• 0

Contract verplichting na wetswijziging?

Dag allemaal,

 

Ik heb een kleine eenmanszaak en zit momenteel met een "lastige" klant.

Vooropgesteld, mijn welgemeende excuses mocht de vraag al eerder gesteld zijn, het kan zijn dat ik op de verkeerde woorden zoek, maar ik kon niets vinden helaas.

 

Ik heb klanten met 1 jarige contracten. Afgelopen november heb ik een nieuwe klant gekregen welke ook getekend heeft voor 1 jaar. In december hebben zij mij laten weten dat hun onderneming per januari niet langer meer bestaat wegens een wijziging in de wet, hierdoor willen zij kosteloos ontbinden.

 

Uiteraard heb ik in de maanden november en december heel wat werkzaamheden verricht voor hen en nog geen enkel factuur is van hun kant betaald, omdat ik achteraf factureer.

 

Mogen zij een kosteloze ontbinding eisen en dien ik mijn verlies te nemen omdat het een wetswijziging betreft? Of kan ik ze op hun contractverplichtingen wijzen en ze het hele contract laten uitzitten (of een gedeelte ervan) of in ieder geval voor de maanden november en december? zij weigeren namelijk te communiceren en natuurlijk heb ik wel kosten gemaakt aan deze klant.

 

Ik zit momenteel een beetje met mijn handen in het haar over deze klant, zij hebben mij laten weten dat zij niets hoeven te betalen en als ik doorzet naar een incasso bureau dat dit illegaal zou zijn?

 

Hopelijk weet iemand het antwoord voordat ik nog meer kosten aan deze mensen moet maken.

 

Dank alvast

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt RiVe!

 

Hier even wat meer informatie.

 

Het betreft een eenmanszaak waarbij de eigenaar het contract getekend heeft.

Het is een coffeeshop dat gesloten moest worden vanwege een wetswijziging. Wat ik begrepen heb van hen is dat zij zelf planten hielden en dat mag niet ofzo. (Excuses als dit wat onduidelijk is, ik ben niet echt thuis in die wereld, wel vind ik dat mijn klanten mogen doen en laten wat ze willen, maar misschien had ik mij eerst meer hierin moeten verdiepen voordat ik ze liet tekenen - lesje voor mij)

 

Ik doe SEA campagnes via zowel Google Adwords als Admarkt, ik heb 2 sateliet sites voor ze ontworpen en campagnes gelanceerd. Maand later heb ik rapporten geschreven en aan de hand hiervan heb ik beide campagnes en sites geoptimaliseerd. Omdat ik achteraf factureer schiet ik de bedragen wat zij in willen zetten (in dit geval 10 euro per dag) voor.

Natuurlijk dien ik ook mijn partner te betalen voor het hosten en de serverruimte voor deze websites.

Reden dat ik ze voor een jaar vastleg is omdat campagnes moeten groeien, mocht er na 4 maanden geen stijging zijn in vindbaarheid of mocht er niemand via hun advertenties binnenkomen, dan mag er uiteraard ontbonden worden zo staat het ook in het contract vermeld, maar daar was bij deze mensen geen sprake van.

 

Ook wil ik erbij vermelden dat zij niet adverteerde voor wiet, dat mag namelijk niet (en anders had zeker google de advertenties nooit toegelaten).

 

Nadat zij mij telefonisch hadden ingelicht heb ik toch de campagne door laten lopen in januari omdat ik ze aan hun contract wilde houden. Nadat zij vertelden dat ik ook illegaal bezig was, heb ik vanaf februari de campagne offline gehaald, ook omdat zij nog steeds ingeschreven staan bij de kvk en ik heb begrepen dat zelfs de winkel nog open is, ook al ontkennen zij dit en de sateliet sites nog online staan want hier hadden ze geen problemen mee, het ging alleen om de advertenties.

 

De facturen stuur ik altijd 30 dagen na ingang van de contractsdatum en op die manier gaat het zo maandelijks door.

 

Eerlijk gezegd zal ik al blij zijn als ik mijn inzet van de eerste 3 maanden terug krijg, maar zij geven aan dat ik juridisch gezien zelfs hier geen aanspraak op kan maken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm iemand die illegale plantjes houdt die zegt dat het illegaal is om een contract na te laten leven ???

 

Buiten dat, direct factureren en strak incassobeleid voeren. Eventueel kun je uit coulance nog wat doen, maar er is niks illegaals aan het laten naekomen van afspraken.

 

Een ander ding, wellicht handig om voor adwords campagnes een klantencentrum account te maken. Dan betaalt de klant de eigen kosten iig rechtstreeks aan google.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het raar dat wanneer men in december aangeeft te stoppen, jij pas in februari stopt. In hoeverre is jouw jaarcontract tussentijds nog meer opzegbaar? Wat doe je wanneer andere klanten tussentijds willen stoppen? Wat staat daarover in de overeenkomst?

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan een onderneming per januari niet meer bestaan door een wijziging in de wet? Ik neem aan dat ze er bedoelen dat hun activiteit niet langer legaal is. De onderneming zelf blijft gewoon bestaan, dus kunnen ze in theorie ook betalen. Dat ze hun activiteiten niet kunnen voortzetten heeft daar lijkt mij niets me te maken.

 

Het lijkt me moreel gezien meer dan logisch dat ze ook voor de gemaakte kosten tot januari betalen. Je zou kunnen overwegen zo coulant te zijn de overeenkomst te ontbinden omdat growshops (ik neem aan dat hier over gaat) ook wel in een erg lastige situatie zitten.

Online contractbeheer http://www.alerta.eu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.