• 0

Mijn eigendom en beslaglegging bij klant (hoe daarmee omgaan?)

De titel is wat cryptisch maar ik wist niet hoe ik het kort en bondig kon omschrijven.

 

Met enige regelmaat verhuur ik apparatuur of geef het tijdelijk in bruikleen. Nu gaat dit tot op heden altijd nog goed maar hier zit toch een zeker risico aan. Hieronder een paar situatie schetsen/vragen

 

 

[*]Stel ik heb apparatuur verhuurd en deze klant gaat failliet of er wordt beslag gelegd. Hoe zit het dan met mijn apparatuur. Kan ik dit gewoon op gaan halen of rust hier dan ook beslaglegging op?

[*]Vraag idem maar dan voor bruikleen (apparatuur wordt kosteloos ter beschikking gesteld).

 

Dan het volgende, ik heb een aanvraag waarbij de klant de spullen eerst een paar maanden wil zien draaien voordat hij een factuur wil ontvangen. Feitelijk is de apparatuur dus in bruikleen en als het zich bewezen heeft dan kan de klant het tegen een vooraf vastgesteld bedrag overnemen.

Nu vraag ik me af hoe ik me hier het beste kan indekken. Zelf dacht ik om een bankgarantie te vragen maar hoe zit het met het eigendom als de klant failliet gaat terwijl de bankgarantie nog niet is geïncasseerd? Om het nog lastiger te maken, deze klant is gevestigd in België.

 

Iemand die hier zijn licht over kan/wil laten schijnen?

 

 

[aanpassing: titel]

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als ik het goed begrijp is de curator verplicht zaken die een failliet onder zich heeft maar die niet van hem zijn, aan de eigenaar terug te geven. Zie bijvoorbeeld deze PDF onder "wat blijft buiten het faillissement". (Merk op dat de gelinkte tekst een samenvatting is.)

 

Wel kan ik me voorstellen dat het soms lastig is te bewijzen dat iets ook echt van jou is. Misschien kun je dat verzorgen door jouw leveranciers de serienummers van het geleverde op facturen of garantiebewijzen te laten zetten? En door deze nummers ook in je contracten met je afnemers te vermelden?

 

Ik ben overigens geen deskundige, misschien kan iemand anders zijn of haar licht hierover laten schijnen. (Update: ik zie dat StevenK dat al heeft gedaan.)

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info. Ik ben zelf de fabrikant van deze producten, of de distributeur voor de BeNeLux. Serienummers worden door mij al bijgehouden. Ik kan daarom ook precies zien als ik een product retour krijg aan wie deze oorspronkelijk is geleverd.

 

Bij de verhuur vermeld ik deze nummers ook in de overeenkomst. Bij bruikleen niet maar dat is dan wel verstandig om dat in de toekomst te gaan doen.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Dank Steven voor het advies. Hoe pak ik dat in de praktijk dan het beste aan? Zoiets als onderstaand:

 

 

[*]Offerte maken voor de levering van het geheel

[*]Bruikleen overeenkomst laten tekenen voor het gebruik waarin niets vermeld staat over een eventuele overname

[*]Bij interesse de boel factureren

 

 

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Huurprijs als korting geven op factuur bij aankoop. Of reken borg bij bruikleen. Wie vervangt bij diefstal en betaalt installatie en retourkosten?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Borg ook bij bruikleen eisen. Gratis geeft altijd of een verhoogde kans op gez**k.

 

Sommige klanten of opdrachten moet je je concurrenten gunnen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dank Steven voor het advies. Hoe pak ik dat in de praktijk dan het beste aan? Zoiets als onderstaand:

 

 

[*]Offerte maken voor de levering van het geheel

Nee.

[*]Bruikleen overeenkomst laten tekenen voor het gebruik waarin niets vermeld staat over een eventuele overname

[*]Bij interesse de boel factureren

Ja.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Steven, meestal vraagt men eerst een offerte aan. Vervolgens stuur ik ze die en daar komt dan een reactie op dat ze het eerst willen proberen. De offerte voor de levering van de producten ligt eigenlijk altijd al bij de klant voordat ze gaan huren of voordat ze iets in bruikleen krijgen.

 

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.