• 0

vragen over ZZP hypotheek.

Goedemiddag allen,

 

Ik heb een heel aantal vragen waarop ik hier enige antwoorden hoop te vinden.

Wij willen graag onze huurwoning gaan kopen. We hebben een mooi aanbod gekregen.

 

Mijn man is sinds 2011 kleine zelfstandige.

 

Het gaat erg goed maar 2014 wel een dip gehad. In 2014 echter ben ik ook weer gaan werken. Ik las hier ergens dat je voor een hypotheek van 150K +/- 30.000 winst moet hebben. 2012 en 2013 zitten we daar ruim boven maar 2014 wordt minder.Zoals het nu lijkt zitten we op een aankoopprij van 142.500 kosten koper dus dat zal een lening van rond de 155K worden?

 

de cijfers:

 

2012 49.328 (aangifte afgewikkeld)

2013 47 420 ( aangifte verstuurd, nog geen aanslag)

2014 28 978 ( voorlopige aangifte gedaan en betaald)

 

mijn vragen:

 

- wordt de bijtelling privegebruik bedrijfsauto in die winst meeberekend? We zitten nu in 2014 op een winst 28 978 zonder bijtelling.

 

- geldt die 30.000 ook wanneer er ook nog een ander inkomen is van +/- 12.000 per jaar?

 

- moeten van alle boekjaren de aangiftes inkomstenbelasting ook gedaan zijn?

 

- zijn de overzichten , samengesteld door de boekhouder,voldoende? Of moeten we er ook nog eens een bak geld tegenaan gooien om een officiële jaarrekening te laten opstellen?

 

ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

Bij voorbaat dank :)

 

greetje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

1.) - wordt de bijtelling privegebruik bedrijfsauto in die winst meeberekend? We zitten nu in 2014 op een winst 28 978 zonder bijtelling.

 

(...)

 

4.) - zijn de overzichten , samengesteld door de boekhouder,voldoende? Of moeten we er ook nog eens een bak geld tegenaan gooien om een officiële jaarrekening te laten opstellen?

 

 

Genummerd, voor het gemak:

 

1.) Dit begrijp ik niet. Weet je niet of er wel/niet bijtelling bij het resultaat geteld is in het verleden? Wie heeft dan het resultaat "bedacht"? Blijkt dat niet uit de administratie (dat zou namelijk moeten! - stel je voor dat de belastingdienst langskomt en hetzelfde wil weten - dat kan wel duur gaan worden, wanneer jullie dit niet weten/kunnen laten zien...)?

 

4.) Een jaarrekening zit in principe bij de winstaangifte (voor de inkomstenbelasting). Je hoeft geen accountantsverklaring op te stellen voor dit soort dingen (normaal gesproken dan).

Link naar reactie
  • 0

hoi Peter,

 

Ook hier weer dank voor je reactie.

 

2013 reden we nog met de prive auto. Die bijtelling voor 2014 gaat er komen,daar is geen twijfel over.

 

De winst die ik nu heb komt uit mijn boekhoudprogramma en is dus omzet - kosten= winst. Afschrijvingen (niet veel) en bijtelling gaat de boekhouder allemaal regelen.

 

kan ik nu voor mijn eigen hypotheek berekening die bijtelling er nog bij op tellen? Dat is eigenlijk de vraag :)

Link naar reactie
  • 0

Aha!

 

Meestal verwerk je de 'bijtelling' in het resultaat (en meestal als negatieve kosten).

 

Maar er is ook een mogelijkheid om dit apart op de aangifte (als een correctie op het resultaat) te doen. En sommigen doen dat ook dan zo.

 

Dus ik vrees dat het antwoord weer wordt: dat kan je het beste met je boekhouder overleggen, want hij/zij moet het tenslotte verwerken.

Hoe dan ook zou de bijtelling het belastbaar inkomen moeten verhogen, dat wel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wordt de bijtelling privegebruik bedrijfsauto in die winst meeberekend?

Zo te lezen niet

 

Het moet datgene waar de bank naar kijkt in ieder geval verhogen hahaha

Je kunt altijd geluk hebben dat een bankmedewerker er overheen leest, maar met dat aanvullende inkomen van 12.000,- heb je - als er verder geen financiële verplichtingen (schulden, financieringen) zijn, sowieso genoeg inkomen volgens de normen. Je zult de werkgever van de partner dan echter wel om een werkgeversverklaring moeten vragen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik de boekhouder kunnen bereiken en de bijtelling komt er inderdaad nog bij en verhoogt dus je fiscale winst.

...maar dat wordt dus door oplettende hypotheekverstrekkers buiten beschouwing gelaten. De bijtelling verhoogt dus niet het inkomen waarop de maximale financiering wordt berekend.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand nog een idee of je inderdaad al je aangiftes gedaan moet hebben? Of is het jaaroverzicht van de boekhouder ook voldoende?

concept of voorlopige cijfers van een boekhouder van het meest recente boekjaar zijn meestal voldoende in de eerste paar kalendermaanden.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.