vergeten of de uitvinders er ook daadwerelijk iets mee hebben gedaan. In de VS komt er on de database te staan of de uitvinder de uitvinding heeft overgedragen aan een bedrijf, dus of hij er centen voor vangt ;D

 

Vergeet echter niet dat er dagelijks patenten worden uitgegeven en dat er wel eens iets wordt misplaatst. Een zoekrapport is dus niet onfeilbaar maar blijft een belangrijk instrument en is zekere een goede eerste stap op weg naar de patent aanvraag.

 

 

Wat bedoel je met een zoekrapport ? Je kunt toch gewoon zelf een beetje in de databases rondsnuffelen. Kun je heel erg veel van leren..

 

Ik vind dat er veel te geheimzinnig over wordt gedaan. Als je een beetje de weg weet kun je heel veel zelf doen. Gelukkig hebben we HL om mensen op weg te helpen ;)

 

Ik ben er trouwens wel achter dat voor een ondernemer een stuk professionele begeleiding bij het patenteren van een eigen vinding , zeker als die maar weinig tijd beschikbaar heeft, geen overbodige luxe is.

Maar is de onderzoeksfase is dat m.i. nog helemaal niet nodig.

 

Gr, Niek

 

Ik denk dat hier het nieuwheidsonderzoek bedoeld word.

Dit kan gedaan worden door een octrooigemachtigde, maar als je goed weet hoe de database in elkaar zit kun je dit ook zelf doen.

 

De volgende stap, patenteren kun je het beste doen met een octrooigemachtigde, alleen al het schrijven van een octrooi is een verhaal apart.

 

Maar we gaan er nu al te diep op in.

Laat RdeWilde eerst maar eens zelf wat (uitzoek)werk verrichten.

Dan kunnen we hem daarna wel weer verder helpen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat hier het nieuwheidsonderzoek bedoeld word.

Dit kan gedaan worden door een octrooigemachtigde, maar als je goed weet hoe de database in elkaar zit kun je dit ook zelf doen.

 

Een nieuwheidsonderzoek heb je in principe alleen voor een proces nodig. En ik geloof ook als je het octrooi gaat uitbreiden. Maar alleen voor het 1e jaar octrooi in Nederland hoeft dat niet. Je zit dan wel in het prioriteitsjaar en je kunt in dat jaar nog beslissen of je gaat uitbreiden of niet.

Link naar reactie
  • 0

Een zoekrapport is ook zeer aan te bevelen. Niet aleen om te zien wat er gepatenteerd is, maar ook om ideetjes op te doen hoe anderen een bepaald probleem hebben opgelost, en niet te vergeten of de uitvinders er ook daadwerelijk iets mee hebben gedaan. In de VS komt er on de database te staan of de uitvinder de uitvinding heeft overgedragen aan een bedrijf, dus of hij er centen voor vangt ;D

 

Vergeet echter niet dat er dagelijks patenten worden uitgegeven en dat er wel eens iets wordt misplaatst. Een zoekrapport is dus niet onfeilbaar maar blijft een belangrijk instrument en is zekere een goede eerste stap op weg naar de patent aanvraag.

 

 

Wat bedoel je met een zoekrapport ? Je kunt toch gewoon zelf een beetje in de databases rondsnuffelen. Kun je heel erg veel van leren..

 

Ik vind dat er veel te geheimzinnig over wordt gedaan. Als je een beetje de weg weet kun je heel veel zelf doen. Gelukkig hebben we HL om mensen op weg te helpen ;)

 

Ik ben er trouwens wel achter dat voor een ondernemer een stuk professionele begeleiding bij het patenteren van een eigen vinding , zeker als die maar weinig tijd beschikbaar heeft, geen overbodige luxe is.

Maar is de onderzoeksfase is dat m.i. nog helemaal niet nodig.

 

Gr, Niek

 

Ik denk dat hier het nieuwheidsonderzoek bedoeld word.

Dit kan gedaan worden door een octrooigemachtigde, maar als je goed weet hoe de database in elkaar zit kun je dit ook zelf doen.

 

De volgende stap, patenteren kun je het beste doen met een octrooigemachtigde, alleen al het schrijven van een octrooi is een verhaal apart.

 

Maar we gaan er nu al te diep op in.

Laat RdeWilde eerst maar eens zelf wat (uitzoek)werk verrichten.

Dan kunnen we hem daarna wel weer verder helpen.

 

Idd, ik werk in de VS waar we zo'n ding een searchreport noemen.

 

Ik wil ook nog wel iets toevoegen over je eigen zoektocht ondernemen. Het is een doolhof als je niet weet waar te zoeken, en je mist dus al gauw wat. Maar ook hier geldt weer, een stap op de goede weg zolang je de feilbaarheid ervan in je achterhoofd houdt.

Link naar reactie
  • 0

Indien u hier meer info over wilt hebben stuur dan de vragen dan eens, wat meer gespecificeerd, aan mij door of neem tel. contact op.

ik denk dat ik u wel het een en ander kan vertellen.

 

m.v.g.

 

Lu Holtzapffel

Adviseur I. E.

Bureau voor de Industriële Eigendom

+31(0)703986652

l.holtzapffel@bie.minez.nl

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo dennenappel,

 

Welkom op dit forum !

 

Het zou op zich fijn zijn als dergelijke vragen zo veel mogelijk op dit forum gesteld en beantwoord worden, behalve vertrouwelijke natuurlijk.

Op deze manier is en blijft deze informatie voor veel mensen direkt toegankelijk.

 

Toch wel fijn om iemand van buro IE op dit forum te hebben :)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt,

ik ben hier per ongeluk terecht gekomen en ken al diverse personen die hierop dit forum zit.

ik wil ook best wel mijn bijdrage leveren maar de meeste vragen zijn of te algemeen of te geheimzinnig zodat ik er (bijna) niet op kan reageren.

Vandaar dat ik mijn e-mailadres/tel.nr. heb achter gelaten zodat ik altijd bereikbaar ben. Schroom je niet om je vragen te stellen.

Kom ik er niet uit dan zal ik er voor zorgen dat er collega's klaar staan om te reageren op de vragen.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt,

ik ben hier per ongeluk terecht gekomen en ken al diverse personen die hierop dit forum zit.

ik wil ook best wel mijn bijdrage leveren maar de meeste vragen zijn of te algemeen of te geheimzinnig zodat ik er (bijna) niet op kan reageren.Vandaar dat ik mijn e-mailadres/tel.nr. heb achter gelaten zodat ik altijd bereikbaar ben. Schroom je niet om je vragen te stellen.

Kom ik er niet uit dan zal ik er voor zorgen dat er collega's klaar staan om te reageren op de vragen.

 

 

 

Hehe, dat heb ik ook. Ik zou willen dat ik wat meer kon meepraten, maar voorlopig zit er buiten zelf vragen stellen niet meer in.

 

Maar goed, dat zal nog wel komen zeker.

Link naar reactie
  • 0

Graag reageer ik even op dit topic omdat ik met een zelfde probleem zit. Ik heb een idee uitgewerkt wat voor een televisie zender bedoeld is. Het idee omvat een manier om via internet een hoop extra inkomsten te genereren en kijkers aan de zender te binden. In alle bescheidenheid durf ik het wel een gat in de markt te noemen, wat met minimale inspanningen een maximaal resultaat kan opleveren.

Een concept omschrijving heb ik reeds gedeponeerd bij de Belastingdienst. Ik vraag me echter af hoe ik de bewuste zender kan benaderen, zonder dat het idee zonder mij gaat toepassen. De televisiewereld staat hier toch enigzins om bekend.

Link naar reactie
  • 0

TV format's hebben we al eens eerder vragen over gehad zie deze link en deze link

 

Het probleem is een beetje dat een format met een kleine wijziging al weer als nieuw bestempeld word. Dat maakt het moeilijk zo niet onmogelijk om te beschermen.

Dus ook een combinatie met tv en internet wordt moeilijk.

 

Ik denk dat het fenomeen tv en omroep zoals we dat nu kennen over enkele jaren passé is.

Misschien kun je één van de eerste zijn, door jouw idee al in deze ontwikkeling te implementeren. Streaming tv of zo, maak er maar wat van

Wie weet ben je de Bart Boos van de nabije toekomst

 

Suc6

 

Link naar reactie
  • 0

Bart de Graaff had mijn broer kunnen zijn, en BNN zou wel eens heel blij met me kunnen zijn. Maar daar gaat het niet over. Bedankt voor de links en reactie. Het dekt niet geheel de lading, maar is wel nuttige info. Mijn idee is niet zozeer een format, maar meer een het opstarten van een nieuwe tak binnen een bestaande organisatie (zender) om de doelgroep van die zender langer vast te houden (en te bestoken met commercials).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.