• 0

Het hoe en wat van After Sales

Ik ben bezig met het opstarten van een bescheiden golfbaan. De driving range is zo goed al afgerond en binnekort wordt de start gemaakt met een kleine (par3) baan.

Er kan vrij gespeeld worden zonder GVB (Golf Vaardigeheids Bewijs, wat in Ned een voorwaarde is om een baan op te mogen) en ik hoop op deze manier veel bedrijven en groepen te trekken.

 

Nu wil ik ook aftersales gaan toepassen en ben bezig hierover de eerste ideeen op papier te zetten. Ik kom er nu al achter dat mijn Know How op dit gebied mij tekort schiet en ik ben nog niet tegen geschikte literatuur aangelopen ben. Ik was benieuwd naar jullie expertise/ ervaring op dit gebied; Is het belangrijk om vanuit een plan te werken of wordt er alleen even nagebeld? Hoe is dit het beste toe te passen en welke wijze zal het meest effectief zijn. Mijn doel is om informatie van de klant te krijgen zodat ik mij kan verbeteren, maar ook om nog even contact met de klant gehad te hebben (goede afsluiting)

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt vrij eenvoudig, je wilt horen wat ze ervan vonden en weten wat je kunt verbeteren. Dus ... zo moeilijk is het niet dan. Gewoon contact opnemen en je vragen stellen. Als je telefoonnummers hebt dan bellen. Zoniet dan korte enquete versturen maar reken niet op al te veel medewerking. Je kunt ook op diverse locaties kleine beoordelingsformuliertjes neerleggen (4 uit een a4). Hé, simpel, je wilt het weten om er voor te zorgen dat je relaties tevreden worden. Dat is toch super.

 

Groet, Remo

 

PS: Alles draait om aandacht. Het is alleen de vraag wat de juiste hoeveelheid aandacht is? Dat is altijd mijn insteek: www.amadeos.nl

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. Het klinkt inderdaad vrij eenvoudig, dat was ook mijn eerste idee. Maar ik wil graag alles verantwoord hebben voor mezelf en liep al denkende tegen steeds meer vragen op;

 

Waarom zou ik mensen bellen of waarom juist een enquete meegeven, wat kunnen de voor en nadelen zijn van enquetes neerleggen, hoe reageer ik op een klacht of hoe zou toekomstig personeel dit moeten doen.

 

De klanten moeten het waarderen dat ik ze nog even bel voor navraag en tevens moet ik er wijzer uitworden. Als ik al hoor dat bij een enquete de mesten het niet invullen komt dit omdat ze hier geen zin hebben dus de behoefte hiervoor niet voelen en misschien wel denken wat komt hij nu weer doen we zijn toch klaar.....

 

Het is voor mijn idee dus wel complexer dan een telefoontje plegen of een enguete neerleggen. Ik wil er ook over nadenken hoe en wat voor vragen belangrijk zijn. Eerst even kort informaal over de dag en dan nog de vraag of er klachen/ positieve dingen waren. Ik denk dt hier een hele gedachten ganga chter kan zitten en was benieuwd hoe de ervaringen van anderen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste Stemerdink,

 

Keep it Simpel !.

Ja, je kan eerst heeeeeeeeeeeeeeeeel lang nadenken en bedenken wat voor je klant belangrijk is en waarom je aftersales zou doen en hoe, etc.

 

Maar : doe het nou eerst simpel. Als je een klant belt en op een vriendelijke manier vraagt hoe ze het vonden en of ze suggesties hebben en daarmee klaar : mooi. Je merkt uit de reacties vanzelf wel wat ze wel en wat ze niet belangrijk vonden. En waar je dus de volgende keer specifieker naar moet vragen.

 

Maar Alot heeft gelijk : voor veel klanten zou het al een enorme egoboost betekenen als iemand de moeite neemt om ze op te bellen en te vragen naar hun eerlijke mening.

 

Allerbelangrijkste : Luisteren. En weten wanneer je moet doorvragen.

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reactie. Ik ben er ook van overtuigd dat aftersale mij winst kan opleveren. Misschien ben ik inderdaad al wel iets te ver met mijn gedachten, maar ik heb hiervoor wel een bepaalde reden. Ik zie aftersales als een belangrijk instrument. Als ik dit vanaf het begin goed toepas, kan ik ook daadwerkelijk vanaf het begin met een goed "relatiebeheersysteem" werken. Eventueel zelfs per deelgebied, wat ontbreekt er in een bepaald deelgebied en wat kan ik er nog meer uithalen. Ik denk dat dit juist bij mijn start van belang is voor de juiste ontwikkeling.

 

Heeft iemand hier dezelfde gedachten over, dit toevallig ook uitgewerkt/ toegepast en misschien enkele handvaten op papier staan waar ik mij op kan richtten met het schrijven van mijn plan?

 

Misschien weer heel wat vragen, maar ik ben heel benieuwd naar jullie mening

 

Vriendelijke groet Wouter

Link naar reactie
  • 0

vraag ook altijd aan je klant of zij nog een andere klant weten die van je baan gebruik zou kunnen maken. op deze wijze krijg je van iedere klant weer een nieuwe lead. kost niks, is zeer effectief en je hebt er weer eentje bij.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de basis ligt bij een goed en eenvoudig CRM systeem. Zorg ervoor dat je de meest essentiele informatie van elke klant boven water krijgt en ook e-mail adres. Je kunt tegen heel lage kosten een e-mail nieuwsbrief de deur uit doen om acties, ideeen en veranderingen te mailen.

 

Verder kun je in het systeem misschien een onderscheid maken tussen zakenlijke en privé personen zodat je je communicatie op hen af kunt stemmen.

 

Ben het ermee eens dat je het simpel moet houden, maar begin met het maken van een kwalitatieve databse. Van daaruit kun je later zo uitgebreid en ingewikkeld maken als je zelf wilt ;D

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook zoekende naar een format van een aftersales plan voor een evenement. Niet naar: Hoe kan je het beste de klant benaderen na een activiteit/bezoek van de dienst?

 

Die tips zijn conclusies die gegeven zijn zijn slechts conclusies. Ik ben op zoek naar het stapje ervoor, de literatuur of linkjes over aftersales.

 

Wie kan mij hierover informeren of helpen aan een atersalesplan (scriptie)?

 

Groetjes,

 

Charida Oumghar

 

Link naar reactie
  • 0

Charida,

 

Wat heb je zelf al over het onderwerp gevonden ? En wat heb je zelf bedacht zonder de studies, websites en theorien ?

Heb je zelf wel eens after sales meegemaakt ? Waarom werkte dit volgens jou wel of niet ?

Heb je Google gecheckt en zo ja, tot hoeveel pagina's ben je gekomen ? Heb je gecheckt bij de verschillende universiteiten-sites die het Web rijk zijn ? Heb je gekeken wat eventbureaus nu al doen aan after-sales ?

 

Begrijp mij niet verkeerd : ik en vele anderen hier willen je helpen. Maar het is vaak leuker helpen als je weet in welke situatie iemand zit en waarom zij of hij denkt dat haar/zijn benadering tot nu toe te kort gaat schieten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.