• 0

Financiele kengetallen omtrent een schoenenzaak!

Beste mensen,

 

Tot op heden ben ik bezig geweest met het opstellen van een ondernemingsplan. Echter, liep ik steeds aan tegen een onevenwichtige eindbalans. Uiteindelijk heb ik dit kunnen oplossen. Nu ben ik bezig met de financiële kengetallen, waarmee de financiële toestand van mijn schoenenzaak kan worden beoordeeld en gemeten. Maar helaas heb ik persoonlijk geen enig idee wat al die termen inhouden. Aan de hand van formules heb ik deze cijfers wel kunnen berekenen, alleen is het dus nu de vraag of ik financieel gezien een gezonde onderneming heb.

 

Mijn vraag is als volgt:' Wie kan mij helpen een eindconclusie te trekken, over het feit of mijn onderneming financieel gezond? Uiteraard met behulp van de financiële kengetallen die ik voor mijn onderneming heb opgesteld.

 

Graag zou ik een PM bericht ontvangen hierover.

 

 

financiele_kengetallen.docx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben zelf nooit zo van de kengetallen geweest (en mijn accountmanager van de bank ook niet ;D) maar wat mij opvalt is dat je het in je ondernemingsplan hebt over 20k eigen vermogen en in je kengetallen over gemiddeld 80k.

 

Toegevoegde winst en verder leven van de lucht?

 

In mijn beste detailhandelsjaren heb ik nog nooit 60k toe kunnen voegen aan mijn EV. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de cijfers in de bijlage gezien. De getallen geven zonder de broncijfers (balans en V/W rek) een zeer stormachtig beeld van de ontwikkeling. Kijkend naar de interest coverage ratio verklaart de winst (±39K) die ontwikkeling niet.

Op zich ziet de solvabiliteit erg goed uit. Daarentegen is het totaal vermogen groter dan het gem. vreemd vermogen Dit duidt op een negatief EV. (terwijl dit gem positief is!).

Een dergelijke ontwikkeling wekt vooral vragen op van een mogelijke financier.

 

Harry Hoogewonink

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Is dit nou jouw schoenenzaak zoals je boven stelt of die van je vriend?

Je geeft zelf aan een boekhoudkundige achtergrond te hebben, maar hebt moeite met financiële termen. Volgens KvK lijken je cijfers niet helemaal te kloppen. Kan je vriend dan niet beter een deskundige inhuren in plaats van op jouw cijferwerk te vertrouwen?

Link naar reactie
  • 0

En als kleine aanvulling op vorige post:

 

Wanneer ik lees dat er steeds geworsteld is met een “onevenwichtige eindbalans” maar dat dit “uiteindelijk is opgelost” dan weet ik wel hoe laat het is.

 

Lijkt mij niet zo’n betrouwbaar plan dan, eerlijk gezegd. Maakt mij niet uit natuurlijk, want ik ga hier toch niet in investeren, maar wat het nut van een onbetrouwbaar plan (met allerlei kengetallen) zou moeten zijn ontgaat mij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.