• 0

Invoerrechten op gerepareerd product.

Eerst een korte situatie schets. Vorig jaar een product uit Canada geleverd gekregen. Begin dit jaar retour gestuurd voor een reparatie. Twee weken geleden is het ding weer geleverd.

 

Gisteren kreeg ik van de Fedex een factuur met daarop invoerrechten. Ik was in de veronderstelling dat er geen invoerrechten over een gerepareerd product geheven werden. Deze heb ik immers bij de import al voldaan.

 

Vanmorgen de Fedex gebeld en die melden dat sinds januari 2014 ook invoerrechten op gerepareerde producten worden geheven. Eventueel zou ik een "document 69" kunnen invullen. Het doel hiervan wordt me echter niet duidelijk, wel vertelden ze dat de kosten dan nog hoger hadden geweest.

 

Klopt het dat men sinds januari 2014 invoerrechten heft over producten die na een reparatie geval weer het land binnen komen?

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Valt inderdaad onder passieve veredeling, of liever gezegd zou/had er onder kunnen vallen. Dat het product (er voor het gemak even van uitgaande) gratis is hersteld zodat je het voor niets terug gestuurd krijgt van de leverancier maakt voor de douane geen verschil, die kennen in beginsel geen gratis leveringen (zie ook deze draad.

 

De douane kan bij een invoeraangifte ook geen verschil zien tussen tussen een "nieuwe" levering en een levering van goederen die al eerder in de EU ingevoerd zijn. Tenzij je dus bij de uitvoeraangifte al kenbaar had gemaakt dat het product bestemd was om weer ingevoerd te worden en bij de (nieuwe) invoer hier op de juiste manier aangifte voor had gedaan had je dit zonder (of met minder) invoerrechten kunnen doen.

 

Dit heeft verder niets te maken met "januari 2014", of je hebt Fedex verkeerd begrepen of je bent geholpen door iemand met weinig douanekennis, een document (ED) 69 is sowieso al een antieke term.

Link naar reactie
  • 0

De reparatie was niet onder garantie, kosten waren +/- €600. Op de verpakking en de papieren stond dat het om een reparatie ging.

 

Maar moraal van het verhaal is dat ik de kosten dus gewoon moet gaan betalen. Nu gaat het niet om een wereld bedrag maar goed, elke euro is er een.

Bedankt voor de antwoorden.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.